FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag skulle säga tvärtom. Du kommer aldrig att kunna komma på världens bästa idé eller den perfekta lösningen innan du faktiskt vågar satsa.
Om du inte vill chansa så går ner på halvtid på jobbet och jobba halvtid i egna firman. Men för allt i världen, om du känner att livet som företagare kallar på dig, sitt inte och grubbla och tänk över allt som kan gå snett. Våga bara! Alla detaljer löser sig på vägen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som Dan säger. Glöm the big one. Gör en långsiktig plan, bestäm dig för att lansera en webbtjänst varje halvår under 3 års tid tex. Sätt deadlines. Hitta ett arbetssätt som passar dig när du jobbar själv.
När du börjar se att pengarna trillar in (det kommer ta tid) så kan du utvärdera vad som fungerar och vad som inte fungerar. När du har en inkomst som överstiger det du behöver för att leva med rätt mycket kan du komma tillbaka till tankarna på the big one igen. Att satsa på en affärsidé fullt ut utan att ha någon form av erfarenhet som egenentreprenör låter vanskeligt i bästa fall. Du har hört talas om PlentyOfFish. Ja - det är för att han är en solskenshistoria av tiotusen misslyckanden. Nu kanske det inte ligger så extremt mycket jobb bakom plentyoffish, men att lägga ner ett halvår eller år av sitt liv på ett webbprojekt innan release för att sen inse att affärsiden suger som vissa här på forumet har gjort känns inte så smidigt (även om jag verkligen beundrar deras beslutsamhet och ambition). Tillägg: det jag vill säga är att det krävs lite affärssinne också. Avväg risken mot den potentiella vinsten. Om du inte har en aning om vilka pengar du kan tjäna bör du inte investera så mycket pengar i en ide. Om du vet att idéen kan fungera (pga att du har gjort småskaliga test först) kan du investera betydligt mer tid utan att risken ökar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Till att börja så kan du inte ta sidouppdrag inom ditt eget yrkesområde eftersom du då konkurrera med din arbetsgivare.
Eftersom du säger att du kommer på många affärsidéer så tycker jag du ska bli medlem hos Connect. Det kostar några hundra men du får chansen att träffa allt möjligt folk inom affärsvärlden och chans att presentera dina affärsidéer för folk som kan finansiera dem, vilket i princip innebär att din affärsidé anses vara kommersiellt gångbar. Att tro att du ska kunna starta hemsidor som sedan blir uppköpta för en rund summa kan du i princip överge. Sådana hemsidor ska ha rullat bra många år innan de har uppnåt en sådan potential att de blir intressanta och det är väldigt få sidor i det stora hela som blir föremål för det. Sedan får du nog släppa din trygghetsnarkomani. Hur det än går kommer du aldrig att dö utan kan alltid klättra upp igen. Du måste vara villig att satsa ditt kapital till nackdel för andra av dina intressen. Klarar du i dagsläget inte av att utveckla något på din fritid och du lägger ner 8 timmar om dagen på ditt jobb i dagsläget, så måste du tänka till ordentligt för när du blir egen företagare kan du glömma 8-timmars-arbetsdagen och ständigt lediga helger och alltid långa semestrar. Sist, lyssna inte på alla pessimister utan lyssna på de positiva och umgås med possitiva och nyfikna människor. Du sitter faktiskt i en mycket bra sits. De är ytterst få som har det så väl förspänt i starten som du har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack! Det är många bra uppslag. Till ztream och grazzy: Ni är verkligen den sorts uppmuntran och jävlar anamma man behöver omge sig med. Du också guran. Jag ska starta en dialog med min nurvarande chef ang mina tankar och se om det går att göra en kompromiss.
Också, jag har inte _bara en_ affärside som-jag-tror-kan-försörja-mig-om-jag-bara-utvecklar-i-1-år-för-att-göra-en-fetrelease. Utan det handlar just om enklare avgränsade tjänster som borde ta betydligt mindre än 1 år att få fram. Saker jag ser att jag själv och min bekantskap behöver. Känns som guld att sätta ett mål på hur ofta man ska ha nyrelease. Tack. Jag tror många här förstår precis vad det gäller. Försöker jag aldrig så kan jag ju inte ens råka att bli nästa plenty-of-fish. (Jo, jag har förståelse för att han inte tillhör normen. För att vara helt egen skulle jag dock nöja mig med 1% av hans intäkter. ![]() Min kunskap om reklamintäkter säger att det kan vara svårt att nå upp till fjolliga 100kr/mån, även fast man har haft flera månader på sig. Och de flesta lyckas nog inte ens dit. Jag vet. Min plan för att minimera risk för fattigdom och hemlöshet är att konsulta. Dock verkar det ganska svårt att hitta lämpliga deltidsuppdrag. Speciellt när man inte redan har erfarenhet och referenser som konsult. Hur har ni börjat som konsulter? Någon som hade min nuvarande situation, noll kontakter men behöver ett sido-jobb för finansiering? Har reggat mig på några sajter (rwork och tieto enators subcontracting, vilka mer finns?) Några tips om hur man lyckas? Har hittat följande som ser ut som väldigt bra regler att under alla omständigheter följa: http:// unixwiz . net / techtips / be-consultant.html Jag har rätt goda kunskaper om C-programmering och libraries i unix (linux) miljö, via jobbet är jag bra på HTML/CSS (plus fulknep för att funka i "den där" webläsaren), även javascript och diverse "ajax" libraries, sedan kan jag ju Java, dock finns det ju så mycket kringsystem att kunna i java. Erlang ser jag inte så tokmycket skrik efter, men det är språket/systemet som all min hobby/open source skrivs i. Problemet? Jo, jag har noll referenser. Om jag var någon annan skulle jag inte anställa mig på chans. Jag skulle vilja ha någon som jag visste gör bra tidsupskattningar och har gjort bra lösningar tidigare åt en själv eller någon kontakt att lita på. Här i forumet så avråds det starkt från att prisdumpa sig in på marknaden. Känns som enda sättet som finns kvar är att vara så briljant att folk automatisk vet vem du är och vill kasta pengar på dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har ingen aning om vad du tjänar, men det känns som du borde kunna komma överens om att reducera din arbetstid med 20-50% och gå den säkra vägen. Det är givetvis det bästa.
Det går också att hitta ett "enklare" jobb som inte är så intellektuellt krävande; vilket gör att du har energi kvar att lägga när du är ledig från jobbet. I Stockholmsområdet är exempelvis kollektivtrafiken ett bra område att jobba i samtidigt - det är relativt lätt att få jobb och relativt bra betalt. Det har fungerat för mig under en uppstartsfas. Jag föreställer mig att bartender eller något åt det hållet också kan vara ett lämpligt yrke som är lätt att "släppa" när man kommer hem. Det svåra är inte att hitta uppdrag och lyckas överleva - det svåra är att våga ta steget. Friskt vågat - hälften vunnet. I min bekantskapskrets finns usla affärsmän som är egenföretagare och överlever. De blir inte rika, men de har en frihet du inte får som anställd som de värdesätter mer än pengar. Go for it
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Se om det är möjlight att gå ner från 100% tjänst på ditt nuvarande jobb och försök lägga en-tre dagar på dina egna projekt. Då har du en viss trygghet kvar att kunna gå tillbaka till samtidigt som att du får möjlighet att testa dina egna vingar.
Det är nog svårt att krysta fram en grym idé från ingenstans genom att bara sitta och fundera en förmiddag. Ha ett dokument där du knappar ner en massa lösa idéer som dyker upp då och då och som du sen kan gå tillbaka till lite då och då och fundera vidare för att låta idéerna mogna. Utgå från dig själv, sambon, barn eller andra vänner i din omkrets och var uppmärksam kring folks behov och vad folk behöver men tycks saknas (utan att för den delen intervjua dem). Det behöver inte vara något jättestort och jättefantastiskt, något enkelt kan räcka till att börja med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
ztream har en trevlig blogg (dan.se) där du kan läsa om hur hans äventyr i just den här branschen går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Börja med att lägga fram en långsiktig plan för projektet som du delar upp på de antal timmar du har ledigt om dagen, TRO PÅ DIN IDÉ OCH TRO PÅ ATT DEN ÄR UNIK FÖR ATT JUST DU HAR SKAPAT DEN, Starta bolag och kör igång din verksamhet!
Du är förhoppningsvis en fri fågel inom ett par år eller vem vet? kanske månader.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|