FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Helloo
För en vecka sedan registrerade jag en sajt till ca. 50 kataloger. Ett par dagar senare tappade sajten MASSOR i placering. Från plats 7-49, 7-36, 8-utanför 50, osv. Sajten har funnits i 5 månader med hyfsat innehåll och låg bra till i Google med några 1a-placeringar. Hade innan min katalogregistrering ca 15 inlänkar. Hur kan detta ha gått till? Och den stora frågan: Betyder detta att jag kan registrera mina konkurrenter på samma sätt och få ned dem i ranking? Det låter ju inte så troligt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Största anledningen kan nog vara att din sida är ganska ny. Google undersöker din sida då den är ny vilket gör att sidans placering under den första tiden kan variera stort.
Det som är bra att tänka på är att inte masslänka till sidan. Utan välja att lägga in länkar till sin sida från sidor med relevant innehåll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Inlänkar borde väl inte kunna skada, då vore det enkelt att ställa till problem för konkurrenterna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du kommer förmodligen klättra upp igen om ett tag. Google sänker din ranking om din sida får för mycket inlänkar på kort tid då det är lite misstänksamt...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det finns teorier om att Google tänker procentuellt. Dvs om du går från 1-50 inlänkar över en natt så verkar det fuffens i Googles ögon.
De flesta sidor får en liten boost i Googles sökresultat den allra första tiden för att sedan backa ganska långt, och sedan få klättra igen. Kanske för att nya sidor ska få en chans att synas och få inlänkar överhuvudtaget. Du kommer tillbaka i sinom tid. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Visst går det att torpedera en sida med många inlänkar. Jag har sett det hända många gånger förr. Visst säger Matt Cutts att inlänkar aldrig kan skada dig, men han säger bara sådant som gagnar Google så jag skulle inte lyssna på honom. Skulle han säga sanningen så skulle det bli rena vilda västern när det kom ut.
I vilket fall så har din sida bara hamnat i ett aggressivt filter. Sidan kommer förmodligen att vara ute ur det här filtret inom ett år. Inlänkar kan alltså skada en sida, men bara på kort sikt. Dessutom så är det enbart nya sidor med låg Trust som påverkas negativt av skräplänkar från kataloger. Det går alltså inte att sänka sin fem år gamla konkurrent med en drös värdelösa inlänkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för era svar. Det tog tre dagar sedan var jag uppe bland top 10 igen. Ungefär på samma placeringar som innan jag blev brutalt nedputtad.
Ha en bra dag! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså hade inte massregistreringen till 50 kataloger någon positiv effekt whatsoever i slutändan....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En liten positiv effekt bör det få i längden. Men den är förmodligen så marginell att det absolut inte är värt tiden det tar att posta länkar i kataloger av sämre kvalité.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|