Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Windows Server 2003

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-08, 09:05 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
SBS är för mig Skit Bakom Spakarna, MS påstår att det betyder Small Business Server. Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan de två.

Nu är du elak. När man har fått grepp om SBS så fungerar den utmärkt.
Elak? Näe, aldrig! Ehrm, eller kanske ibland.

Hur många av de som köpt Small Business Server använder AD-funktioner som inte finns i NT4? Inte många alls enligt min erfarenhet. De flesta använder inte ens loginskript. Sen att man kan få den att fungera utmärkt var liksom inte poängen, poängen var att för att kunna utnyttja funktionerna så måste man skaffa sig kunskap som vida överstiger vad som är rimligt på ett mindre företag som inte har en heltidstekniker eller så måste man anlita en konsult.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 09:07 #12
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Aug 7 2007, 23:58
Låter som man borde köra AD-servern som DHCP och ställa in den som DNS den vägen.
Helt rätt. Det är absolut att föredra även om det går att göra på andra sätt.
Oläst 2007-08-08, 10:33 #13
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Citat:
Originally posted by -Jan Eriksson@Aug 7 2007, 21:51
Citat:
SBS är för mig Skit Bakom Spakarna, MS påstår att det betyder Small Business Server. Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan de två.
Nu är du elak. När man har fått grepp om SBS så fungerar den utmärkt.

Elak? Näe, aldrig Ehrm, eller kanske ibland.
Hur många av de som köpt Small Business Server använder AD-funktioner som inte finns i NT4? Inte många alls enligt min erfarenhet. De flesta använder inte ens loginskript. Sen att man kan få den att fungera utmärkt var liksom inte poängen, poängen var att för att kunna utnyttja funktionerna så måste man skaffa sig kunskap som vida överstiger vad som är rimligt på ett mindre företag som inte har en heltidstekniker eller så måste man anlita en konsult.
När man sätter upp Small Business Server + klienterna så är det bara att göra det rätt från början så aktiveras ADet samt alla nödvändiga script. Oftast är det de som har kunskap från NT4 som gör fel eftersom de brukar sätta upp klienterna manuellt och då får du inte med alla godbitar. Istället ska du från klienten använda Network Configuration Wizard. Då får du med det roliga som ingår i Small Business Server. Fungerar utmärkt.

Kan säga, för att sätta upp SBS så får det inte vara SBS. B)
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 10:50 #14
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Låter som man borde köra AD-servern som DHCP och ställa in den som DNS den vägen.
Helt rätt. Det är absolut att föredra även om det går att göra på andra sätt.
Detta beror fullständigt på hur miljön ser ut samt vilka användarna är. Det är inte fel att konfigurera routern som DHCP. I routern lägger man upp serverns DNS som första val och sen bredband leverantörens DNSer som andra och tredje val. Då kan man ta ner servern och ändå kan klienterna surfa samt hämta och skicka mail etc (vi pratar inte SBS nu...). Jag ogillar att generalisera utan vill gärna se en lösning som passar just varje kund istället för en lösning för alla.
Oläst 2007-08-08, 13:06 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Aug 8 2007, 10:33
När man sätter upp Small Business Server + klienterna så är det bara att göra det rätt från början så aktiveras ADet samt alla nödvändiga script. Oftast är det de som har kunskap från NT4 som gör fel eftersom de brukar sätta upp klienterna manuellt och då får du inte med alla godbitar. Istället ska du från klienten använda Network Configuration Wizard. Då får du med det roliga som ingår i Small Business Server. Fungerar utmärkt.

Kan säga, för att sätta upp SBS så får det inte vara SBS. B)
Återigen, SBS kan fungera alldeles utmärkt men kunskapskravet är på tok för högt för små företag vilket är min poäng.

Sen så är ADet är alltid aktivt, tveksam till om SBS tillåter att man kör dcpromo och tar bort det. Vilka nödvändiga skript sätts upp per automatik? Jag har iofs inte installerat tokmånga SBS men har sysslat med AD och NT4-domäner bra länge och jag har aldrig fått några loginskript per automatik.
Oläst 2007-08-08, 14:33 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Återigen, SBS kan fungera alldeles utmärkt men kunskapskravet är på tok för högt för små företag vilket är min poäng.

Kan förstå vad du menar. SBS är inte lätt att sätta upp men å andra sidan, har man inte kunskapen så får man hyra in den annars får man välja en annan lösning SBS.

Citat:
Originally posted by -Westman@Aug 8 2007, 13:06

Sen så är ADet är alltid aktivt, tveksam till om SBS tillåter att man kör dcpromo och tar bort det.
Har själv aldrig behövt ta bort AD från SBS och jag tror inte det går men å andra sidan, varför göra det? ADet fungerar utmärkt i SBS bara man sätter upp allt rätt. SBS är för de som vill ha mer än en enkel filserver men inte vill köpa vanliga Windows serverar. SBS är billigare än en vanlig Windows server, jämfört med vad man får.

Citat:
Vilka nödvändiga skript sätts upp per automatik? Jag har iofs inte installerat tokmånga SBS men har sysslat med AD och NT4-domäner bra länge och jag har aldrig fått några loginskript per automatik.
- När SBS är färdiginstallerad så använder du Server Management för att lägga till användare och klienter. (Inte Active Directory Users and Computers)
- Från klienten går du sen (utan ha gjort den medlem i ADet) med hjälp av IE till http://ServerNamn/ConnectComputer/ och följer instruktionerna. Nu blir klienten medlem med ADet på ett enkelt sätt samt script mm sätt upp. Sen kan du lägga till egna script etc i SBS-servern.

Kan nämna att första gången jag satte upp en SBS så förde jag över mina kunskaper från NT4 till SBS och misslyckades totalt. Sedan dess har jag suttit upp flera SBS samt att jag även har en egen SBS rullande.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017