FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag är nu på g med ett nytt projekt där jag kommer låta besökarna tycka till om vad som "hotar" oss idag. Vill inte avslöja för mycket men jag misstänker att det skulle kunna dyka upp lite åsikter så som att "gammla gubbar", "invandrare" eller "moppepojkar" skulle kunna ses som hot eller dryga moment i någon persons vardag. Frågan är hurvida jag får visa dessa åsikter på min hemsida? Jag vill självklart ha koll på vad som finns tillänligt för besökarna men inte heller peta för mycket i innehållet, att uttrycka sin åsikt är hela grejen... Om jag förstått det hela rätt gör JAG någon olagligt om jag tillåter ett kort litet inlägg om hur någon tycker illa om en speciell grupp etc, men var går gränsen? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela, jag vill verkligen fortsatta med de planer jag hittills haft. Att kritisera en viss grupp, mopedåkare etc, är det hets mot folkgrupp? Mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att kritisera någon är inte hets mot folkgrupp, och mopedåkare är knappast en folkgrupp.
Kortfattat svar: Din sajt kommer att lyda under BBS lagen, gör en sökning på det på google kommer du att hitta mycket lösning som ger alla svar i detalj. Principen är att det är den som skriver det som är ansvarig, och du har ansvar för att ta bort olämpligt innehåll inom rimlig tid. Men bilda dig en egen uppfattning om hur det ska tolkas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Svårt att svara på. Det blir nog fingertoppskänsla från fall till fall för jag tvivlar på att någon kan spec:a "så här är det".
Fundera på detta: Negerboll. Det är ett gammalt folkligt bakverk som är mycket omtyckt men som numera inte får ha det namn det har haft i årtionden. Bryter det jag precis skrev mot lagen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Stort tack! Nu har jag mycket mer att läsa på om och ta del av, det känns bra att förbereda sig lite och inte kasta sig in i något som kan bli allt för jobbigt.
Tack till er båda. Mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Kanske ska tillägga att kritisera någon sakligt är aldrig olagligt, men om det går överstyr kan det i vissa fall bli förtal.
Exemplet mopedåkare kan aldrig bli en folkgrupp ur lagens syn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För att det ska bli hets mot folkgrupp ska det vara riktat till en hel grupp människor. Att kalla en ensam mopedist för "Jävla moppemarodör" är kanske elakt med inte hets mot folkgrupp. Att däremot deklarera att "Alla mopedister är en trafikfara och borde mejjas ner" kan tolkas som hets mot folkgrupp.
Att mopedåkare inte skulle kunna vara en folkgrupp ställer jag mig tveksam till. Jag har för mig att det visst kan vara det. När man pratar om folkgrupper brukar man dock oftast mena invandrare, mörkhyade, muslimer osv. Folkgrupper är dock en grupp människor som på ett eller annat vis hänger samman. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Folkgrupp: En grupp människor som definieras med speciellt angivna begrepp (vet inte om jag formulerade det där rätt så vi tar det på svenska)
Mopedåkare är en folkgrupp.. det är en grupp människor där alla åker moped - dvs minst en gemensam faktor Nazister är en folkgrupp.. dom har samma ideologi (om än så korkad sådan) Barn är en folkgrupp.. osv |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Njaä, enligt wikipedia.org:
Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att 1. uppsåtligen, 2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids, 3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, eller sexuell läggning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att åka moped är av en sexuell läggning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Det lagen avser med folkgrupp är just det som pitbull nämner:
Citat: