FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stefan: Jo, CPT är Cost Per Thousand. Och vanligast är väl att annonsören vill att en sådan annons syns så väl och direkt som möjligt.
end: Varför skall banners bort? Menar du med 10% då 10% av det som annonsören betalar för t ex ett klick, så om de betalar en krona så ska man som publicist få 10 öre per klick? Är ett provisionsbaserat annonssystem det mest attraktiva för en publicist? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Banners fungerar inte lika bra som textlänkar, att de ska bort kanske är lite väl, men de bara rör till det och ger mindre avkastning generellt.
Citat:
Citat:
Ja, provisionsbaserat är det enda som gäller. Du kan bekräfta detta genom att försöka hitta någon som tjänat mer pengar på affiliateklick än med Adsense. Seriösa sajter håller inte på med sånt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker ändå att om jag visar upp en banner (bild/animation) där en logotyp rullar, så även om jag inte genererar någon trafik alls, så visar jag ändå upp ett varumärke. Det har ett värde i sig. Naturligtvis är en visning inte alls lika mycket värd som ett avslut, men det har fortfarande ett värde.
När det gäller en text-länk, så är en visning av texten "Köp en miljöbil" helt värdelös för företaget som annonserar. Här gäller det att konvertera till klick, och helst avslut. Hade det däremot varit en banner med volvos logotyp på, och ett meddelande, så hade alla fattat att det handlar om att volvo har miljöbilar. Du får tycka att jag är ute och cyklar om du vill, men så här resonerar jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan inte annat än att hålla med Stefan här. Annonsering är så mycket mer än bara "klick". Med tanke på hur stort nätet börjar bli som annonsformat så måste även den varumärskesbyggande delen av marknadsföring hänga med.
Jag kan förstå att man som annonsör enbart tittar på klick och konvertering. För det är det enda man har talat om sedan annonsering på nätet började ta fart. Debatten har dock tagit andra former nu och de större bolagen har också sett värdet i branding på nätet. När du visar en stor, innehållsrik annons för någon på en websida så är det i mina ögon en betydligt bättre branding än vad du kan uppnå via en annons i print. Vem betalar för klick i printmedia? Varför annonserar man över huvud taget i en tidning när man inte kan betala för resultat eller klick? Vet man hur många som sett ens annons i tidningen man köpt annonseringen i? Det säger sig självt att man även måste sätta ett värde på de visningar som annonsen faktiskt får. Självklart får detta värde var baserat på var man syns, hur stort man syns, för vem man syns osv. Men CPM/CPT annonsering genom affiliatenätverk är svårt. Nätverken innehåller alldeles för många publicister och det skulle vara nästintill omöjligt för annonsören att hitta rätt i djungeln. Här tycker jag i så fall att om man som affnätverk vill bygga ut möjligheten för CPM i sitt nätverk bör ha ett antal olika kategorier med publicister. ( dit man som publicist för söka, ex tradedoubler premium etc ). Det kan vara vissa krav på trafik, typ av site m.m för att vara med i detta CPM nätverk. När sedan en kund vill nå ut med sitt budskap så kan denne välja Kategori A som enbart innehåller sidor som handlar om poker. Eller så kan denne välja att gå brett synas i alla kategorier, men enbart på sidor har en viss mängd trafik. När annonsören gjort sitt val så får publicisten ett mail om detta och kan då välja om man vill visa annonsen eller inte ( beroende på budat pris m.m ). Annonsören får givetvis sätta ett tak på max visningar m.m. Mig veterligen så testas detta lite här och var, kanske inte exakt i den konstellationen jag skrev det. Men CPM är defenitivt här för att stanna. ALLA större annonsbärande siter säljer med fördel på CPM och så enkelt är det. ( De som har säljkraften ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu har jag testat ADOperator lite, och jag måste säga att jag är imponerad.
Det Kalledoo säger borde gå enkelt att implementera i detta system. Jag ser statistik på annonsvisningar och klick, och det hoppas jag att annonsören gör också. Jag sätter upp ett pris på vad det minsta jag vill ha per klick, eller per vecka (inte per visning, men det borde gå att ordna). Jag sätter av ett annonsutrymme på min sajt, och annonsörer bjuder på det, ungefär som på AdSense. Här kan jag dock styra lite bättre själv. Jag antar att en annonsör kan söka efter en sajt med en viss trafik. Ur min synvinkel är det mycket enkelt för mig att komma igång. Det ställer lite högre krav på annonsören, men å andra sidan är det ju faktiskt annonsören som ska tjäna pengar. Mycket bra! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jättekul att så många har skrivit och kommenterat. De vänliga orden om vår tjänst var också mycket trevliga att läsa! Jag och några kollegor har tagit all information som skrivits här till oss, och vi har diskuterat en hel del. Det är ofta som avändarna av en tjänst sitter på den bästa informationen om hur något bör fungera.
Rent allmänt, känner ni att det är skönast att bara vara i kontakt med annonsnätverket som tillhandahåller ads, eller känns det som att man borde få mer information även från annonsörerna? Litar ni på att ett annonsnätverk optimerar annonser, priser etc åt er eller är behovet av att sköta så mycket som möjligt själv större? Även: Finns det annonsformer som ännu inte är i bruk, men som ni skulle vilja se? Kanske rent utav något helt nytt, som ännu inte finns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Personligen är jag väldigt bekväm av mig. Jag vill tjäna så mycket som möjligt på så lite jobb som möjligt. Att ni går ut och är öppna med att vi delar på intäkterna 50/50 ökar förtroendet. Jag vet att ni vill få ut så mycket som möjligt av annonsören, eftersom ni tar 50%.
Vad gäller optimeringen av annonser, är det Ni som utformar dem, eller är det annonsören? Jag har tidigare hävdat att banners borde ge betalt per visning, just för att lägga ansvaret hos annonsören. När det gäller textlänkarna så bygger man ju inte ett varumärke, utan man vill driva trafik, så då får jag ju lita på att den som vill ha trafiken utformar dem just för att generera klick. Jag tycker nog att ni kan sköta kontakten med annonsörerna, det är ju det ni tar 50% av intäkterna för, eller hur? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är kul att höra att vår öppenhet ang. 50/50-deal:en är förtroendeingivande. Normalt utformar annonsörerna annonserna själva, men vi hjälper dem att optimera utseendet för maximal effekt av respektive kampanj.
Vi säljer in kampanjerna och sköter all kontakt med annonsörerna. Dessutom optimerar vårt system annonsvisningarna hos alla våra partners så att de mest relevanta annonserna hela tiden visas, både ur målgrupps- och prisperspektiv. Därmed får alla partners högsta möjliga intäkter utan att egentligen behöva göra något själva. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan inte hitta historiken på de annonsköp man gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alla äldre annonsköp man gjort skall synas på ens användarkonto. Man kan klicka på namnet för kampanjen för att få mer utförlig information för enskild kampanj.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|