FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej, jag undrade hur man räknar ut priset på en banner per månad?
säg att en sida har 5000 ub / mån... vad skulle en 180x500 px banner storlek kosta? eller vad borde den kosta rättare sagt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
InternetVärdet (IV) = 24,3
APK = ub / IV (205) AF = 180 * 500 pixlar (90 000) AF / APK = 439 Pris: 439 kronor per månad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
hmm detta kan ju inte stämma, då jag får ut för; 1. 5000 ub = 439 kr 2. 3000 ub = 731 kr jag får alltså mer med mindre bersökare... eller är det jag som har tolkat det fel :S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag menade, även om jag var ruskigt otydlig, är att det är så många faktorer som spelar roll så att du inte går att svara bara sådär.
Om du har nätets sötrsta hamstersida och en webbutik som säljer hamsterfoder vill annonsera så kan dom ju räkna med något högre konverteringsgrad än om dom annonserar på en pokersida (även om pokerspelare säkerligen också kan ha en hamster). Hur relevanta är besökarna för den tilltänkta annonsören? Prova att lägga upp adsense på sajten och se vad det ger, prova även med lite olika affiliateprogram. Annonser som matchar innehållet på din sajt brukar fungera mycket bättre än annonser som inte har att göra med ditt innehåll alls. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||