FAQ |
Kalender |
2007-11-14, 00:49 | #121 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med dig på vissa punkter, i verkligheten är alla driftavtal inte ens värde toa papper.
Om du har tur så kanske du får tillbaka månadsavgiften när något varit nere en vecka, efter lite bråk om "force majuere" eller planerad service eller liknande. Men nu säger jag emot mig själv, så indirekt dålig åsikt då man själv håller på med samma område. Men jag litar inte på någon leverantör, har inte hittat någon som är perfekt eller går lita på helt. Av den anledningen att man får göra så mycket själv som möjligt för få något gjort. Är sant att många leverantörer är 3:e part, men finns en del stora leverantöter alla fall även om det inte är många på det sättet men. Fast även dom största leverantörer har visat sig vara lika värdelösa många gånger, så även stora betyder inte att du kan räkna med att allt fungerar. Även om dom stora börsnoterade företagen med hur stora tillgångar så ropar dom ändå force majuere när något händer även om du lagt ner en förmögenhet på högsta driftavtal. |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 07:50 | #122 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Majoriteten företag tar lunch vid samma tidpunkt idag. Då pratar jag kommunala, enskilda firmor, större firmor. Vad är det som är så akut att du inte kan vänta i 1 timma? Är det något som är så brottom så bör du skaffa dig ett SLA-avtal med jour. |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 08:58 | #123 | ||
|
|||
Supermoderator
|
improwise - och du har gjort motsvarande genom läsning av avtalet med det amerikanska företaget...? Har du kollat deras ekonomiska status? :-)
Jag betvivlar inte det företagets förmåga, men jag menar bara att det är lätt att, precis som du påpekar om en del svenska företag, gå på den vackra fasaden... Enligt mitt sätt att se på saken är det nog så att man i de allra flesta fall mycket noga håller sig till ingångna avtal, så även serviceavtal. Det känns nästan som du haft lite otur här hemma...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 09:21 | #124 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Bergrum ser jag däremot ingen större fördel med. Men det är kombinationen av kompetent personal och ordentlig utrustning (såväl i form av servrar som serverhall etc) som gör ett webbhotell bra och stabilt.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 09:52 | #125 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Nä, vi har inte haft någon otur här hemma i Sverige helt enkelt för att vi aldrig hyrt några externa servrar här, beroende på de skäl som jag redovisat tidigare. Däremot skulle vi gärna göra det om vi hittade någon leverantör som vi kände förtroende för och som kunde erbjuda någorlunda vettiga priser, dvs. inte lösningar som är helt "custom made". Jag är ingen USA fantast och skulle hellre hyra av en svensk leverantör, men det är tyvärr bara erkänna att för stunden har vi inte hittat någonting som är i närheten av att kunna matcha SoftLayer (med flera) i Sverige, vilket är synd! /pJ |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 09:58 | #126 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
/pJ |
||
Svara med citat |
2007-11-14, 20:48 | #127 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vad gäller avtalen kan jag bara instämma; jag har för vana att läsa igenom avtalsvillkor och priser innan jag kollar på övriga fördelar med respektive tjänst och villkoren i just webbhotellsbranschen är lagvidriga, mer som regel än undantag i min mening. Jag antar att detta är ett sätt för företagen att ha någon att hänvisa till vid frågor - ytterst sällan bemödar man sig att dra upp en sådan sak som två timmars downtime i rätten, framförallt inte om man är osäker på utslaget. Jag har haft lite otur i och med Bineros problem på sistone (se deras blogg) men jag ligger inte på dom för avdrag för detta, även om det förstås hade varit en fin gest om dom hade reglerat detta automatiskt. Det borde för övrigt vara standard för alla webbhotell; det man inte levererar ska man heller inte debitera. Så enkelt är det. På min arbetsplats (där vi tyvärr inte kör med Binero) är mailkommunikationen kritisk för jobbet (kontor på tre orter) och flera timmar om dan denna vecka har vår mailserver legat nere; jag gick in och kollade igenom deras avtal och dom har inte ens bemödat sig med att köra stavningskontrollen. Noterade också att om man betalar 500 SEK /månad så kan man få en rapport på sin servers uptime varje månad, vilket dom menar är superviktigt för alla moderna företag - ironiskt nog får man ändå inget avdrag för downtime, och kostnaden för denna koll är det dubbla mot månadskostnaden för server. Hade detta varit på mitt bord hade dom varit ute ur bilden redan i måndags, men...rätt ska tydligen inte alltid vara rätt... |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|