FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena!
Fick en check från Azoogleads på runt $200 och skulle gärna vilja lösa ut den, men otroligt nog tar banken en avgift på 500kr! Kosta mig förövrigt runt $100 att tjäna ihop dem $200 ![]() Finns det ingen väg runt detta? Tacksam för svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Swedbank tar ca 1 vecka och lösa in och 150:- i avgift, mindre än så blir det nog inte
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
150 kr hade varit super, men nu är det faktiskt så att swedbank tar 500:-.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bråkade själv om detta precis idag. SEB tar 150 kr men då måste du visa upp att du är god för pengarna. Dvs löneutbetalningar eller fet summa pengar på kontot.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Swedbank har alltid tagit 150:- då jag har lämnat in checkar, var en stund sen sist men dom kan väll inte höjt till 500, det låter ju orimligt mycket
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För 6-7 år sen löste jag in 2-3 checkar i veckan, sparbanken som jag då hade ville ha 450
om jag minns rätt för utländska checkar. Bytte då bank till danskebank som bara ville ha 75. Det var några år sen som sagt men jag är rätt övertygad om att priset skiljer sig lika saftigt mellan banker fortfarande. En fördel med danske bank var också att de betalade pengarna direkt istället för att vänta på att checken blev godkänd. Och om den sedan studsade så fick man ett brev hem med information om att de dragit tillbaka pengarna från ens konto. Aja mitt tips är i alla fall att du besöker de olika bankkontoren och frågar vad de har för avgifter och sedan tar det billigaste helt enkelt. Kostar inte många kronor per år att öppna upp ett nytt konto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena Viktor!
Tack för ditt tips, men den här avgiften tror jag gäller alla banker. Har redan frågat hos Nordea och SEB. Om jag inte minns fel är anledningen till den höga avgiften att bankerna numera måste skicka över checkarna till inkasso för att verifiera att dem inte är falska. Tycker dock det är rätt konstigt med tanke på att Swedbank har alla mina personuppgifter, och att försöka lösa ut en falsk check där skulle i princip vara som att köpa saker online med ett stulet kredikort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det beror helt och hållet vem du snackar med på banken. De flesta är clueless - men med lite auktoritet går det bra. Jag har löst in amerikanska checka i Swedbank (fsb yada yada) i över tio år i flera olika städer. Till en början är det samma sak, de vill ha en stor avgift, men efter att man stått på sig och bett de kolla upp saken har jag aldrig betalat mer än 75:-. Skippa vanliga kundmottagningen och gå direkt till en företagshandläggare så ska du se att det går bättre, även om du är privatperson.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag betalade tyvärr också cirka 500kr för att lösa ut en check.
500kr låter t.o.m billigt, tror det var 750kr eller nått åt det hållet. Riktigt illa.. mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så mycket kers. Gav mig en aning hopp
![]() |
||