Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Japp, då var det dax igen!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-15, 12:14 #11
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Nix har funkat väldigt bra för mig. Innan jag gick med ringde diverse säljare ofta. Men sen jag gick med så är det mer eller mindre endast företag jag redan är kund hos som hör av sig.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-15, 13:21 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag har gått ur Nix-registret.

Jag gick med i Nix för att det var så skönt att slippa alla samtal från folk som ville sälja men förra året så fick jag, vi kan kalla det en uppenbarelse, en uppenbarelse. Om en telefonsäljare ringer olägligt så avslutar jag bara samtalet men ganska ofta så har jag några minuter över och då kan jag lika gärna ha roligt med honom eller henne. Det började förra året med en tjej som ville sälja rakblad, jag pratade i 12 minuter med henne och ställde en mängd underliga frågor som om det gick att ta loss de individuella bladen och sätta på en rakkniv, om det var värt att raka ansiktet torrt (hon rekommenderade det) eller det var möjligt att få med en manual inspelad på VHS.

Kanske lite elakt men isåfall borde de inte ha ringt mig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-15, 13:25 #13
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Som tidigare nämnts i tråden kan bara privatpersoner anmäla sig till nix. Som företagare får man stå ut med ett gäng idioter säljare som ringer och inte fattar när det är dags att sluta...
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-15, 13:30 #14
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Jag har inget eget företag, men telefonförsäljare har stört mig tidigare, så jag gick med i Nix-registret, och sedan dess är det bara de företag jag är kund hos som har ringt. Skönt...

Men jag undrar om det inte finns ett bättre sätt att hantera telefonförsäljare. Nu är jag inte juridiskt skolad, så det kan finnas fel i mitt tänkande, och jag rekomenderar därför inte att någon provar det här.
Min tanke är att skicka ett fax/email till alla telefonförsäljningsföretag i Sverige, där jag lämnar en offert på min tid, för (låt säga) 25 kronor per minut (dock minst 15 minuter), och att all vidare kontakt med mig via telefon tolkas som ett accepterande av offerten. Självklart skulle det också stå något om att offerten gäller i fem år (för att slippa skicka ny offert allt för ofta), men beloppen räknas upp med KPI varje år....
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-15, 15:08 #15
Neos avatar
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
Neos avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag har problem med att det inte ringer några säljare till mig alls! Skittråkigt, jag som förberett med inspelningsutrustning och allt!
Neo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-15, 18:09 #16
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

varför finns inte ett register för företag?? är inte så hemma i företagsvärlden men borde inte det finnas?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-16, 13:36 #17
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Egentligen förstår jag inte problemet med telefonförsäljare. Flertalet av er på WN förmodar jag är egna företagare och således mer eller mindre beroende av marknadsföring.

En personlig kontakt säljer mer än en annons.

När en telefonförsäljare ringer är det väl ganska enkelt att säga: "Tyvärr, jag är inte intresserad." Att gå vidare i någon mer diskussion är sedan upp till var och en. Alltid lätt att avsluta samtalet genom att lägga på. Förmodligen är det väl bara någon form av allmänt hyfs som avhåller en från att bara lägga på.

Sedan kan man alltid hålla på och driva med försäljarna och uppehålla dem. Det säger nog mer om ert eget etiska förhållningssätt om än telefonförsäljarena. Det utgås hela tiden från att telefonförsäljare skulle vara av något speciellt elakt släkte som vill terrorisera folk via telefon. I det flesta fall är en telefonförsäljare en person som försöker slita ihop till hyra, mat, kläder och annat nödtorft för sin överlevnad. I de flesta fall är telefonförsäljning dåligt betalt och psykiskt påfrestande.

Ni borde själva prova på telefonförsäljning för det kan även ge en hel del nyttig erfarenhet. Är ni inte intresserade så säg det direkt. Alla telefonförsäljare vill veta direkt om det är lönt att ödsla tid på samtalet. Det finns i princip tre personer som svarar i en telefon. De som säger ja, de som säger nej och de som säger kanske. Jasägarna behöver man inte sälja till. Det går automatiskt. Nejsägarna kan man ytterst sällan sälja till. De som säger kanske är de man får sätta in sina resurser på. Så med ett avslut på kanske vart 25:e samtal, då vill man så fort som möjligt hitta jasägarna.

Sedan kan jag dock hålla med om att många telefonförsäljare har ett dåligt sätt att framföra sitt budskap på. Själv ogillar jag skarp de som tror att de kan anta något om mig och mina behov.

Analogt kan jag inte låta bli med att jämföra med hur vissa diskussioner på WN handlar om hur man ska manipulera sökmotorerna för att komma högt upp i den generiska listan, få hög pageranking osv. Sällan är det en diskussion om hur en hemsida ska innehålla en text som på ett effektivt och relevant sätt få en sökmotor att lista sidan högt där den som klickar på länken är just den besökare man ville attrahera.

Själv anser jag det vara minst lika irriterade med hemsidor, som med telefonförsäljare, som har lyckats manipulera sökmotorerna med hög listning där sökorden inte har någon relevans med hemsidans innehåll.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-16, 15:57 #18
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
håller med Guran
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-16, 18:01 #19
crazzys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

kanske skulle testa på telefonförsäljning efter gymnasiet?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-16, 18:08 #20
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
När jag säger "nej tack, jag är inte intresserad" så bryr telefonförsäljarna sig inte om det utan kör på med sina inövade kontrafrågor. Det slutar alltid med att jag blir på dåligt humör och tvingas lägga på i deras öra. Så nog är det ett speciellt elakt släkte...
; )
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017