Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Microsoft köper del i Facebook

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-01, 20:50 #41
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av bjoahl
Citat:
Ursprungligen postat av Adam
Intressant läsning om detta fås på http://www.buzzmachine.com/2007/10/27/social-value/.
Detta ger lite perspektiv på prislappen. En nyhetstidningsläsare var 2004 värd drygt 900USD per år, idag endast 500USD. Översatt till facebooks användare skulle de ha ett värde av 300USD/användare. Alltså kan man lätt säga att priset är rättfärdigat då vi definitivt lägger ned mer tid på facebook än på nyhetstidningar idag.

Nyhetstidningsläsare betalar ju för sin prenumeration...
Dock inte detta värdet de menade, utan reklamvärdet för en läsare.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-03, 16:30 #42
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem
bjoahls avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -bjoahl@Oct 31 2007, 23:44
Citat:
Intressant läsning om detta fås på http://www.buzzmachine.com/2007/10/27/social-value/.
Detta ger lite perspektiv på prislappen. En nyhetstidningsläsare var 2004 värd drygt 900USD per år, idag endast 500USD. Översatt till facebooks användare skulle de ha ett värde av 300USD/användare. Alltså kan man lätt säga att priset är rättfärdigat då vi definitivt lägger ned mer tid på facebook än på nyhetstidningar idag.
Nyhetstidningsläsare betalar ju för sin prenumeration...

Dock inte detta värdet de menade, utan reklamvärdet för en läsare.
Är väl kanske 1 kr i intäkter per läsare (räckvidd) och upplaga för breda grupper? För att kunna räkna ut ett kapitalvärde behöver man veta vilket kassaflöde det genererar efter kostnader..

För att göra det enklare så kan man ställa sig frågan, skulle du betala typ 500 kr per besökare och år för att få ensamrätt att annonsera? Säg att 10% köper av dig under ett år så måste du göra 5000 kr i vinst per köp bara för att gå jämt upp.

Det där med 300-900$ i annonsvärde verkar rätt tokigt.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-03, 16:33 #43
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Det handlar inte bara om intäkter och så är det för all reklam. Microsoft bygger sakta men säkert upp sitt "annonsimperium" och det har större betydelse än vad reklamen på Facebook har.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 01:36 #44
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
själv skulle jag gärna vilja veta vad värdet för asmallworld.net skulle kunna vara ?!
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 19:07 #45
bjoahls avatar
Medlem

Medlem
bjoahls avatar

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 3 2007, 17:33
Det handlar inte bara om intäkter och så är det för all reklam. Microsoft bygger sakta men säkert upp sitt "annonsimperium" och det har större betydelse än vad reklamen på Facebook har.
Fast det är bara en bubbla om pengarna (på lång sikt) inte kommer in någonstans... på något sätt måste Facebooks besökare förr eller senare betala räntan på köpeskillingen till bankerna och kostnader + vinst till Microsoft..

Antagligen så handlar det, som du säger, om att Microsoft vill ta Googles position, men för Facebook tror jag fortfarande att dom drog det kortaste strået. Google är mer innovativa än Microsoft men dom är splittrade, vilket är farligt... Microsoft har vunnit många krig tidigare.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 19:21 #46
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Microsoft räknar nog med att kunna kassera in genom att de styr annonseringen i Facebook, Digg och vilka andra projekt de har sina händer i. Microsoft har precis som Google ett ganska starkt kapital och det här är bara ett steg i deras plan i att stärka sig på marknaden. Mr Ballmer sade ju för några veckor sedan att de satsar på att utöka annonsintäkterna så att 50% av Microsofts kapital i framtiden ska komma från just annonser, då är Facebook en utmärkt plattform att investera i.

Man kan undra vad som är runt hörnet, jag tror inte att de i dagsläget utgör något större hot mot Google men jag skulle, om jag var Google, tycka att det var lite besvärligt att MS lade sig i. Microsoft har ju t.ex en gyllene möjlighet att börja leverera reklam i sina Xbox 360-spel då de köpte upp Massive för att komma åt deras teknologi för att leverera reklam i spel och även om Google har ett patent för att leverera reklam i spel så har de inte tekniken, än.

Så jag börjar luta mot att det var ett bra drag av MS att köpa in sig även om jag inte tror att det kommer att ge dem kapitalet tillbaka direkt, men det gör nog ingenting för gör man ett sån investering så vet man med sig att den inte kommer att betala av sig inom någon snar framtid och Microsoft brukar göra en hel del såna investeringar och uppköp.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017