FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Nykomling
|
Melin, tror du på fullaste allvar att man måste kunna styrka sin slogan till sitt företag/varumärke är du tragisk. En slogan är reklamord, ofta i form av en mening, för just det du vill marknadsföra. Det är DINA ord för DIN vara.
Ta Toffifee's slogan "Man har så kul med Toffifee!" som ett exempel. Det är Toffifee själva som tycker detta. Personligen gråter jag så fort jag håller i en Toffifee och får självmordstankar. Felix slogan "Gör det goda godare" är ännu ett mycket bra exempel. Där påstår Felix att deras produkter som dom säljer ÄR goda och dom gör dom ÄNNU godare. Personligen tycker jag att alla produkter som Felix säljer är äckliga och jag måste gå och kräkas så fort jag hållt i något dom säljer. Förstår du min poäng? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Utan tvekan får du som företagare inte påstå att du är bäst, billigast etc utan att det faktiskt är sant och går att bevisa. Om TV4 har som slogan att deras tv-sida är bäst i Sverige, så måste de ha något som styrker det.
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden...06/Dom06-23.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hur kan man vara bäst? Enligt vem är man bäst? Vem bestämmer att man är bäst? Räcker det inte med att springa runt på stan med en kamera och be folk läsa upp en text mot en liten summa. " Ja, Alper är bäst i hela världen på att cykla " Så om jag har det inspelat att 500 personer säger så, så borde jag kunna marknadsföra mitt företag med " Alper är bäst på att cykla, köp cyklar av honom ".. Eller har jag fel? Vad säger marknadsdomstolen om vem som är bäst, och vem bestämmer det egentligen.. riktigt rörigt tycker jag ![]() EDIT1: (man behöver självfallet inte muta folk att säga något, går att fråga 10.000 pers om vem dem tycker är bäst tills man hittar sina 500 som tycker att man själv är bäst också..) EDIT2: Falcon (tror jag det var) stämde carlsberg för ett antal år sen för att de använt sloganen " Carlsberg - The best beer in the world " Motparten menade att så inte alls var fallet, så Carlsberg blev tvugna att byta slogan.. så nu kör dem istället med " Carlsberg - Probably the best beer in the world ".. eller t.o.m med .. "Carlsberg don't do the weather, but if we did it would probably be the best weather in the world." "Alper - Probably the best Webmaster in the World" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror max hamburgare annonserar med att deras hamburgare är godast. Dock hänvisar de till nån sifo-understökning där resultatet visar att de slog både burger king och mc donalds
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Du kan nog sällan ställa fram ett påstående som stämmer överens för ALLA människor och gör därför ditt resonemang omöjligt i praktiken. I ditt sätt att resonera är Bill Gates fattig lika väl som att jag är rik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det kanske är dags att släppa den här diskussionen och återgå till ämnet?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
|
Citat:
Varken Felix eller Toffifees slogans är konstruerade på det viset, och de var ingenting som jag tog upp i mitt svar. Med tanke på att det finns en hel drös stämningar och fall i marknadsdomstolen rörande just bäst och billigast kan du ju fortsätta säga vad du vill och ignorera rättsfall. Du har säkert rätt, samhället har fel. Hade Felix sagt att "Vi gör det goda godast" hade de suttit i skiten de med, btw. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Bäst, snyggast, vackrast, roligast. Välj vad du vill. Hela tiden handlar det om vad varje enskild människa tycker. Ingen i världen kan någonsin bestämma för mig vad bäst är, eller vad roligast är. Det är det upp till mig som enskild individ att avgöra. Så gäller det för alla. Därför sätter massvis med företag sina slogans lite som dom själva vill. Låt mig visa ett par tydliga exempel bland företag runt om... Viasat har ett tydligt och klart budskap, "Your number one entertainer". RixFM har ett ännu tydligare budskap, "Bäst musik just nu!". Siba säger klart och tydligt "Hos oss får du råd" vilket inte stämmer överens för alla. IKEA fortsätter briljera med "Ingenting är omöjligt!" vilket är ett kvalificerat skitsnack. Cloetta säger tydligt i sin slogan att dom är det rätta, "Tag det rätta, tag Cloetta". Teknikmagasinet väljer "Meningen med livet" som slogan, vilket inte heller stämmer överens för alla. Vad det gäller att inte kräva motprestation är det också ett kvalificerat skitsnack. Alla företag kräver motprestation. I och med att inte kräva någon motprestation av kunden ska man ge kunden det han vill ha utan att kunden ska behöva göra någonting. Inte ens betala eller inte ens behöva gå till affären eller besöka deras webbplats. Det skulle dessutom bli en olaglig handling - då det krävs att kunden själv betalar varan eller tjänsten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|