Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Japp, då var det dax igen!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-14, 08:31 #31
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Dom brukar över lag vara lite dåligt pålästa.
Igår pratade min sambo med en säljare från Tre i fem minuter, innan hon lite fint kläcker ur sig "Men... jag har bundit mig till Telia i två år"
Blev ju inget sålt där, även om säljaren tyckte att hon kunde ha två abb.

Glocalnet ringde mig för nån månad sen och berättade att dom hade uppgraderat min telestation, så nu kunde jag få ännu snabbare internet, dessutom billigare. Vad bra sa jag, för det tycker jag ju. Det visade sig att det skulle kosta 299kr, vilket är 21kr billigare än det jag har nu. Dock vet jag inte om deras 24Mbit/s ADSL är snabbare på något vis alls än min 100Mbit/s fiber. Den säljaren gav iallafall upp och erkände att han inte hade något bra att erbjuda mig.

Elförsäljarna riktar in sig alldeles för mycket på priset. Det är faktiskt inte bara priset som spelar roll. Inte heller dom har koll på att jag har bundit upp mig.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 08:43 #32
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
För er som inte har företag så är ju NIX ett bra alternativ.

Det är bara SvD som ringer då och då och erbjuder mig gratis tidning mot att jag betalar utdelningskostnaden. Då jag påpekar att jag har NIX och frågar varför de ringer mig så svarar de att alla nummer de ringer skall vara kollade mot NIX. de har dock köpt telelistan och ej kollat den själva.. Jag påpekar detta varje gång men de ringer efter 6 månader igen ändå..

På jobbet ringer diverse office* företag varje vecka och alla vill boka in ett kundbesök, t.o.m. svaret "den tjänst ni erbjuder är inte aktuell för oss och ett kundbesök är slöseri med både er och min tid" hjälper. de frågar om de kan ringa igen om ett par månader.
Då ber jag dem att skicka ett email med deras kontaktuppgifter och säger att jag kontaktar dem om det skulle bli aktuellt i framtiden.. (som om det skulle hjälpa..) De återkommer om ett par månader trotts att deras produkt inte är användbar för oss.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 15:19 #33
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Stefan: Var tycker du att telefonsäljarna skall hitta information om vad du har får kunduppgifter och bindningstid?

Dom kör ju bara breda kampanjer och ringer på "alla", att du råkar vara uppbunden på lång tid har inget med saken att göra.
Snarare borde de ha en kontrollfråga tidigare i samtalet om cad du har för avtal med din nuvarande leverantör (fast vill man verkligen svara på det direkt?)
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 15:54 #34
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Jag vet inte var dom ska få tag på det, jag bara antog att det var offentliga uppgifter
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 17:30 #35
tjo1 tjo1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
tjo1 tjo1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
Om man som företagare skulle vilja slippa mycket direkt telefonförsäljning kommer ett tips:

Ring PAR Adressregister och be att få reklamspärr på er firma. Går bra för enskild firma i alla fall.

PAR är "högst upp i näringskedjan" för registerhållare av dylikt. Sedan säljer de adressuppgifter i ett steg till annat företag. Dessa säljer sedan vidare adressregister (valda delar) samt något uppdrag till valfri påstridig telefonförsäljningsfirma. Så man blir av med mycket(viss eftersläpning för redan utsålda uppgifter)

PAR har en outsourcad firma som sköter deras master-register dit ni i så fall blir kopplade.
Lycka till.
tjo1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 21:01 #36
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Vad gäller NIX så är det som sagts ett konsumentskydd, inte för företagare, men givetvis kan det finnas fördelar för enskilda näringsidkare. Dock kan jag påpeka att det görs skillnad på reklam och erbjudanden; även om man är NIX-skyddad så har företag som t.ex. Boxer, Comhem, Tre med flera rätt att ringa om man är en aktiv kund hos dom, och aktiv kund kan tolkas på flera sätt...

Vad gäller PAR kan jag säga att det är i högsta grad seriöst. PAR har outsourcat uppdateringen av sin databas PAR-AD/BizBook, och det är helt säljfria samtal där man ringer upp företagen (en gång per år och företag) och går igenom de siffrorna som står i databasen. Om företagen då säger att dom inte vill vara med så plockar vi bort dom omgående.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 04:17 #37
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det har blivit grymt många samtal från diverse säljare genom åren men det finns ett som jag aldrig kommer glömma...

Ringer en säljare från en välkänd morgontidning...

Sälj: Hejsan jag skulle vilja erbjuda dig en gratis morgontidning det enda du behöver betala är portot så posten bär ut den.

Jag: Nej tack det är bra jag läser sällan tidningen på morgonen och känner jag lusten så brukar jag rycka en Metro på väg till kontoret.

Sälj: Ja men för tusan Metro är ju bara massa reklam och småartiklar
vi har stora reportage bla bla bla.....

Jag: Tack det är bra alltså!

Sälj: Du kan självklart få tidningen hem om du vill..... jag kan ordna det här nu på direkten.

Jag: Som sagt jag kommer inte läsa någon morgontidning vare sig hemma eller på kontoret!

sälj: Ja men du kan ju spara den och bläddra i den på kvällen?!?`

Jag: Nej tack jag är inte intresserad jag provade i princip samma erbjudande förra året från någon annan och det blev bara massa tidnigar som aldrig blev lästa som man fick bära ut till insamlingen.

Sälj: Ja men det är väl perfekt att få lite motion!

Jag: (kände att det VERKLIGEN) började spåra ur och avslutade samtalet med att Jag är inte intresserad och sedan lade jag bara på.

------------------------------------------------------------------------------------
Säljare som inte ger sig är Pain in the ASS!

Det FRÄCKASTE jag varit med om var en säljare från ett telebolag som ringde
och i vanlig ordning erbjöd mig lägre priser på företagsmobilen och frågade vad jag hade för leverantör.

Tre svarade jag och är nöjd med dom såhärlångt och kommer stanna där!

Säljaren kontrade med att han kunde kontakta 3 och få loss mig därifrån
vilket jag klart och tydligt tackade nej till.

Ok men du får ha en bra dag iallafall önskade säljaren och tackade för sig.

25 minuter senare ringde han upp igen och var på Hugget igen!
"Du jag har precis pratat med 3 och sade att han hade alla papper klara
jag behövde bara säga mitt orgnr i princip så skulle han sköta resten med avtalsbyten mm.

Jag frågade vem som gett han fullmakt att kontakta min nuvarande operatör?

Ingen var svaret MEN han ville verkligen ha oss som kund och bla bla bla.

Så jag klargjorde att NEJ jag kommer inte byta och ge f-n i att kontakta 3 igen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Funderade i några minuter på att försöka kontakta säljarens chef
men hade lite bättre saker för mig den dagen så jag struntade i det.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 13:58 #38
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Privat gör jag så här , jag har kopplat min fasta telefon i loop. Dvs det tuttar upptaget, jag använder min fasta telefon endast för ADSL.

Sedan har jag en hel hög av telefon nummer som man kan nå mej på , dom är kopplade till IP telefonen. Fundera att lägga koppla mitt nya hem nummer till en asterix, där endast telefon nummer som godkända släpps ingenom, alla andra få lyssna på tysk tekno tills dom lägger på luren. ( Vilket bör gå ganska fort med andra ord..)

Annonsförsäljare bruka jag bara klippa bort. Jag bry mej inte ens att diskutera med dem, jag lägger bara på luren.

Sedan har vi den knepiga varianten som inte ens fråga efter marknadansvarige. Har haft lite problem med en SEO skojare från Borås och Kalmar. Dom bruka få någon kan liknas som ett artigt dra åt helevete i lure, så är det löst.

Spam via epost bemöts , se till att min epostadress försvinner från Er mailinglista, annars kommer se jag till att Er domän kommer upp på divers blockeringslistor runt om i världen för spam, bruka vara väldigt effektivt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 14:55 #39
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by klein@Nov 18 2007, 14:58
Privat gör jag så här , jag har kopplat min fasta telefon i loop. Dvs det tuttar upptaget, jag använder min fasta telefon endast för ADSL.
Sedan har jag en hel hög av telefon nummer som man kan nå mej på , dom är kopplade till IP telefonen. Fundera att lägga koppla mitt nya hem nummer till en asterix, där endast telefon nummer som godkända släpps ingenom, alla andra få lyssna på tysk tekno tills dom lägger på luren. ( Vilket bör gå ganska fort med andra ord..)
Annonsförsäljare bruka jag bara klippa bort. Jag bry mej inte ens att diskutera med dem, jag lägger bara på luren.
Sedan har vi den knepiga varianten som inte ens fråga efter marknadansvarige. Har haft lite problem med en SEO skojare från Borås och Kalmar. Dom bruka få någon kan liknas som ett artigt dra åt helevete i lure, så är det löst.
Spam via epost bemöts , se till att min epostadress försvinner från Er mailinglista, annars kommer se jag till att Er domän kommer upp på divers blockeringslistor runt om i världen för spam, bruka vara väldigt effektivt.

Vad har du för nummer, jag är sugen på lite rysk techno :/
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 20:24 #40

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Nov 18 2007, 15:55

Vad har du för nummer, jag är sugen på lite rysk techno :/
Finns Rysk tekno? Räcker väl att tysk tekno låter som welcome to the hell. Annars kan man köra några väl utvalda låta av Eddide Meduza bör väl jaga väg det flesta telefonassare..:-)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017