FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||||
|
|||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan hålla med om att utsläppsrätterna är mestadels strunt på grund av många orsaker. Dock är de det enda vi har och deras modell kan fungera om man stramar åt den. Att Al Gore åker runt i världen med ett jetplan kan lätt försvaras med att han skapar en större förändring, man måste se på den stora bilden av det hela.
För övrig var dagens debattinlägg i DN väldigt intressant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
|
Citat:
Visst, tanken har en del gott i sig men det vore ju ännu bättre att ge fan i att flyga. Flyget borde rimligtvis beläggas med höga miljöavgifter med tanke på all skit de släpper ut. :angry: EDIT: SNF och några till säljer uppdrag att de ska köpa utsläppsrätter för given mängd. Tyvärr är det inte riktigt fungerande, enligt den debatt på P1 jag hörde för ett par veckor sedan, då de inte har rätt till tilldelning utan måste köpa i andra hand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Angående flygplanen så kan man inte bara säga att de ska beskattas hårdare, flygplanen är väldigt centrala i vår infrastruktur och att höja priserna ännu högre över den europeiska standarden skulle vara dumt. Just detta problem är ett bra exempel på att man kan inte alltid låta miljön gå före, det är helt enkelt inte realistiskt. Dock istället för att chockhöja priserna på flygplan kunde man försöka ändra vanor (som vår vän Al Gore försöker) eller utveckla ny teknik. Ingen verkar ha nappat på min kommentar om artikeln i DN, nåväl mina icke-dn-läsande-vänner någon professor skrev att FNs klimatrapporter inte var realistiska eftersom att vi har helt enkelt inte så mycket kol/olje/naturgas-bunden energi som de förutspår. Nu kom detta uttalande från en enskild människa, jag vet inte om han ljuger eller jävlas med statistik - intressant är det i alla fall. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=651149 Read it. MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Det ju så att flygplanen idag inte alls har samma miljöbeskattning som t.ex. biltrafik. Jag nöjer mig med att resp. land beskattar flyget på samma sätt som biltrafik. En lastbil har hög vägskatt med hänvisning till miljön, varför ska flygplan slippa undan? Nu pratar jag inte alls enbart Sverige om någon nu tror det utan det här gäller alla EU-länder och de flesta övriga med för den delen, flyget betalar inte sin del av miljökostnaderna helt enkelt. Flyg är inte mer centralt än järnväg och biltrafik, tvärt om. Alla europeiska länder klarar sig utmärkt utan flyg till skillnad från sjö- och landtransporter som är livsviktiga för att kunna upprätthålla vitala samhällsfunktioner. Så enkelt är det i slutändan. Flygplan är bra och fyller en funktion, men inte till vilket pris som helst. Aja, man kan ha olika åsikter och alla kan vara lika rätt eller fel. Det är det som är det jävliga med miljön, ingen vet exakt hur det ligger till förrän det är för sent. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Detta går troligen att ändra genom att minska kvoterna, men helt enkelt verkar det inte vara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
1996 beräknade man att det fanns 1*10^15 kg kol som går att bryta med dagens teknik. Energiinnehållet i den mängden kol motsvarar 600 års energikonsumtion om man skulle ha 100% verkningsgrad. Med dagens förbrukning skulle reserverna räcka ca 150 år. 1kg kol har om man antar ett "kolinnehåll" på 50% kolatomer så ger förbränningen av 1 kg upphov till 1.8 kg koldioxid vilket vid en förbränning skulle leda till nästan en fördubbling av halten koldioxid i atmosfären. (ökningen skulle bli 1.8*10^15 / 5.1*10^18 = 350ppm) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||