FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Halloj.
Jag har precis registrerat mitt företag. www.hudikonline.se. Det roliga är att precis allt är färdigt, finansiering, företaget, sidan, upplägg osv osv. MEN... Nu läste jag att webbsidor inte går under yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen? Det betyder att det första jag lärde mig redan i skolan för evigheter sedan inte längre gäller, dvs. jag har inte tillåtelse att tycka, tänka och yttra mig i såväl text som tal? Sedan så tycker jag att ju mer jag läser desto mer vilsen i den juridiska djungeln blir man. Enligt rtvv (Radio & TV verket) bryter man mot pul om man publicerar en bild bara då det kan anses som utelämnande av personuppgift (besökaren kan se vem som är på bilden?)... Enligt mig vet inte någon själv riktigt vad som gäller när det väl kommer till kritan. Å andra sidan står det någonstans inbakat i slutet att det endast är JK som behandlar sådanna fall och det är mycket, mycket sällsynt att något görs. Om jag har en länk som säger anmäl stötande inlägg/bild/text borde problemet vara löst, då det endast är den berörda själv som kan göra en anmälan? Lösningen kan som sagt vara att ansöka om utgivningsbevis som rubriken säger, men då måste jag göra om hela sidan med debatter och allt, och jag förstår inte riktigt poängen riktigt vad det gör för skillnad med eller utan. Jag läste igår ett pressmeddelande från miljopartiet, kommenterat av PE. - Maud Olofsson är en lögnare, sa han. Vilket även blev satt som rubrik i meddelandet. Är det förtal utan utgivningstillstånd men helt OK med tillståndet? Jag ska inte skriva mer nu. Skulle formodligen kunna utveckla hela ämnet till en "något dramatiserad" roman på 500 sidor. Tack för mig :angry: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du har nog missuppfattat lite hur det är med ens rättighet att uttrycka sig. Klart man har rätt att uttrycka sig även utan utgivningsbevis. Den största (praktiska) skillnaden är vem som är ansvarig och var fallet avgörs.
Med utgivningsbevis = ansvarig utgivare alltid ansvarig. Utan utgivningsbevis = skribenten ansvarig. PuL gör undantag för journalistisk verksamhet, så det är inte relevant i detta fallet. Även med utgivningsbevis kan du fällas för förtal (vilket dock sker oerhört sällan). I ditt exempel är det dessutom ett citat och personen som sagt det som riskerar förtal. Men jag är ganska säker på att Maud Olofsson har ljugit någon gång... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men om det hade varit som du säger Anders så vill väl ingen vettig människa ha ett utgivningsbevis?
Om det är som du säger kan jag låta vem som helst posta nyheter, debattinlägg eller vad som helst och jag sitter tryggt i ett hörn och har inte med det som skrivs att göra? Det tycker jag låter konstigt. Säg att medlem Medlem X skriver: "Kalle Ankasson är en äcklig människa". Det är ju verkligen inte okej menar jag. Enligt lagen är det alltid den som är ansvarig utgivare som står för det som skrivs, alternativt den som äger sidan. Här finns hela texten om varför man ska ha utgivningstillstånd: http://www.rtvv.se/_upload/infomatri...nginternet.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Utgivningsbevis kräver också att du eller dina ställföreträdare verkligen har godkänt publiceringen. Detta till skillnad från ett forum där publicering sker okontrollerat.
Samtidigt ger det dig stor frihet, du är skyddad från efterforskande av källor (från myndigheter, andra kan söka fritt), du har lagens skydd när det gäller just förtal med mera. Det är enkelt för dina anställda, de tar ingen personlig risk (som man gör i t ex Finland, där en enskild journalist kan bli åtalad och fälld för ett enkelt faktafel). Dessutom är det en vaccination emot PUL och allt vad det innebär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det har du nog rätt i.
Poängen är att ajg gör det här själv och endast ska skriva fjantiga saker och inget uthängande. Bara allmänt om vad som händer. Typ sådant som finns på sidan idag, och mycket lokalt som tex: "Hur ser vardagen ut på sjukhuset i hudiksvall" Inget som kan tolkas som förtal eller något i någon grundlag. Vad gäller efterforskande från myndigheter förstår jag inte vad det spelar för roll? om någon vill vara anonym menar du? Det är ju bara negativt för mynigheten att efterforska då. Jag vill gärna ha ett ett utgivningsbevis men då krävs så mycket så jag vet inte om man ens kommer orka med. Säg bara att lagra allt som skrivs i 6 månader, kontrollera alla forum, gästböcker mm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kom precis på en intressant fråga som förmodligen säger allt.
Satt idag och läste en 24 sidor lång tråd om en herre som driver ett webhotell här. Se länk för att se vad jag pratar om (antar att alla redan läst): http://www.webmasternetwork.se/f2t15576.html Borde inte detta rimligen vara förtal och i så fall vem står ansvarig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu har jag ringt till Radio- och TV-Verket rtvv.
Ungefär det här fick jag ut av samtalet: Det avgörande enligt telefonisten var: Du behöver inte fråga om lov att publicera namn och bild med utgivningsbevis. okej det kan ju faktiskt vara viktigt. Om någon nekar till jag fått lov att publicera kan det bli problem? Fast om det inte är negativt publicerat borde det inte var något problem? Utan utgivningsbevis står Användaren/Skribenten själv för vad som publiceras.Debattinlägg, bilder och texter. Med bevis är det utgivaren själv som står för det och måste granska alternativt ha innehållet bra avskiljt från övriga sidan. Jag tycker det är bättre om användaren själv står för det denne själv publicerat. Avslutningsvis frågade jag vad som är bra avskiljt från övriga sidan och det kunde dom inte svara på. - Skicka in ansökan för 2000:- vettja så kollar vi om det är OK då, sa hon. Tycker det låter lite väl. Hon ville inte kolla hur det såg ut nu. Det känns som att man kanske borde göra det, men jag vill ju att användaren själv står för det uppladdade så jag måste nog börja bygga om sajten. Någon som kan dela med sig tips och råd hur jag ska göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men hur många nyhetsportaler har utgivningsbevis? Det känns som att det är väldigt få förutom de som ägs av större tidningar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är nog ganska många skulle jag tro.
De flesta är ju i grunden en tryckt dagstidning och dom blir automatiskt skyddad på nätet. Mindre tidningar/portaler som bara finns på internet har jag ingen aning om och hon på rtvv kunde inte svara på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Som jag skrev tog jag bara det mest uppenbara och viktiga, precis som någon skrev längre ner finns det fler fördelar, men i ditt fall är det ingenting som spelar någon större roll. Har du inte ett utgivningsbevis är det lagen om ansvar elektroniska anslagstavlor som gäller, länk http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM. Grundprincipen är att den som skriver den har ansvar. Skriver en medlem att Kalle Ankasson är en äcklig människa är det knappast förtal, men om det går att härleda till en enskild person kan det vara brott mot PuL. Såvida det inte är i ett journalistiskt sammanhang. Med ett utgivningsbevis övergår ansvaret till den ansvariga utgivaren. Det är ganska logiskt. Den som äger sidan är *inte* ansvarig för tex förtal som medlemmar gör på sidan, oavsett om man har utgivningsbevis eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|