FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Spelar inte så stor roll vad vi än hittar på, när miljarder av kineser och indier plötsligt fick råd med bil. För att inte säga att Kina vill använda kolkraftverk för att elförsörja sin explotionsartat växande industri.
Personligen så tror jag för övrigt att det är en naturlig utveckling av klimatet. Såg en film på Viasat Explorer som handlar om variernade katastrofer i omgångar, alla avslutas "it will happen". Minns inte vad den heter, men vill minnas att den var engelskproducerad och från år 2005. Handlade om Astroidregn(?), höjda vattennivåer, en ny pest osv osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Kanske är det så att det finns alldeles för många självtnämnda "hobby-experter", vars "kunskap" snarare är mer ordbajseri än vetenskap. Själv erkänner jag att jag inte har en jäk*a aning om vi är på väg "åt skogen" även om Al Gores film var mycket övertygande (och skrämmande). Personligen lägger jag lite locket på och hoppas helt enkelt att jag inte lever med vatten upp till knäna om tio år. Samvetet får mig dock att försöka leva relativt miljömedvetet, men jag undrar om det inte mest är en liten "ego-tripp" för att lätta på samvetet. Kan vi inte låsa denna debatten i tio, femton år och öppna den igen då och vi kommer ha facit om vem som var "rätt ute". Ps. Vi får ju inte glömma bort SARS, HIV, fågelinfluensa, befolkningstillväxten osv. Alla apokalyptikers (och hypokondrikers) våta dröm/fasa. ;-)
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Skillnaden mellan detta hot och dagspressens fågelinfluensa är att den globala uppvärmningen skapad av människan kan bevisas av riktiga modeller som är vedertagna. Vill ni ha seriösa rapporter och modeller så läs några av UNFCCCs rapporter, uppvärmingen som vi ser och som kommer att komma beror inte på variationer i solens strålning.
För att kommentera biltullarna i Stockholm så kanske en minskning av koldioxidutsläpp av denna skalan är obetydlig sett i ett större perspektiv men det man glömmer är att bilar inte bara kastar ur sig koldioxid. De river upp cancerogena och andra hälsovådliga partiklar ur asfalten och förorenar med svavelgaser och andra otrevligheter. Många bilar i innerstaden är direkt dödligt för de som bor där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag såg en väldigt intressant dokumentär på tv för några år sedan. Den menade att människan aldrig varit på månen! Först försökte de lura oss att vi besökt månen och nu att kolodioxid orsakar global uppvärming. När ska de sluta lura oss??!
Konspiration! Ps. Vad gör det om vi släpper ut en massa skit ur våra bilar och på andra ställen? Ingen tvingar väl oss att andas in skiten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I sverige (tex) så finns det ett generellt tjockt humuslager som gör att man kan återså skogen, och därmed minska effekterna av avveerkning, så är inte fallet i regnskogen. Det finns inget humuslager som kan fästa nya växter. Global uppvärmning eller inte, kapar vi all regnskogen så har vi seriösa problem, det kan vi nog vara rätt säkra på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju ganska enkelt att konstatera att det blir varmare. Det är däremot svårare att bevisa vad det beror på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|