FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Lite off topic men för er som kör med mycke snabbkaffe och skulle vilja ha ett ljusare kaffe, så har Gevalia kommit ut med en ny smak som heter milea instant. Det godaste snabbkaffe jag någonsin har drukit, asså vi snackar flera års drickande och letande. Faktiskt godare en vanligt bryggkaffe också för utom en viss kaffesort med vaniljsmak.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
great =)
jag ska flytta snart tänkte jag och ska i nya boendet inte ha någon kaffebryggare alls - utan snabbkaffe i nåt skåp endast så tack för tipset =) - jag fortsätter på tips om kaffe.. Vi köpte dansk mjölk häromveckan (3.5%) - den står sig 1-2 månader så länge man inte öppnar paketet. Inte så mums att dricka men grymt gott i kaffet då det smakar mycket gräddigare än vår egen mjölk. Det är inga extra kemikalier i det bara pastöriserat annorlunda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som kaffegourmet (gourmand kanske är bättre ord) kan jag rekomendera Nespresso där du stoppar i en kapsel i Nespressomaskinen och du får jäkligt bra kaffe; måttat och doserat i förväg, alltså kaffet smakar precis likadant oavsett var i världen du köper/dricker det. Snabbt går det också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ber att få instämma i lovsången till Milea, ett helt underbart gott kaffe!
Jag har, av medicinska skäl, börjat dricka te då jag blir lite väl speedad av litervis med kaffe, men när jag dricker kaffe föredrar jag Milea.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det finns väldigt få genvägar till perfekt kaffe och snabbkaffe är en nödlösning som endast nyttjas i Thailand då jag är på semester. Jag har för ett par år sedan upptäckt skillnaden mellan vanligt bryggkaffe/snabbkaffe och att göra kaffe på hela bönor.
Den lilla genväg jag tar är att i stället för att mala bönorna manuellt så köpte jag en helautomatisk maskin och det är en av de absolut bästa investeringar jag gjort. 2-3 dagar efter att jag fick min maskin hemma så var jag tvungen att även beställa en maskin till lagret. Min kära hustru har efter detta också kunnat börja dricka kaffe igen efter flera års frånvaro p.g.a. känslig mage. Kaffe på nymalda bönor innehåller ingen garvsyra och är mycket skonsamt mot magen. Själv dricker jag 12-15 koppar om dagen och har aldrig haft problem. Jag köper en böna som heter Mokaflor 80/20 (80% Arabica och 20% Robusta),jag kom fram till att den var den optimala bönan för mig efter att ha provat igenom ca 10 olika sorter. Alla som fått den äran att smaka mitt kaffe kan bara instämma i vad jag skriver ![]() Jag har köpt kaffemaskinerna och beställer alltid mitt kaffe på Kaffegrossisten. Kaffemaskin som rekommenderas är denna. Mitt favvo-kaffe är detta. En annan stor fördel med kaffemaskin är att man alltid snabbt kan njuta en perfekt kaffe på morgonen när kroppen bara vill tillbaka till sängen och det sista man vill är att slabba med vatten/filter/kaffe... Dax att njuta en god kopp... // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack Mats, du förstörde precis min nattsömn genom att få mig sugen på en kopp kaffe! :-p
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för tipsen, har länge gått i köptankar så nu gör jag slag i sak!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mja, jag vidhåller Milea, trots det fantastiska med kaffemaskiner som maler bönor och servar mycket gott kaffe...
Jag har nog provat alla sorters kaffe, men hittills inte hittat någon så mild och god som Milea, men visst finns det godare kaffe, men knappast smidigare och billigare :-)
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Snabbkaffe = Sätta på vattenkokaren med vatten, lägga i ett par teskedar pulver i koppen, vänta tills vattnet kokar, fylla upp koppen med kokande vatten som är för varmt att dricka direkt, gå till diskbänken och hälla i några droppar kallt vatten för att inte bränna tungan av sig. Kaffemaskin = Ställ dit koppen och tryck på knappen, njut. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
har nog aldrig drukit nåt snabbkaffe som har varit gott
|
||