Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När bör man avveckla/söva en enskild firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-27, 13:48 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Såg att det har dykt upp en del trådar om enskilda firmor. De som behöver hjälp med bokföring och någon som vill avveckla eller göra den vilande.

Själv har jag haft f-skatt i lite drygt ett år. Jag ordnade det för att lättare kunna arbeta med webbutveckling och lättare hitta nya kunder som inte gärna ville ha någon anställd.

Tog på mig kostnader som exempelvis ett mobilabonnemang. Efter det blev det ett par uppdrag men sedan har i princip ingenting hänt. Jag började plugga och där tog i princip all min tid för den enskilda firman slut. Nu har det gått tio månader och med det tickande mobilabonnamanget ligger det ganska back.

Bör även nämnas att mobilabonnemanget har använts privat. Kan det innebära att det blir tal om någon slags förmånsbeskattning i kommande deklaration? Det är märkligt eftersom jag trots allt ändå, allt som allt, har haft precis samma utgifter som om jag hade registrerat mobilabonnemanget privat. Eftersom firman saknar intäkter kan jag ändå inte dra av moms.

För att komma till sak. Eftersom mitt bolags enda affärshändelser är dessa mobilabonnemangsfakturor känns det som att jag måste göra något åt det här. Skulle det räcka att bara avsluta mobilabonnemanget och sedan fylla i nollor på alla deklarationer? Eller är det att föredra att informera skatteverket om detta?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 23:56 #2
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Om du inte ska arbeta mer med firman ska du självklart avregistrera den. Planerar du att dra igång något i framtiden så tycker jag att du ska avregistrera dig för moms. På så sätt slipper du fylla i några deklarationer om du inte har något att ta upp.
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-16, 15:24 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Aldrig! Du kan dra av så mycket saker.

Själv skulle jag, om jag var du. Skapa en massa sidor som genererar passiv inkomst.

Dvs minst 30.000 per år för att komma över hobbyverksamhet. Då kan du ha kvar din firma och dra av en mängd saker du inte får avdrag för som privatperson.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 13:39 #4
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Wojt -> Ge gärna tips på saker som du rekomenderar att man drar av
Daniel29 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-20, 15:59 #5
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Det är bättre du pratar med en revisor.

Men t ex. bläck, skrivare, dator, dasspapper, kaffe, frimärken, domännamn osv.

Det finns ganska mycket och det är helt beroende på vad du har för verksamhet.
Oläst 2007-12-20, 17:00 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Wojt@Dec 16 2007, 16:24
Aldrig Du kan dra av så mycket saker.
Själv skulle jag, om jag var du. Skapa en massa sidor som genererar passiv inkomst.
Dvs minst 30.000 per år för att komma över hobbyverksamhet. Då kan du ha kvar din firma och dra av en mängd saker du inte får avdrag för som privatperson.
Avregistreras verkligen firman per automatik om man inte kommer över 30k på ett år? Det där med gränsen hobbyverksamhet vs. näringsverksamhet är ju ganska flytande och i praktiken en bedömningsfråga från fall till fall.
Oläst 2007-12-20, 17:03 #7
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Nej inte per automatik vad jag vet. Det är en bedömning de gör från fall till fall. Tror det är dock max 5 år man får gå back utan att det ställs några krav på vinst.

T ex. konsthantverk är en bransch som kan gå back år efter år utan att behöva lägga ner för det räknas som kulturverksamhet.
Oläst 2007-12-23, 23:20 #8
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Wojt@Dec 16 2007, 16:24
Aldrig Du kan dra av så mycket saker.

Avregistreras verkligen firman per automatik om man inte kommer över 30k på ett år? Det där med gränsen hobbyverksamhet vs. näringsverksamhet är ju ganska flytande och i praktiken en bedömningsfråga från fall till fall.
Nej det gör den inte

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Nej inte per automatik vad jag vet. Det är en bedömning de gör från fall till fall. Tror det är dock max 5 år man får gå back utan att det ställs några krav på vinst.
T ex. konsthantverk är en bransch som kan gå back år efter år utan att behöva lägga ner för det räknas som kulturverksamhet.
De fem första åren får du "kivtta" mot inkomst av tjänst, att det läggs ner om du går back varje år verkar märkligt. Det finns ju som ni säkert vet ett krav på att vara vinstdrivande men det är ju inte så att Volvo avreggas om det går back fem år i rad...
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017