FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej, jag är fylld av ett behov av att ändra mitt liv. Jag tror
att det är lite av en nalkande 30-årskris som brinner i mig. Behöver skriva av mig lite, så det kanske blir långt: Just nu lever jag den dröm jag hade inför 20-årskrisen, att slava och tjäna bra, bo bekvämt och bygga kapital. Den drömmen har tjänat mig väl. En-två årslöner i besparingar och en bostadsrätt i stockholm som ökat i värde till liknande summor. Men det är knappast givande. Är anställd som webbutvecklare och bygger samma funktionalitet på sidor om och om igen åt nya kunder. Jag har alltid varit ganska kreativ av mig. Tror nästan att jag kommer på minst en affärside om dagen, ibland de kanske bara är erinrade eller förbättrade ideer sedan tidigare, men endå. Finns affärside-uppslag så det räcker. Dessa sporrar mig. Mitt problem: jag orkar inte utveckla dem på fritiden. Mitt jobb tar all min ork, och som jag ser det: MIN FRAMTID! Stress ger mig värkande stela axlar, och röda trötta ögon. Vill inte bli 65 och alltid varit en trygghetsknarkare som undvek varje risk som kunde lett till ett mer givande liv. Dö kontorsdöden. Någon som känner igen sig? Detta forum besöks ju av många egna företagare. Jag behöver tips från er!!!11 Mitt drömscenario är att jag kan förverkliga mina ideer till vinstdrivande och sälja av dem till människor som är bättre på förvaltning än jag är (och som betalar väl :). Killar som grundaren av plenty-of-fish och diverse community-sajter är ju de som sätter dessa griller i huvudet. Jag vill också blir IT-miljonär. För att nå dit så behöver jag någon uppstartsfas där jag inte kan räkna med några inkomster, vilket jag i och för sig har råd med. Men det känns ändå bättre att planera för att åtminstone gå plus-minus-noll. Som det är nu kostar min livsstil 12 tusen i månaden. Antagligen kan jag spara in (man har ju varit student). Alltså behöver jag en inkomst på 12 tusen som ger ändå mig några fria veckodagar att driva min egen utveckling på. Är det bara trygghetsknarkaren i mig som talar? Börja bränna mitt kapital kan jag väl vänta med tills jag ser att en ide behöver pengar i ryggen för att växa vidare? Mitt uppslag är att man skulle hitta sidokonsultuppdrag. Kanske finns det andra deltids-jobb som inte tar all energi. Hur har ni gjort? Vad skulle ni gjort i min hatt? I brist på de i familj, släkt eller till och med bekanta som lever som egna företagare så saknar jag ett kontaktnät med sporrande och hjälp. Den startup-hjälp som ges känns inte riktad till mig som ensam och välutbildad i en storstad. Antingen är det till arbetslösa från något smältvärk uppe i torneåträsk, eller så är det för att söka patent och skriva 5års-budgetar och resultatkalkyler för att kommersialisera en teknisk uppfinning bland doktorander och professorer på KTH. Vad kommer era kontakter ifrån? Hur håller ni liv i dem? Efter sommarsemestern i år så organiserade jag en erlang-träff (vi har en ganska stor community runt programmeringsspråket erlang i stockholm), kändes som rätt väg. Mer sådant behöver jag. Tror jag ska polla om intresse för detta igen inpå nya året. Tyvärr är jag ju programmerare och därmed... ja så social som alla fördommar säger. Så jag kanske inte har så mycket ut av det som jag skulle kunna ha. Tänk va bra det skulle vara om man kunde mingla en veckodagskväll, inte bara programmerare, men folk som erbjuder tjänster inom ekonomi och redovisning, säljare, projektledare i behov av konsulter... Ge varandra stöd, förmedla uppdrag. Det skulle vara så mycket lättare. Vad säger ni? Clarion hotell lounge? Alltså. Egentligen kan ni svara på någon helt annat än vad jag frågat här. Jag vet bara att inte har modet att hoppa på mitt liv än, men känner starkt behovet av att göra så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du är full.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du är alltså ute efter att tjäna så mycket som möjligt på kreativa projekt med minimal nerlagd arbetstid och utan investeringar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vill
![]() Det är ju helt enkelt bara att starta och satsa ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
1. Starta ditt företag
2. Sälj halva din tid åt uppdragsgivare 3. Använd halva tiden åt dina egna projekt 4. Om 1-2 år ska du kunna jobba bara åt dig själv. 5. Frihet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mitt tips är att du börjar med att besöka ett NyföretagarCentrum. Kostar inget men ger både kunskap och kontakter. Du behöver inte ha en färdig affärside utan gör ett besök med dina funderingar.
Bor du i Stockholm så är det denna länk ett bra tips: http://www.nyforetagarcentrum.org/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Sälj eller hyr ut lägenheten, hyr ett hus här i Goa, Indien (3 500 kronor per månad inklusive bredband och kock), ta med dig laptopen och sätt dig här och brainstorma
![]() Om du inte kommit igång med något eget på distans så har du iallafall fått dig lite vila och miljöombyte! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
var hittade du det priset fabian?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Affärsidé verkar saknas. Stanna på ditt jobb tills du kommer på en.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|