Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Återigen, SBS kan fungera alldeles utmärkt men kunskapskravet är på tok för högt för små företag vilket är min poäng.
|
Kan förstå vad du menar. SBS är inte lätt att sätta upp men å andra sidan, har man inte kunskapen så får man hyra in den annars får man välja en annan lösning SBS.
Citat:
Originally posted by -Westman@Aug 8 2007, 13:06
Sen så är ADet är alltid aktivt, tveksam till om SBS tillåter att man kör dcpromo och tar bort det.
|
Har själv aldrig behövt ta bort AD från SBS och jag tror inte det går men å andra sidan, varför göra det? ADet fungerar utmärkt i SBS bara man sätter upp allt rätt. SBS är för de som vill ha mer än en enkel filserver men inte vill köpa vanliga Windows serverar. SBS är billigare än en vanlig Windows server, jämfört med vad man får.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Vilka nödvändiga skript sätts upp per automatik? Jag har iofs inte installerat tokmånga SBS men har sysslat med AD och NT4-domäner bra länge och jag har aldrig fått några loginskript per automatik.
|
- När SBS är färdiginstallerad så använder du Server Management för att lägga till användare och klienter. (Inte Active Directory Users and Computers)
- Från klienten går du sen (utan ha gjort den medlem i ADet) med hjälp av IE till
http://ServerNamn/ConnectComputer/ och följer instruktionerna. Nu blir klienten medlem med ADet på ett enkelt sätt samt script mm sätt upp. Sen kan du lägga till egna script etc i SBS-servern.
Kan nämna att första gången jag satte upp en SBS så förde jag över mina kunskaper från NT4 till SBS och misslyckades totalt.

Sedan dess har jag suttit upp flera SBS samt att jag även har en egen SBS rullande.