Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kanske dags att få kritik på firmasiten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-12, 04:12 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

För första gången kanske det är dags att fråga folk vad de tycker om vår firmasite.
Egentligen har vi aldrig vart riktigt nöjda med utseendet, vi har inte riktigt bestämt oss för vilken stil / profil vi vill ha. Det är inte det att vi inte kan designa, absolut inte, utan snarare har vi haft frågeställningar som "vågar vi vara coola? Vill vi se ut som den tuffaste firman i trakterna eller som de mest seriösa och strikta? Vill vi se mest strikta, pålitliga och ärliga ut eller vill vi sticka ut ur mängden genom att visa att vi vågar vara annorlunda?"

Ja, ni förstår.
Vad får ni för vibbar egentligen?

Kan vi kanske separera språk, design och innehåll tro?

A: Språk (betyg 1-5) 1: Mycket dåligt, 3: Helt okej, 5: Mycket bra
B: Design (betyg 1-5)
C: Innehåll (betyg 1-5)

Sen kan ni gärna få säga ett ord eller tre om vad ni får för tankar och vibbar av det ni ser.
Det saknas lite bilder, det är bara det att vi inte har brytt oss om riktigt att fixa dem, vi har roligare projekt att leka med. Jobb med egna firmasiten är ju skittråkigt jämfört med att göra andra jobb, fråga mig inte varför...

www.deserveit.se
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 04:16 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag får vibbar att ni är ett datorspelföretag. Men sidan ser bra ut. Design: 4 (gillar inte serifer). Innehåll, språk: Vet ej. Orkar inte läsa.

EDIT: Vid närmare eftertanke får innehåll, språk betyget 2. Anser att det är allt för mycket text, vilket gör att jag bara kastar ett öga på rubrikerna och skippar all text. Visserligen är texten kanske intressant, men jag tror inte att företagshemsidor tjänar på långa texter. Det får bara potentiella kunder att somna.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 04:35 #3
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Här är några exempel från förstasidan:

Citat:

Medelstor webbplats
Står ni kanske inför er första seriösa webbsatsning? Behöver ni en lättadministrerad men ändå flexibel webbplats kanske med galleri och verktyg för att publicera nyheter? Vi utvecklar kostnadseffektiva och prisvärda medelstora webbplatser.

Alldeles för "pratig" text, och inte särskilt säljande. "Står ni KANSKE inför...?" Dessutom är "kostnadseffektiva" ett onödigt långt ord som inte tillför något extra till "prisvärda" etc. Jag skulle ersatt all text under "Liten webbplats", "Medelstor webbplats", "Stor webbplats", med något liknande:

Citat:

Vi utvecklar prisvärda och lättanvända webbplatser enligt era önskemål.
Resten av texten känns också rätt pratig och upprepande.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 04:40 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Tack koala!

mm det där med för mycket text är ett ganska vanligt problem för oss. Vi tycker om att få mycket sagt och vi båda som driver firman skriver mycket rent allmänt. Det är en konst att fatta sig kort och ändå få bra saker sagt, det är något vi satsar på att utvecklas mycket på.

Vi har skurit bort en hel del text också faktiskt. Mycket har lämnat den ordinarie hemsidan och har blivit artiklar. Det bidrog till ett bra lyft. Men vi kanske ska skära bort mycker mer.

Ett knep är ju alltid att separera texterna till flera olika sidor... Det kan man ju alltid jobba mer med.

Det där med att du läser rubrikerna bara är ganska avsiktligt från vår sida, även om man kan diskutera om det är smart eller inte. Det är ingen som så att säga uppmuntrar till att du ska läsa under rubriker som inte intresserar dig, dock om du skummar igenom alla rubriker så har du ändå fått en inblick av vad som finns att läsa.

Förtydligande

Språk - jag vill att denna ska betygsättas i hur vi kommunicerar. Får man förtroende för oss? Pratar vi så att man förstår?

EDIT för att kommentera ditt andra inlägg..

Det är klart att vi kan ta bort tre sidor som säger vad vi kan göra - men man vill ju presentera lite förslag så att folk veta vad de kan få. Man kan ju ersätta hela siten med att säga "vi kan göra vad som helst - ring oss" - men det känns ju inte riktigt som att man försöker få något sålt. Är det inte praktiskt med att ge exempel på webbsidor i olika prisklasser?

Jag är lite trött nu så jag ska inte käfta, det är svårt att få perspektiv på en såhär kort stund. Tack för din tid iaf.
Oläst 2007-05-12, 07:09 #5
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
serif-font är aja baja på hemsidor =) speciellt i så liten storlek

Jag skulle behållt serif på rubriker, dock utan det feta och kört en sans-serif på texten

annars ser det bra ut (förutom att det är för mycket text och för lite bilder)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 14:52 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Tack melin
Jag får också skavsår i ögonen av seriffer, men david (designern) älskar just den fonten - och jag måste medge att jag är lite förlåtande just för att fonten är lite småsnygg. Eller så har jag tvingat mig själv att tycka det bara för att jag inte har något val.

Då måste jag snart påbörja "operation radera mer text utan att bli av med bra innehåll"...
Oläst 2007-05-12, 15:28 #7
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Tycker också att ni ska ta bort serif-fonten och ha något mjukare istället. Den är tungläst, mycket tungläst.

Sedan tycker jag att man i allmänhet inte ska ha mer info på förstasidan än vad som syns utan att man behöver scrolla. (Mina egna websiter lider tyvärr av samma problem) Skippa all text, skriv istället artiklar som ni länkar till från förstasidan och få bort brödtexten från startsidan, precis som du själv sagt i ett inlägg här ovanför.

Innehållsmässigt känns det mest som massa prat, jag hittar inte det jag är intresserad av fort och letar mig vidare någon annanstanns. Det jag pratar om är att jag vill snabbt veta vad skillnaderna mellan era paket (liten, mellan, stor), vad beträffar innehåll samt pris. Vill ni förklara massa begrepp, ha guider till vad man bör välja, ha då det separat så jag som vet vad jag vill ha enkelt kan få ett grepp om vilket paket jag bör sikta in mig på och vad det kan tänkas kosta.

Jag har hyffsat hög upplösning men trots det är er toplogo / övre meny väldigt stor. Täcker nästan halva skärmen i höjdled. Kör jag i 1024x768 som en del tyvärr fortfarande gör så blir det nästan inget kvar alls. Väldigt opraktiskt då folk inte gillar att behöva scrolla mer än nödvändigt.

Tycker att designen i sig är snygg men kanske inte så säljande. Personligen fördrar jag ljusare och mjukare sidor som enkelt förmedlar det jag är ute efter (dvs pris och info om produkt), när jag ska köpa något.

Blev mycket negativt och tyvärr är det lättare att kritisera det negativa än att ge positiv kritik. Trots allt jag sagt tycker jag faktiskt siten ser bra ut men tyvärr känns den inte speciellt säljande.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 15:36 #8
Kristofers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Började läsa lite mer ingående och det känns som att innehållet är helt perfekt, om man gör kundbesök och har en halvtimme / timme på sig att berätta om vad ni kan och vad ni gör på ett väldigt bra sätt.

Däremot tycker jag inte att det fungerar över huvudtaget om man vill sälja på nätet då kunder inte orkar läsa så mycket. Om man mot förmodan börjar läsa så hittar man ändå inte svar på de frågor man hade ställt vid kundmötet efter er presentation, nämligen "Vad kommer då allt det här att kosta om jag vill ha det och det och det?"
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-13, 03:45 #9
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

stort tack! Det var ju nyttigt det här.

Mja... Det blir kanske operation skära bort mycket text då... Alternativt flytta in texten till enskilda sidor... Ska leka lite med det där nån gång snart när jag har tråkigt... Det finns ju alltid roligare saker att göra än att pilla på sin firmasite.
Oläst 2007-05-13, 09:29 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Mitt intryck: "Snygg sida, är det WOW de spelar?"

Den känns lite template och dataspel. Har vänner som spelar (spelat?) WOW och har sidor för sin guild. Det kändes som att komma in på en sån sida.

Därmed tittade jag faktiskt inte mer.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017