Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbshop - att komma igång

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-02, 22:03 #1
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
God afton vänner!

Tänkte höra mig för lite här i hopp om tips och råd. Jag ämnar nämligen starta en webbshop, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Tänkte koda butiken själv, och just denna del ska inte vara något större bekymmer, utan det som oroar mig är hur jag ska "fylla" den. Jag har tänkt mig ett par olika nischer, med produkter från helt skilda områden. I själva verket kommer det att bli som att driva två olika webbutiker, men knutet till samma företag.

Jag har f-skattesedel, men inte speciellt mycket kapital att fylla ett lager med. Så hur ska jag göra för att få tag på produkterna att sälja? Måste jag ha dem i lager, eller kan man sälja och därefter skicka efter dem, för att sedan bara vidarebefodra paketet?

Jag misstänker att jag misslyckas med att förklara problemet, men ni som har webbshop kanske kan berätta hur det funkade för er i början, vad ni gjorde för fel etc?

Ponera att shoppen är på plats, allt är redo, kunden kan gå in och genomföra ett köp rent teoretiskt, hur överför jag det till praktiken?
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 22:31 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag skulle starta som två butiker om du har två målgrupper. Alltid lättare att marknadsföra sig smalt än brett.

Ofta köper du produkter mot faktura vilket ger dig en tid på 30 dagar (oftast) att betala för dem. Ditt alternativ fungerar också såklart, men det blir slöare leveranser samt antagligen mer jobb för dig och dyrare att bara beställa en produkt i taget.

Allt beror såklart på vad det är du säljer.

Jag började med ett litet startkapital där jag köpte mitt lager (som var otroligt litet) sedan förlitade jag mig på stabila leverantörer som kunde leverera till mig samma dag. och till bra fraktpriser. På så sätt hade jag ett on-demand lager med bara absolut det jag behövde. Ibland beställde jag även från leverantören efter att jag fått ordern. Dock kräver det väldigt bra leverantörer, något som är svårt att hitta.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-03, 11:13 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Som jag ser det har du två alternativ.
Antingen utmärker du dig med låga priser, eller med snabba leveranser. Kombinationen kan bara stora aktörer tillhandahålla.

Håller du låga priser kan kunden kanske acceptera att det tar tre arbetsdagar istället för en att få varorna, medans snabba leveranser kan motivera ett högre pris.

Hitta en leverantör som kan leverera snabbt till dig, eller kanske direkt till slutkund, så kan du pressa priserna. En bättre lösning är nog dock att försöka hålla ett högre pris och motivera detta med fantastisk service.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 10:23 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Två olika butiker är bättre, speciellt om varorna skiljer sig åt. Kunderna kommer bli förvirrade om de kan köpa hundleksaker och batterier till klockor på samma stäälle. Förutom att marknadsföring och SEO blir en mardröm.

Eftersom du ändå har två butiker så kan du ju göra ett split test. Den ena kör du med några få artiklar i lager och den andra kör du med att beställa från leverantören när någon beställer.

Fraktkostnaderna i det andra scenariot kommer blii höga för din del. De flesta grossister har system där man köper mycker (inte bara en vara) åt gången och frakten kan gå på någon hundralapp eller så. Om du sedan skall sälja den varan vidare kan det bli svårt att få marginal på det.

Många grossister/distributörer har dessutom ett minsta ordervärde, vilket kan göra logistiken lite knepig i scenario två. Dessutom ligger många varor förpackade i kartonger om XX så även om du vill köpa 2 st gizmo så måste du köpa 24 för det är så de ligger förpackade.

Iofs vet jag inte i vilken branch du jobbar och vad du säljer för prylar, men kan du inte hitta pengar för att bygga upp ett lager? Tror du på din ide borde det inte vara svårt att hitta en finansiär (eller gå till banken?).

Eller så gör du en kombo. Du borde kunna branchen du skall ge dig in i, då borde du kunna förutspå ungefär vilka artiklar som kommer vara intressantast. Dessa köper du in ett litet lager av. Resten har du som "beställningsvara" (eller liknande) i din butik med längre leveranstid.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 11:00 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Undersök marknaden lite grann för grossister innan du beslutar hur du vill göra med lager.

I vissa branscher kanske det är så att inte ens grossisterna kan leverera snabbt och då är eget lager ett måste, om däremot grossisten lovar att du har varorna inom 2 dagar då fungerar nog lagerfritt och beställningsvaror.

Jag som har en blandning av både och kan säga att vid leveranstider på nästan två veckor så börjar kunderna skrika även om det är en beställningsvara. Min erfarenhet är också att man har mycket svårt att hitta grossister som levererar fortare än på en vecka från köp, men det beror naturligtvis på marknad. Sedan tenderar folk att begripa bättre att dyrare varor är beställningsvaror medan varor för runt 250-300 kr accepterar man inte riktigt det på.

Sedan finns ju alltid dropship leverantörer inom vissa branscher. I min finns nästan inga vilket tvingar en vid beställningsvaror att först få varan och sedan skicka den till kund. Att få den skickad direkt till kund är smidigare. Så kolla om din bransch har dropshippers.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017