FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Förhoppningsvis finns det någon med kunskap bakom Windows Server 2003 då jag har ett smärre problem. Vi kör nu ett mindre nätverk med en domän som alla är kopplade till. Jag vill skapa en ny mappad drive över nätverket men det fungerar bara lokalt. Har lagt in domain, users och allt sådant i rättigheterna. Men när man skapar en ny drive behövs det då att man startar om för att få det att funka? Vill helst inte det då alla jobbar mot den och lär kasta kaffemuggar efter mig. Jag måste ha missat det någonstans.. kanske i active directory.. jag vet inte.. Vet någon? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
nej har du lagt till networksharen så ska de funka.. du har inget konstigt i Group policys eller så i ADt? testa flusha policys på en maskin.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hm, nej, det ska inte vara något konstigt öht.
Jag testade att ersätta en befintlig share som vi hade övers på nätverket, som även användarna kunde se.. Den har dock inte uppdaterat sig att peka till den nya katalogen utan kör fortfarande till den gamla. Medans här på servern så kör den till den nya. Flusha kanske man skulle göra, låter ju rätt bra. Nu sviker mina kunskaper och jag behöver information om vart jag gör det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mig veterligen kan inte gällande policys förändras utan att en inloggning sker om man inte vill pillra på varje burk. Eller så har jag missförstått frågan.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Kom på en sak, om man inte kan administrera AD:et - vilket de flesta som inte är någorlunda insatta i domänadministration (AD) inte kan - så varför krångla till det?
1. Dela ut en katalog på servern 2. Kontrollera rättigheterna på sharet och på filnivå 3. Skapa en bat/cmd-fil som mappar upp disken permanent och skicka ut den till användarna 4. Sparka användarna i mumindalen så att de kör bat/cmd-filen Det borde lösa problemet utan att bråka med policys i AD och annan överkurs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är alltid roligare att göra det rätt.
![]() Sen lär man ju sig sakerna istället för att fuska fram. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jo men då blir lösningen ganska mycket längre och beroende på om du använder policys eller inloggningsskript. Är det värt tiden? Jag hade inte tyckt det om jag inte hade just AD-administration som en del av huvudsysslan.
![]() MS har gjort ganska många en björntjänst i och med AD tycker jag. AD är inte så lätthanterligt för mindre företag där en NT4-domän hade fungerat hur bra som helst och är dessutom mycket enklare att hantera (kräver ingen DNS till att börja med). SBS är för mig Skit Bakom Spakarna, MS påstår att det betyder Small Business Server. Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan de två. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu vet jag inte hur ni har konfigurerat servern och klienterna men ett tips kan jag ge.
Om klienterna använder DNSer som tillhör Er bredbandsleverantör så kan ni få problem. Det har med att göra att när klienten vill logga in mot servern så vill den bla använda serverns AD namn (som är ett DNS namn). Eftersom du eventuellt använder din bredbandsleverantörs DNS så kan klienten spåra ur och inte klara att mappa upp sig mot servern. Det finns två lösningar. - Ändra i klienternas hosts-fil så att serverns AD namn och IPnummer finns med. - Ändra så att klienterna använder serverns DNS som i sin tur använder din bredbandsleverantörs DNS. Har du tex döpt ditt AD till samma som din vanliga domän så får ni också problem. Jag har sett när personer som har döpt sin lokala domän till MinDomän.se när de har en hemsida hos någon webbhotell med samma namn. I detta fall borde det ha döpt den till MinDomän.local istället. Som sagt, det beror på hur klient/servern är konfigurerad. Berätta mer så kan vi klura. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|