FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
I stället för att göra ett långt utlägg, så fattar jag mig kort.
Kan man skriva ett kontrakt med en kund, typ "nu är jag din webmaster och du får inte byta till någon annan"? Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur ser i så fall ett sådant kontrakt ut och vad bör man tänka på? Löptid osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För att hålla goda relationer till din kund behöver du ett rättvist kontrakt som skyddar er båda så att säga. Du kan skriva att din kund inte får byta webmaster, men sätt detta då under en period om 6månader-1år, inte längre. Vill man fortsätta sammarbetet efter denna perioden kan ni skriva ett nytt kontrakt.
Ett bra kontrakt är ju till för att skydda både dig som företag och din kund. Under samma period som de inte får byta webmaster, får inte du heller avsluta arbetet i sådanafall... fast sen kan man ju skriva underregler där man deklarerar möjliga anledningar till ett avslutat sammarbete tidigare än vad kontraktet säger. Det värsta man kan göra är att få sin kund att känna sig bunden till någonting han/hon inte riktigt vet vad det handlar om... Var därför väldigt klar och tydlig vad du ansvarar för, vad du inte ansvarar för, hur arbetet kommer gå till, när du komemr arbeta, hur ersättningen kommer gå till, olika betalningsmetoder, faktureringsmetoder, OB ersättning osv osv.. Utöver detta ska du också försöka peta in hur tvister ska lösas, under hur lång tid efter ett problem har uppstått man kan påpeka detta, hur man ska göra denna påpekning. Sedan även om kunden förlorar pengar på grund av att någonting inte fungerar, ska du då vara ersättningsskyldig om det är ditt fel, eller ska du säga från dig dessa ansvar.. Alltså det finsn hur mycket som helst man kan skriva ner i ett kontrakt.. Det vi lämnade senast var på 3 sidor relativt liten text där vi försöker skydda oss som företag och våra tillgångar, men samtidigt också skydda kunden och deras tillgångar mm. Hoppas det hjälpte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är klart att du kan binda upp din kund till dig, men jag tror att du har större chans att få nöjda kunder om du inte gör det.
Att säga till sin uppdragsgivare att "Du kan när som helst avbryta samarbetet, och är du inte nöjd så behöver du inte betala" kan ge dig möjlighet att ta ett högre pris än om du säger "Du får betala mig i 6 månader, och har ingen möjlighet att ta dig ur, jag tar betalt för minst 10 timmar per månad" Ta ett stort ansvar, ge kunden frihet, så kommer han att stanna hos dig (om du är bra förstås) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|