FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tillhör dom som blivit lurade på ebay, två gånger dessutom.
Den senaste gången var nyligen fast paypal beslutade att jag skulle få tillbaka mina pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ni som har blivit lurade, hur noggrant kollade ni er säljare innan ni gjorde affär?
Jag har handlat en hel del på ebay men inte blivit lurad. Ibland ser man dock tydliga bluff-försök där det står först i det finstilta att bara en del av det man tror ingår t.ex. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Personen i det inlägget jag skrev ovan kollade jag upp noggrant eftersom det var en halvdyr produkt. Med noggrant menar jag lite allmänna googlingar på alias och nick, kollade feedback-history och fd nick. Vad mer kan man göra innan man har genomfört transaktionen och fått ut addressuppgifter?
Jag har även i samma veva köpt en kamera som var märkt som \"ny men med en liten repa på höljet\". Det visade sig att repan snarare var en fallskada och att höljet var rätt ordentligt tilltryckt (men kameran fungerade bra). Fördelen med ebays feedbacksystem i det läget är ju att man som köpare har rätt mycket förhandlingskraft tills man har givit en positiv feedback. Det slutade med att jag fick rätt många % i rabatt av killen. Köpte en fräsch burton (snowboard) förra året. Upptäckt att den kostade ungefär 15-20% under det priset man ser i affär (och rek. pris). Jag tyckte det var billigt, men så billigt? Man blir ju lite fundersam om man säger så... inget fel på produkten men frågan är ju varifrån den kommer. Återigen så vill jag påpeka att jag inte rekommenderar att handla av privatpersoner internationellt på ebay om man inte har råd att bli av med sina pengar. Det är mycket fiffel och båg. eBay suger helt enkelt, köp av en riktig butik istället. Nästan alla transaktioner jag har gjort på ebay känns sketchy. Enda gångerna det har känts helgjutet är när man köper av webbshoppar som har en ebay som en del av sin marknadsföring. Och då kan man ju lika gärna köpa direkt från shoppen och bespara dem avgiften till eBay. De brukar bli glada när man påpekar det för dem dessutom :grin: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag brukar köpa kläder från en butik i new york som även säljer sina artiklar på ebay.
Mycket billigt måste jag lova. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Problemet med iPhone är att det inte går att köpa i Affär, om man inte är i USA eller vill vänta tills produkten kommer till Sverige så är man illa tvungen att köpa det utav en privatperson.
Men tack för tipsen grazzy, de har gett mig mkt. Jag har bestämt att jag drar själv över till USA. Någon som vill ha en iphone? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns både fördelar och nackdelar med ebay.
Jag har gjort ca 100 affärer på ebay och det är någon gång jag fick vänta ca 3 månader på en väska men that's it. Köper mycket elektronik ifrån Kina och kläder ifrån USA m.m. Är inte jättenoga med att kolla upp info men köper inte direkt någonting av någon som har 50 omdömen bara. ...fast blir lite skraj om det är så som du säger grazzy, speciellt med Paypals garantier. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|