FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Skall man erbjuda ett gratis webbhotell så tycker jag inte att man skall ha så avancerade tjänster utan enbart basic, varken utrymme eller bandbredd behöver vara i närheten av vad man betalar för på vanliga webbhotell, tror att det kan finnas en stor marknad för folk som vill publicera en första sida för släktförskning, kontaktsida för ett nystartat företag, mindre föreningar samt yngre personer som inte kan beställa på vanliga hotell eftersom de är minderåriga.
Satsa då hellre på att ha omfattande manualer, instruktioner, utbildning på hur Agda 50år kan göra en smidig startsida för att kunna komma i kontakt med släkningar eller annat. Tror att man kan gå ganska långt och ha detta som en instegsfas i webbranschen. Kanske kolla upp ett samarbete med ett ordinarie webbhotell, så när Agda, företaget vill växa ytterligare så går det att göra en naturlig övergång till detta. Tror att många vill komma igång men känner att det är ett för stort åtagande att välja ett webbhotell för ändamålet, kan ju vara allt från att man saknar pengar, inte kanske känner att man är smart nog att ställa frågor till etablerade supporttekniker. Finns några exempel i detta forum som sågar andra vid fotknölarna bara att man inte är bekant om alla begrepp, Script och andra nymodigheter. Sedan så kan det vara svårt att få lönsamhet i detta men om du är hungrig nog att kunna få med dig sponsorer som är villiga att backa upp gällande hårdvaror och pengar till ett par anställda så tycker att du skall prova på detta. Så genom att gå ut på exempelvis WN och stämma av marknaden tycker jag är ett bra första steg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan inte låta bli, när jag läser Vatos Locos kommentar, att tänka på att man villigt bränner några hundra spänn på ett krogbesök eller annat över en helg, men inte kan betala motsvarande summa för en tekniskt stabil tjänst på ett webbhotell, för ett helt år... Då undrar jag vad man har för prioriteringar...
Därmed inte sagt att det inte finns en marknad för en gratistjänst, för det gör det alldeles säkert, som jag sagt tidigare.
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Tror att detta även är vanligt inom webbranschen då det i dagsläget är väldigt många som vill komma igång med olika hemsidor för diverse ändamål men inte vågar ta steget fullt ut, så jag tror inte kostnaden isig för ett vanligt webbhotell är problemet utan att många är rädda för att ta på sig ett för stort åtagande utan vill börja lite soft och prova på och kanske lära sig lite mera grunder innan man tar steget över till ett vanligt webbhotell, där är jag övertygad om att gratis webbhotell har en potensiell kundkrets. Är övertygad om det finns en väldans massa personer här på forumet som betalar för diverse tjänster som exempelvis träningskort som inte utnyttjas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad tror ni om denna design, förutom att den är på engelska:
http://www.layeredpaneltemplates.com.../template2.gif |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Herrfreebie...
Jag har lite vettiga synpunkter men skulle vilja ha ett par frågor först... LÖST och LÅGT räknat skulle jag tippa på att ett litet webhotell som iallafall har någon sorts acceptabel standard skulle kosta nånstans kring 50 tusen att veva igång om man räknar med grundsaker som behövs! Hur har du tänkt finansiera starten? egen ficka, sponsorer? Vad är det för lucka i marknaden du vill fylla? (Idag kommer man undan med ett webhotellkonto och en domän till det för 200-250 kr om ÅRET!) Gratis webhotell? rubriken borde ändras till "Jag vill bjuda folk på webhotell" Det finns inget som är gratis! det finns ALLTID någon som betalar för det på något sätt.... antingen du som får stå för kalaset eller användaren/kunden på något vis. Med kunder och användare så kommer det ALLTID synpunkter och klagomål förr eller senare. Är du beredd att jobba med detta och bokstavligen talat lägga ner veckor, och månader med jobb utan att få något tillbaka? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vill erbjuda ett gratis svenskt webhotell där varje kund får rikligt med utrymme och trafik, med tillgång till sådant som PHP och MySQL-databaser, ett som riktar sig till den svenska marknaden.. Pengar kommer komma in via reklam, men har ekonomiskt utrymme att kunna driva det hela även om jag inte får igen allt via reklamen, tycker det känns kul också att kunna erbjuda något andra vill ha. Jag är medveten att det finns webhotell som erbjuder bra utrymme och service för 200-250kr om året och jag funderade på det ett slag, men insåg att det inte finns knappt några svenska gratis webhotell och bestämde mig för att köra på den marknanden. (ev i framtiden kan det kanske bli något sådant webhotell också) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ser ett stort problem med detta: kontinuitet
Ska du stå för fiolerna själv så innebär detta också att du ska stå för all support själv och det gratis dessutom. Jag har svårt att se att någon skulle orka med detta under någon längre tid. Ett vettigt alternativ är i så fall att bjuda på själva webbhotellet men vill man ha support, annat än till ren felavhjälpning, så kostar det. Det skulle nog fungera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan tänka mig många som är intresserade av ett gratis webbhotell. Knappast folk på det här forumet. Små, panka ideella föreningar kanske?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är små kostnader alla fall, du kan komma under 500:- /mån per server i driftkostnad och under 1000:- /mån om du hyr en dedikerad.
Inga större kostnader att få in på reklam, stora och jobbiga delen är support. Har du vettiga kunder så blir det ingen support alls, men har du otur så får du förklara vad exmepelvis FTP är och hur du ansluter och laddar upp filer och precis allt. Men viktigaste av allt är kunskaper, du ska klara hålla servern rullande 24/7. Det är det som nästan alla webbhotell verkar ha svårt för, allt från ingen reservkraft eller olika konstigheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Satsa på att förklara ALLTING (även det som borde vara självklart) på ett ENKELT (utgå från att alla är idioter) sätt på din hemsida. På så sätt slipper du att besvara samma frågor om och om igen. FAQ tror jag det kallas? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|