FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns det någon statistiktjänst som lagrar get-parametrarna från sidan som som är referrer? Jag stör mig enormt på att inte se vad det t.ex. är för forumstrådar som länkar till mig. Ibland går det inte att söka på forumet (att man t.ex. måste vara medlem) så det vore ju sååå bekvämt om man kunde få komplett url.
Jag har sett tjänster som ger mig exakt url till sidan där länken fanns, men jag har inte sett en statistiktjänst som fungerar så. Varför är det så? Det borde finnas bra orsaker antar jag, men just nu känns det bara dumt att utelämna relevant info. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
vore skönt.. jag saknar det i google analytics
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Referer skickas inte med get utan i http-headern. Den loggas oftast (men inte alltid) i access-loggarna på din webbserver. Det beror på hur du har konfigurerat den. Det finns ett flertal externa tjänster som loggar referers tex min egen referer.se (lite beta än så länge). Där går det att få fram exakta urls, men inte nedbrutet på tid just nu (det kommer så småningom).
Det finns mera färdiga konkurrerande tjänster itll referer.se, frågan är bara hur relevanta de är för just erat problem. Den bästa lösningen för just erat problem är såklart att titta i access-loggen och kanske köra något i stil med; Kod:
perl -we \'while (<>) { if (/\\] \".*?\" \\d+ \\d+ \"(http.*?)\"/) { print $1,\"\\n\"; } }\' < /usr/local/apache2/logs/access_log | sort | uniq -c \"LogFormat \"%h %l %u %t \\\"%r\\\" %>s %b\" common\"-raden i din httpd.conf för maximal kärlek här.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ajdå, nu lade min proxy till massa backspace, men det blir en bra övning att ta bort dem
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag ska se om referer.se kan vara något att ha. Och naturligtvis skickas inte referer via get, men det visste vi redan.
![]() Men vad kan det finnas för vettig orsak att alla (?) stora extremt komplexa och annars underbara statistiktjänster bara visar filnamn för refererande sida och inga gerparametrar? Jag är lite förvånad över det faktum att en sådan grej inte är helt självklar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Det blir snabbt väldigt svåröverskådligt för användaren misstänker jag. Men jag håller med, jag har också ofta kört liknande script som ovanstående för att få fram exakta forumtrådar och liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men google analytics t.ex... det presenterar på domännivå först, sedan klickar man på domänen och får reda på vilken fil som anropat. Där hade det varit skitbra om man kunde klicka på filen för att sedan få se alla olika get-parametrar. Det hade varit grymt... Men men... Allt kan inte vara perfekt antar jag. Men det hela är fortfarande en gåta i mina ögon.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|