Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

dela upp betalning (ngn bättre än kreditor?)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-20, 14:45 #1
viper02 viper02 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Nykomling

Hej!

Jag vill kunna erbjuda mina kunder att handla på kredit och funderar på att använda kreditors tjänst "dela upp betalningen".
Men jag vet inte riktigt om jag tycker att villkoren är vettiga.

Jag som e-handlare får betala en ränta på mellan 0,5-2% om kunderna väljer att dela upp betalningen på 3-12månader.
Köper kunden en vara för 3000kr och väljer att betala av på 12månader blir den effektiva räntan 21%.
Att jag då som har fixat kunden skall betala en ränta 2% känns så där halvnice!

Om jag startar en bilhandel och fixar kunder till ett kreditbolag så får jag som fixar kunderna provision på det, och te.x onoff tjänar ju sina pengar
framförallt på samma sätt att dom får betalt för att fixa kreditkunder till kreditbolagen samt försäkringar.

Det känns lite fel jag som handlare skall betala för att fixa kunder till kreditor?

Finns det någon annan som levererar en lika enkel och smidig tjänst men med bättre villkor för mig som e-handlare?
viper02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 15:00 #2
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Fundering: Är det inte enklare att skaffa ett affärssystem som klarar av det?
Du kommer dock ligga ute med pengar, men du läggar dessutom på en ränta som är 21 %+ en ev uppläggningsavgift (du måste göra en fullständig kreditkontroll).

Tror creditsafe har en rätt så vettig kreditupplysningstjänst.

Men som sagt det kanske faller på att du måste ligga ute med pengar. Själv skuulle det känans rätt så nice och veta vad "nästan garanterat" det minsta man får in varje månad.

Tror inte att du kommer att komma undan att betala något till det bolaget du anlitar, inte i en böjan ialla fall.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 15:12 #3
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Citat:
Originally posted by viper02@Dec 20 2007, 15:45
Hej
Jag vill kunna erbjuda mina kunder att handla på kredit och funderar på att använda kreditors tjänst dela upp betalningen.
Men jag vet inte riktigt om jag tycker att villkoren är vettiga.
Jag som e-handlare får betala en ränta på mellan 0,5-2% om kunderna väljer att dela upp betalningen på 3-12månader.
Köper kunden en vara för 3000kr och väljer att betala av på 12månader blir den effektiva räntan 21%.
Att jag då som har fixat kunden skall betala en ränta 2% känns så där halvnice
Om jag startar en bilhandel och fixar kunder till ett kreditbolag så får jag som fixar kunderna provision på det, och te.x onoff tjänar ju sina pengar
framförallt på samma sätt att dom får betalt för att fixa kreditkunder till kreditbolagen samt försäkringar.
Det känns lite fel jag som handlare skall betala för att fixa kunder till kreditor?
Finns det någon annan som levererar en lika enkel och smidig tjänst men med bättre villkor för mig som e-handlare?

Viper, jag håller själv på med kreditors "Dela upp". Håller med dig delvis gällandes ränta VS provision. Men som i övrig post är det alltid svårt att förhandla om du inte kan visa tidigare försäljningssiffror. Sen ska vi nog faktiskt inte jämföra kreditbolagen mellan branscherna. i e-handeln är mig veterligen summorna betydligt lägre än vad en hyfsat ny bil kostar. Därav kan det nog vara olika intressant att vilja köpa alternativt ta betalt för att få någon annans skuld.

Som tips på annan lösning kan jag rekommendera handelsbankens system som kallas för Netpay. Försökte göra en länk här men det gick inget vidare. Gå till handelsbanken.se och sök sedan efter Netpay
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 12:05 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Sagoborgen@Dec 20 2007, 16:00
Fundering: Är det inte enklare att skaffa ett affärssystem som klarar av det?
Du kommer dock ligga ute med pengar, men du läggar dessutom på en ränta som är 21 %+ en ev uppläggningsavgift (du måste göra en fullständig kreditkontroll).

Tror creditsafe har en rätt så vettig kreditupplysningstjänst.

Men som sagt det kanske faller på att du måste ligga ute med pengar. Själv skuulle det känans rätt så nice och veta vad "nästan garanterat" det minsta man får in varje månad.

Tror inte att du kommer att komma undan att betala något till det bolaget du anlitar, inte i en böjan ialla fall.
Hur menar du med ett affärssystem som klarar det? menar du att jag själv skall låna ut pengar till kunden 12mån?
Det är knappast enklare men lönsammare att låna ut själv OM man har möjlighet.
Finns inget affärssystem vad jag vet som skulle kunna trolla med likviditeten så mycket att det skulle vara möjligt för mig att låna ut pengar till mina kunder Men när möjligheten för mig väl finns om några år att själv låna ut till 21% ränta till mina egna kunder så skulle jag inte backa för det, att låna ut till 21% är lönsamt. och skulderna säljer man till något inkasso bolag.
Man kanske skulle höra sig för när butiken har växt mer och man har något att förhandla med, om man kan få göra en liknande deal som te.x. Folkia kör, låna pengar av ett inkassobolag, dom skulder som kunderna inte betalar säljer man tillbaks till inkassobolaget.

Förövrigt, alla avgifter som finns runt ett lån räknas till effektiv ränta, i exemplet med 21% effektiv ränta för att låna 3000kr i 12mån hos kreditor, så är räntan 0% fast dom har en uppläggningsavgift på 295 och en avi avgift på 29kr/mån. Alltså bara andra ord för ränta.

Jag väljer nog ändå trots allt, kreditor.
Ni har helt rätt i att det självklart är svårt att få samma deal som onoff eller även en bilhandlare, men man tycker ju att det ivarjefall inte borde kosta att skaffa fram kunder som lånar 3000kr i 12mån och betalar en effektiv ränta på 21%, beakta även att småskulder är mycket enklare för ett inkassobolag att driva in, fler små 3000kr skulder som går till inkasso återbetalas än skulder på 300000kr.
viper02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 12:25 #5
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Jag tycker det låter som att de bara vill mjölka oss kunder på lite mer pengar. Kreditor erbjuder ju redan alla som handlar på faktura att dela upp betalningen. Nu vill de få webbutikerna att betala ytterligare en avgift för en tjänst som de själva tjänar pengar på redan.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 14:29 #6
Medlem

Medlem

Viper, det slog mig att den här 2% avgiften du nämner. Den har nog alltid funnits där. Den är i sådant fall mer som den avgiften du betalar för att slippa hanteringen med skapa och sköta om faktureringen. Den avgiften ligger på 2,9% + 14 kr fast ex moms om jag minns rätt och tas ut oavsett om det är "dela upp" eller "Fakturera Mig" som nyttjas. Jag tycker du ska ställa dessa frågor till Kreditor direkt, dem har en bra och serviceminded support. God Jul och lycka till.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 19:38 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kolla om det inte finns andra aktörer. För mindre omsättning brukar avtalen se ut som så att du får pengarna direkt kunden skriver på men du får ingen provision. Å andra sidan betalar du inga avgifter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017