FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
Har en underårig som är 16 år som har handlat av oss. Nu har hans förälder hört av sig och vill häva köpet. Har för mig att jag någonstans läst att man får ingå köpeavtal när man fyllt 16, stämmer det? Kan jag kräva kundens föräldrar på frakten eller får jag bita i det sura äpplet och själv betala frakt + returfrakt? Tacksam för svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har han handlat på kredit / faktura eller direkt / kontantbetalning?
Edit: stavvfell |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hur mycket handlar det om? Bra rykte VS spara en hundring?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1498 <!--QuoteBegin--Konsumentverket För att ingå ett avtal måste du vara över 18 år. Är du omyndig och vill ingå ett avtal krävs föräldrars eller förmyndares tillstånd, även om verkligheten inte alltid ser ut sådan. Undantag Det finns dock två undantag. Har du fyllt 16 år och handlar för pengar som du själv har tjänat har du rätt att ingå avtal. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har rätt att handla till hushållet. Undantagen gäller dock endast kontantköp. Du har aldrig rätt att handla på kredit om du är under 18 år. (Se pdf nedan) [/quote] http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1674 Läs också: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1593 Summa kardemumma: Hur mycket pengar handlar det om? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ok tack för infon. Kunden har beställt som postförskott, räknas detta som en kredit eller ett kontantköp? Han har inte hämtat ut paketet ännu.
Tacksam för all hjälp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En variant vore att stämma honom för bedrägligt beteende, om du har som avtalsvillkor att man måste vara över 18 år för att få handla. Sedan kan ni göra upp i godo så att föräldrarna står för frakten mot att de slipper stå till svars för sonens bedrägliga beteende.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du kan bevisa att han använde pengar som han själv har tjänat efter att han fyllt 16år, så är avtalet giltligt. Det kan t.ex. vara om du kan visa att han haft sommarjobb eller att han har ärvt pengar efter att han fyllt 16. Men det kan bli lite svårt för dig att få rätt i den saken. Jag hävdar, precis som Jan påpekar, att avtalet är ogiltligt. Då är bara frågan kvar vem som ska betala frakten. Enligt FB 9:7, ska parterna ge tillbaka vad man mottagit, med eventuell ersättning för vad som inte kan ges tillbaka. Jag tolkar det därför som att kunden får betala all frakt. Men kanske någon som driver webbutik kanske kan ge svar hur ni har gjort i liknande fall? FB 9 Kap 7 § Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde. Dock vare den underårige, där ej i andra stycket annorlunda stadgas, icke pliktig att utgiva sådan ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller eljest finnes hava för honom medfört nytta. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|