Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa sponsrade länkar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-14, 09:45 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 09:52 #2
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare
Finnmeras avatar

Ja en hel del faktiskt om man nu väljer rätt företag vill säga
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 10:05 #3

Citat:
Originally posted by Finnmera@Dec 14 2007, 10:52
Ja en hel del faktiskt om man nu väljer rätt företag vill säga
Och dom är?
Oläst 2007-12-14, 10:09 #4
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Google är ett Media som vill leverera maximalt med besökare och kunderna är nog mest intresserad av kvalifiktiva besökare som konverterar bra, redan här finns en tankeställare.

Google själva servar givetvis inte andra leverantörer av Sponsradelänkar, det kan en tredje part göra åt er.

Om man har sökvolymer att tillgå på Google och visar för Google att era annonser presterar bättre än konkurrenterna så får man bättre placeringar till lägre klickpriser, detta kan då innebära att den tredje partens kostnad försvinner helt.

Det finns flera fördelar men detta är bara några för att vara lite mer konkret än mitt förra inlägg.
Oläst 2007-12-14, 10:25 #5
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Säkerställ bara att du har full transparens i betalningsförfarandet till Google och att du får insyn i alla intressanta nyckeltalen som visar hur kampanjerna presterar.
Oläst 2007-12-14, 15:25 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Är man en fena på Adwords och man har tid till att sitta och pilla med sådant, så är det helt klart bättre att göra det själv. Det samma gäller bokföringen, städningen av kontorslokalen, kundsupporten, logistiken, mm. Det man är bra på och tycker är roligt gör man helt enkelt själv. Det andra får man outsourca, som det så fint heter på svengelska. Att du gärna gör din SEO och Adwords själv har vi förstått vid det här laget :lol:.

Jag skötte min egen Adwords i nästan två år innan jag lade ut det på ett annat företag. Jag får betydligt mer trafik nu än tidigare, så det var klokt att lägga ut det på någon annan, även om jag kan göra det själv. Om det blir bra och om det lönar sig beror så klart helt och hållet på vilket företag man köper Adwords av.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 06:53 #7
xcalibers avatar
xcaliber xcaliber är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Medlem
xcalibers avatar

Citat:
Originally posted by klein@Dec 14 2007, 10:45
Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?
Visst kan det vara bra med sponsrade länkar! Om du inte vill göra det själv (vilket är enkelt) så se till att din leverantör tar betalt så som är skäligt! Ett exempel kan vara att betala en service -avgift för uppstart av konto samt copytexter till din "kampanj"...... Personligen hade jag ej valt en sk "klick-kostnad"....

/XC h34r:
xcaliber är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 07:02 #8
xcalibers avatar
Medlem

Medlem
xcalibers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:
Ursprungligen postat av klein

Visst kan det vara bra med sponsrade länkar! Om du inte vill göra det själv (vilket är enkelt) så se till att din leverantör tar betalt så som är skäligt! Ett exempel kan vara att betala en service -avgift för uppstart av konto samt copytexter till din "kampanj"...... Personligen hade jag ej valt en sk "klick-kostnad"....

/XC h34r:
Min poäng är att värdera din tid.... enkelt att lösa själv men kanske tar för lång tid... =)

/ XC h34r:
xcaliber är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 10:11 #9

Iför sej! Men här pratar vi om en bransch som är lite underutvecklad vad det gäller internet, även om en järnhandel på en mindre ort omsätter mellan 10 till 20 miljoner.

Man se att många i den branschen har blivit lurade av Cominet och andra skojare som simmar runt vattnen runt dessa företag.

Till en början så bör man göra detta sjäälv, så man lär sej och få lite insikt vilka sökord som ger trafik. Sedan kan man köpa sponsrade länkar via ombud, jag tro man måste lära sej själv först , då är det lättare att ställa krav på en eventuellt leverantör, särskilt i en bransch där skojerifaktorn är skyhög som i SEO branschen
Oläst 2007-12-17, 08:00 #10
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:
Ursprungligen postat av klein

/XC h34r:
Allt är förvisso enkelt när man kan det, men jag hävdar att det är mer regel än undantag att de som väljer att köra själva inte tar sig tiden att lära sig tillräckligt för att göra det rätt fullt ut som är möjligt.

Så min slutsatts och råd är nog att om man inte är intresserad och gillar att ratta Adwords bör man nog prata med en bra tredje part som kan hjälpa en med kampanjerna, men man bör som har sagts innan lära sig vad som är möjligt och görbart med Adwords så att man kan kontrollera jobbet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017