FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har chello master där jag kan få 4 unika IP-adresser. Dom säger att jag måste ha en hub, men jag har en D-Link DI-704 Cable/DSL Internet Gateway.
Den delar ut ett antal IP-adresser som börjar på 168...Beroende på hur många datorer som är inkopplade för tillfället. Men jag har 213... från chello. Jag kan surfa med flera datorer via D-linken men det blir bara en unik IP-adress utåt. Hänger ni med? Vad är skillnaden mellan HUB SWITCH ROUTER GATEWAY ACCESSPUNKT? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hubb är som en dum grendosa, alla inkopplade enheter "hör" alla trafik.
Switch är en intelligent grendosa som skickar relevant trafik till rätt enhet. Gateway/Router skickar trafik mellan olika segment, t.ex. mellan 213... och 168... i ditt fall. Accespunkt ansluter trådlösa (Wi-Fi 802.11) enheter till ditt nätverk. Din DI-704 är en router och switch kombinerat. Den annonserar sig mot Chello som 1 enhet, men routar trafik till dina interna datorer. För att kunna utnyttja alla dina IP adresser så måste du ansluta fler enheter till din Chello, därför måste du använda en hubb (grendosa). Placera en hubb mellan Chello och din DI-704, och du kan ansluta ytterligare tre enheter. T.ex. fler DI-704 eller en webbserver. Fast å andra sidan, om allt fungerar bra som det är så finns det ingen anledning att utnyttja uyyerligare IP-adresser? (Nu är det fritt fram för nätverkteknikerna på forumet slå mig i huvudet med sina kunskaper :-) ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det din router gör är att han tar 1 ipadress utifrån. Sen så skapar den ett internt nätverk för alla som sitter innanför den. Fast i din router och de flesta routers har en inbyggd brandvägg för allt går igenom den så det är ju mycket säkrare att köra med en router om du inte ska köpa dig en "ordentlig" brandvägg.
Ska du ha en ipadress till varje dator. Så ska du köpa dig en switch eller en hub. En Hub. fungerar så (tror jag) att den tar emot informationen sen skickar den ut den till alla och frågar var det du som skulle ha det här?. Och den frågar ingen har du nåt du vill ha ut?. En hub är väldigt dum. Jag har själv kört med en 32 portars hub en gång 100Mbit. Det fungerade lika bra som en 32 portars 10Mbit switch. En Acsesspoint. Är till för att kopla ihop flera wlan klienter altså trådlösa enheter. Det kan du lika väl köra med om du vill ha trådlöst. Finns ju även routers som har inbyggd AP (Acsesspoint) En switch. Den kollar alla hela tiden. Och sen om nån vill skicka nåt så skickar han den enbart till den du vill skicka det till. Kortfattat. En switch är värt den hundra lappen mer dom är inte alls dyra. Sen om du vill ha en Ip adress till varje dator så ska du köra med en switch. Så ska ditt problem vara löst. Men hade jag varit du så hade jag kört på routern som du har den nu. Om du inte behöver de 4 ip adresserna. (Christian Jag håller på att utbilda mig till Nätverkstekniker men det var så sant som du skrev ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
En hub: (antal portar - 1) / (mbit på huben). Alltså, om du har en hub på 100 mbit med 32 portar så blir det i praktiken (då alla kopierar mellan varandra samtidigt) 31/100 mbit per port. Det innebär alltså 0,31 mbit per person eftersom den skickar allt till alla. En switch: En switch på 100 mbit och 32 portar klarar 100 mbit till alla portar samtidigt (varierar i praktiken med prislapp och märke vad den egentligen klarar). Nu är ju detta extremfall. Om man använder det hemma så är det ju inte säkert att man kopierar mellan alla (eller många) datorer samtidigt så då kan en hub räcka. Men eftersom prisskillnaden är marginell är det bättre köpa en switch när man ändå håller på. Då har man ju det "lilla extra" då det behövs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis jag testade en Cisco switch en Catalyst 2700. En Layer 3 switch. Och med den så fungerade nätet perfekt. Sen bytte vi ut den för att testa lite mot en noname switch. Och då inprincip dör hela nätet. För att den inte riktigt pallar med allt. Men då kostar Cisco switchen ungefär 20 lax utan fiber expansioner med.
Men ska man ha switchen hemma kan man ju köra med inprincip vad som helst. Tror en 8 portars 3Com switch kostar cirka 599kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men switchen är fan inte intelligent när den väl blir utsatt/attackerad för då beter den sig _PRECIS_ som en hub. DVS. skickar paketen till alla datorer som är anslutna i segmentet. Jag går inte in på hur man attackerar eller sänker en switch eftersom det är inte lämpligt enligt mig att skriva sånt här ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja, kommer nån och attackerar mig så uppför jag mig inte heller speciellt intelligent.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har aldrig riktigt förstått det där med Lager3 det ända jag vet om det är att det gär att switchen blir svindyr och att det går fort. Nån som kan det lite emr ingående?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Kod:
Layer 7: Application Layer 6: Presentation Layer 5: Session Layer 4: Transport Layer 3: Network Layer 2: Data-Link Layer 1: Physical #EDIT: Hittade en länk till en kanske intressant sida: http://www.blackbox.com/tech_docs/tech_ove...g_overview.html |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|