Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Utgivningsbevis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-05, 12:46 #1
hedblom hedblom är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
hedblom hedblom är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
Halloj.

Jag har precis registrerat mitt företag. www.hudikonline.se.
Det roliga är att precis allt är färdigt, finansiering, företaget, sidan, upplägg osv osv. MEN...

Nu läste jag att webbsidor inte går under yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen?

Det betyder att det första jag lärde mig redan i skolan för evigheter sedan inte längre gäller, dvs. jag har inte tillåtelse att tycka, tänka och yttra mig i såväl text som tal?

Sedan så tycker jag att ju mer jag läser desto mer vilsen i den juridiska djungeln blir man. Enligt rtvv (Radio & TV verket) bryter man mot pul om man publicerar en bild bara då det kan anses som utelämnande av personuppgift (besökaren kan se vem som är på bilden?)...
Enligt mig vet inte någon själv riktigt vad som gäller när det väl kommer till kritan.

Å andra sidan står det någonstans inbakat i slutet att det endast är JK som behandlar sådanna fall och det är mycket, mycket sällsynt att något görs. Om jag har en länk som säger anmäl stötande inlägg/bild/text borde problemet vara löst, då det endast är den berörda själv som kan göra en anmälan?

Lösningen kan som sagt vara att ansöka om utgivningsbevis som rubriken säger, men då måste jag göra om hela sidan med debatter och allt, och jag förstår inte riktigt poängen riktigt vad det gör för skillnad med eller utan.

Jag läste igår ett pressmeddelande från miljopartiet, kommenterat av PE.

- Maud Olofsson är en lögnare, sa han. Vilket även blev satt som rubrik i meddelandet.

Är det förtal utan utgivningstillstånd men helt OK med tillståndet?

Jag ska inte skriva mer nu. Skulle formodligen kunna utveckla hela ämnet till en "något dramatiserad" roman på 500 sidor.

Tack för mig :angry:
hedblom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017