FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det säkert?
finns det några garantier på att man inte får en tegelsten istället för saken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Kolla på säljarens omdömen och se om han har fått några dåliga omdömen.
Men visst det finns folk som jobbar upp bra omdöme och sedan säljer kontot till bedragare som hoppas få in pengar innan rycktet faller. Men jag skulle tro att det är ovanligt. Jag har handlat både på och utanför ebay i flera år både som privatperson och företag och har aldrig blivit lurad än så länge. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag handlar för några tusen om året från ebay och har gjort det de senaste 4 åren. Jag har aldrig blivit lurad men då är jag extremt noga med att kolla omdömmen och försöka kolla upp säljaren så mycket som det går. Finns ju dock inga garantier på att du verkligen får det du beställer och inte blir blåst.
//Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
omdömena kan väl skrivas av säljaren själv? :/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nej, omdöme lämnas av den som köpt en vara. Då skriver denna fall affären gått bra osv. (ID sparas på varan som sålts sen när köpare/säljare laggt omdöme så går de inte göra igen på denna varan)
Men omdöme kan också lämnas från säljaren som då t ex kan skriva att köparen betalade snabbt och drog inte ut på affären. Hoppas du förstår min förklaring är lite rörigt kanske, men man måste köpa/sälja en vara för att sedan kunna lämna ett omdöme för just den sålda/köpta varan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Visst går det att bygga upp användare med fejkade omdömen - men det kostar pengar eftersom varje försäljning (fejk eller riktig) genererar provision till ebay. Det blir ett dyrt nöje alltså eftersom en säljares anseende snabbt kommer sjunka mot noll om kontot börjar missbrukas. Varje konto måste dessutom vara knutet mot ett unikt (ej använt på något annat konto) visakortsnummer.
Har dock upptäckt nån historia där typ ett tjugotal konton (som säkert hade samma innehavare) hade gett varandra feedback på nonsensaffärer för några få dollar. Rätt lätt genomskådat. Jag tror inte det är så vanligt med bedrägerier på ebay även om det förstås förekommer. Det är lättare att luras på t.ex. blocket (eller liknande i andra länder). Sen är det ju inte "av ebay" man handlar. Blir du lurad är det inte av ebay utan av en oseriös säljare som nyttjar ebay. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett tips är också att kolla vad säljaren har sålt innan. Är det digitala produkter för $1 styck han börjat med för att sedan börja sälja elektronik för flera tusen så bör man nog akta sig lite. Det finns som sagt knep för att bygga upp sin rank.
//Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kan också kolla om det är bilder på produkten som säljaren tagit själv eller om han bara googlat fram en produktbild från tillverkaren.
Seriösa säljare tar egna kort och skriver egna beskrivningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Handlar du igenom Ebay och dessutom betalar med PayPal så finns ytterligare "säkerhetslinor" och möjlighet för PayPal att dra tillbaka betalningar mm
Men om du skulle få en tegelsten istället för den superhäftiga stereon skall du i kommunikation med Paypal/ebay hävda att du inte fått någonting alls. Detta gäller även elektroniska leveranser av olika saker. Vad gäller fakeomdömen, så är min erfarenhet att detta är något som tradera börjat drabbats av i ganska stor omfattning också...ganska kul att följa vissa säljares historik.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har blivit lurad på ebay av en kille som troligen inte hade fakade omdömen. Det var ett hundratal och alla på liknande (elektronik) produkter. Han skickade en telefonkatalog. Jag antar att han kände att det var värt en negativ feedback mot de tusen han tjänade på det.
Det roliga i historien är att jag fick hans ebaykonto bannat, hans paypal avstängt (och han blev betalningsskyldig), jag fick ca 80% av pengarna tillbaka genom via ovan nämna paypal-säkerhetslinor samt utpytsat av killen själv i smådoser (i slutet orkade jag inte tjata/hota mer). Det gick dock mycket energi på att maila alla ansvariga, ringa hans föräldrar och hota med polisen varje dag via skype i nån månad. Men det är alltid roligt att öva på sin tyska ![]() Jag skulle inte rekommendera att göra större inköp av privatpersoner på ebay, köp av företag istället. De har oftast betydligt större incitament till att behålla sitt goda rykte. Ett företag vars verksamhet är baserad på ebay och som har ett par tusen feedbacks sabbar de inte för lite småpengar. Tänk också på att det _kan_ vara så att ett ebay-konto har blivit övertaget av hackare och då utnyttjar någon annans feedbackhistoria. De personerna har inga som helst incitament till att inte lura dig. Glöm sedan också inte att ebay skiter fullständigt i dig, de ser sig själva enbart som marknadsplatsen där transaktionen sker. Edit: angående säkerhetssystemen som paypal har. Det är viktigt att veta att de INTE gäller man köper av en nordamerikansk / kanadensisk säljare (?) då de alltid ges förtur i tvister. Det är helt sjukt, men det är så det är. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|