FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du testat igen? Idag efter ca kl 15-16 hoppade jag upp från sidan 5 till nr 1 på mitt domännamn. Vete fan vad som hade hänt, men tydligen är ordningen återställd.
/Torre |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror ingen behöver vara orolig så tillvida att man inte säljer länkar och inte använder rel"nofollow". Det vill säga att man ger bort PR medvetet till sidor som betalar för att ha sin länk på din sida.
Många fick sina sidor nervärerade av Google i förra TBPR-exporten. En del blev oroliga på grunda av detta, men det visade sig att inte var särskilt många som hade tappat placeringar i SERPen. Det är trots allt SERPen som spelar roll och inte PR. Jag tror snarare att Google omvärderade sitt PR-system för att det motiverade länkförsäljning. Det skulle ruinera hela Googles grundprinciper om alla sålde länkar fritt. Alltså fick man vidta åtgärder. Svängningar i SERP har alltid förekommit och jag tycker inte du har anledning att vara orolig. Det svänger ibland, det får man räkna med. Med tiden kommer man få en mer stabil placering. Har du kommit i något filter så kommer du med komma ur det så småningom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Jag upplever exakt samma sak, en sökning på "jine" så ploppade min egna sida www.jine.se fram direkt. Nu har jag inte ens hittat den på förstasidan av resultaten. Utan befinner sig näst längst ner på andra sidan ![]() Kasst! ![]() mvh Jim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har inte haft några större svängningar utan pendlat upp och ner max 2-3 positioner.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag är säker på att ingen seo-expert håller med mig om detta. Men jag anser att seo-bolag och webbsidor om seo är ett BIG NONO att länka till. Undantaget är självfallet om jag själv har en webbsida om seo att länka ifrån. Seo-bolag betraktar länkar som en handelsvara. Genom att länka till en sida om seo, så visar du att just dina länkar är en handelsvara/bytesvara. En länk till ett seo-bolag kan vara just det som gör skillnaden mellan en seriös katalog och en vanlig länkfarm. Nu vet jag inte vad du avser med "textreklam". Men om du länkar till webbsidor som har med seo att göra så skulle jag förse dessa länkar med nofollow, eller i bästa fall ta bort dem helt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Mina reklam länkar (5st) ligger inte bland Håbolänkar utan särplacerade med text: Sponsrade länkar. Jag ser ingen skillnad mellan en banner reklam och en länk reklam med text som jag får betalt för. Det gör tydligen Google?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Google har självfallet ingenting emot att webbsidor har reklam. Men om jag vore du så skulle jag ha varit lite extra försiktig med länkar till seo-bolag. Sätt nofollow på länken för säkerhetsskull. Jag tror dock inte seo-bolaget är så intresserade av att ha kvar sin reklam på din sida om deras länk får nofollow.
Observera att jag inte tror att ditt ras i serpsen beror på länken till seo-bolaget. Som jag förstår det så har du haft den reklamen länge. Dessutom brukar en enda liten länk inte göra någon större skillnad, oavsett vart den går. Det är värre om man har massor av dåliga utlänkar, då kan det verkligen skada ens ranking. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Då är man "affärspartner" till Google (Adwords, Adsense) är det rimligt att kunna få begära en förklaring av deras Sverigerepresentant i frågan? Vart skulle man vända sig då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Då verkar min sidas kraftiga fall tillbaka i serp-en vara permanent. Möjligen beror på 5 länkar till seoföretag, vilka är tydligen utmärkta på min sida som Sponsrade länkar.
Påpekade detta till seoföretaget, och väntar på svar därifrån. Antingen är det googles algorytmer som hittade dessa länkar och förstod vad dessa är, eller någon "välinställd" rapporterade detta till Google, där folk i övrigt uppmanas att göra detta. Eller kanske Google folk läser dessa sidor och antecknar.... Det intressanta i sammanhanget att även Google använder Sponsrade länkar i serp, så det är tydligen så att dem vill äta upp hela kakan! Deras Sponsrade länkar på höger sidan hamnar ofta även högst upp på serpen, dock markaerade med ljusgul bakgrund och text: Sponsrade länkar (som jag alltså gjorde också..) För min del återstår dilemmat: Behålla seo länkarna som trots allt håller min sida flytande ekonomiskt och strunta i att min sida hittas inte i serpen med mina viktiga sökord ELLER säga upp avtalet med min sponsor, eller sätta nofollow, som kanske betyder att jag förlorar denna sponsor. En annan mycket intressant slutsats som jag kan dra av detta är att för Google är samhällsnyttan underordnat den ekonomiska visnten. I mitt fall handlar det om att min Portal i min kommun (geoografiskt begränsad) är den viktigaste infokällan för människor här, men detta överväger tydligen inte det lilla faktum att jag har även 5 sponsrade länkar på min sida (som i sig möjliggör ekonomiskt att jag kan vara samhällsnyttig). Google väljer då att strypa sök-strömmen av infohungriga människor till min sida pga 5 sponsrade länkar, av skäl alltså som i slutändan handlar om Googles ekonomiska hegemoni över intäkter kring sponsrade länkar. Very Badwill! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
Mycket gnäll känns det som.
Någon fick en bättre ranking, du fick en sämre. Anledningarna kan vi bara spekulera i. Att låta hela ens affärsidé bero på ranking på google är i längden ohållbart och osäkert. Skyll inte på Google för det. Själv tycker jag att kvaliteten på sökresultaten under senare tid sakteligen har förbättrats på google efter en lång tid av försämring. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|