FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Melin - Du har inte funderat på att det kanske blir syftningsfel om du inte läser ut hela meningen!? eller saknar du bara läsförståelse ?
Jag skrev hur jag uppfattade att sidan slafsats ihop - inte fundrerat över om och hur dessa tjänster finansieras .. Vidare är "Sveriges bästa TV-sajt" inget uttalande, utan en slogan/payoff.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En slogan är fortf. ett uttalande och ska kunna styrkas
Du har aldrig funderat på varför t.ex Volvo inte kör med "Volvo - Världens bästa bil"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Melin - ja i din värld då kanske..
Det finns en rad hyfsat stora företag och varumärken som använder slogans/pay-offer som knappast går att styrka eller bevisa. Eller så går det väl att godtyckligt bevisa med att "Min mamma tycker.." Carlsberg "Probably the best beer in the world" Kanal5 "Roligare TV" SVT "Fri television" Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" Viasat "Your number one entertainer" Stockholm "The Capital of Scandinavia" Felix "Gör det goda godare" Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" Ska jag fortsätta ? Förresten så nej jag har inte funderat över Volvo eftersom jag vet att de har "For Life" som pay-off vilket jag som fd Volvoägare tycker är betydligt bättre än det förra; "Volvos värde varar". Men nu känns det som att tråden går lite överstyr.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gällande valet av slogan så finns det dock en poäng i att ifrågasätta valet.
Marknadsdomstolen förbjöd t.ex. Hästens Sängar AB att marknadsföra sina produkter under sin dåvarande slogan "Världens skönaste sängar". Se 2000:20 http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden00.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker sidan ser väldigt bra ut om jag ska vara ärlig. De har förstått att det är tablån som är
viktig (precis som hela tv.nu bygger på). Dock känns headern (med den övre bannern) väldigt stor. Och sidan känns avklippt utan en sidfot. Vad som gör själva tablån starkare än tv.nu´s är ju att de har flera dagar fram i tiden. Släng in en sökfunktion också så känns den ännu starkare. Det går inte att sticka understolen med att Thomas sida växte sig väldigt stark p.g.a enkelthet i både domänet och själva tablån. Många år av länkbyten och seo optimering har gett honom väldigt många besökare (kan se min farsa sitta och glo på sidan ibland). Nu är den såld för väldigt mycket pengar och alla tror att en tv-sida är rätt väg att gå om man vill bli rik. Dock kommer tv4:as sida dö ut när de slutar att bomba tvreklam för den (vi har sett det förut) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jokko - det är du som lever i fel värld.. går du ut med ett påstående så måste du kunna styrka det - en slogan som t.ex "Sveriges bästa köttbullar" är ett påstående
Kanal5 "Roligare TV" - ja - dom skriver inte "Roligast TV" - alltså ok SVT "Fri television" - den är fri.. TV-licensen är inte en avgift för att se TV.. utan för att inneha en TV-mottagare (typ) Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" - igen.. inget som säger att annat inte är roligare samt nivån på kul framgår inte. Alltså inte samma som att säga "Du har roligast med Teffifee" Viasat "Your number one entertainer" - Jo, denna faller utanför lagens gränser, anmäl dom och se vad som händer (risken finns väl att dom ligger utomlands, gör reklam på tv-kanaler som sänds från utlander (tv3, 4 etc) och på så vis kommer undan Stockholm "The Capital of Scandinavia" - Kan åka dit för det faktiskt. En annan svensk stad åkte dit på att dom kallade sig just "stad" (inga svenska städer innehar beteckningen "stad" längre, utom 1 eller 2st - en av dom är Hjo) Felix "Gör det goda godare" - som förut - inget säger hur gott dom gör det eller hur gott det var innan, öppet för tri tolkning. Dom skriver inte "Gör det goda godast" Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" - Aldrig sett den men också helt ok. Det ger lägra priser. Kanske inte av alla varor men det säger dom inte heller. Vad domk nu skrivit "Sveriges bästa TV-sajt" går inte att tolka på mer än ett sätt.. Dom påstår sig ha den bästa TV-sajten i Sverige. Kan inte TV4 bevisa detta så blir dom piskade att ta bort den, eller skriva om "Sveriges bästa TV-sajt enligt vår styrelse" - är fullt tillåten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Citat:
eftersom i min (enligt dig felaktiga) värld är de alla påståenden..och då enligt din (riktiga uppfattning) behöver styrkas.. Carlsberg "Probably the best beer in the world" - Ett påstående de knappast kan bevisa, eller ? Kanal5 "Roligare TV" - Påståendet bevisas hur ? Själv gillar jag en del serier men att Kanal5 skulle vara roligare vete sjutton. SVT "Fri television" - (Fri Television OM du betalar licens för TV-mottagare) Detta är en variant av "få gratis telefon OM du köper mobilabbonemanget i 2 år" Dvs påståendet kräver motprestation för att uppfyllas. Men jag hade på känn att du skulle skriva nåt om TV-mottagare - Jag gissar att du inte har TV själv ![]() Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" - Ett påstående som kan vara svårt att bevisa eftersom man sannolikt kan ha tråkigt och sorgligt också.. Viasat "Your number one entertainer" - ja Viasat kör väl från UK Stockholm "The Capital of Scandinavia"- Också en ganska syrlig hälsning till våra grannländers huvudstäder.. Felix "Gör det goda godare" - Påstående som har med individuellt tycke och smak dvs svårstyrkt om inte omöjligt. Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" - Påstående som inte heller lätt kan bevisas, bara antas Men den här tråden leder inte direkt någon vart och jag försvarar defenitivt inte deras slogan på lång väg och önskar att dom iaf kunde vara så ödmjuka att ändra punkten till ett frågetecken.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
bara en sidonotering - Carlsbergs slogan betyder "Förmodligen den bästa ölen" - dvs dom påster att den KAN vara det :P så den är fullt godkänd
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Citat:
Tror du på fullaste allvar att vi behöver hjälp med översättning av meningen ? Sen är det likt förbaskat per definition ett påstående...men men whatever..Peace out. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|