Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Komplett backup på hårddisk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-25, 01:06 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har idag ingen backup på min bärbara dator. Min första tanke var att köpa en extern hårddisk, men det skyddar mig inte mot stöld, brand och klåfingriga vänner/kollegor.
Idag säkerhetskopierar jag mina viktigaste dokument till en server (inte en aning om vart den står rent fysisk). Vad jag skulle vilja göra är däremot att säkerhetskopiera ALLT. Då menar jag inställningar i windows, bokmärken till firefox, mitt tränade och väl dresserade skräppostfilter i thunderbird, mm, mm.
Någon som har tips? Finns det någon tjänst eller någon programvara som man kan köpa för att göra en komplett spegling av hela hårddisken till någon av mina servrar? Har idag webhotell, vps och colo-server.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 01:48 #2
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag kör själv Acronis True Image (www.acronis .com) och gör backup av hela min systemdisk.
Då gör man en image fil som man sedan kan anten ta ut en speciel fil, eller återställa allt exakt som det var (spegling).
Dock får man räkna med att det kan ta lite plats. Så anten på en annan server eller på DVD skivor att föra över filerna på.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 08:44 #3
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Bokmärkena i Firefox kan man enkelt sköta via Foxmarks Bookmark Synchronizer
https://addons.mozilla.org/firefox/addon/2410

Utmärkt om man också vill ha sina bokmärken på flera datorer.

Citat:
Originally posted by acidflash@Apr 25 2007, 01:48
Dock får man räkna med att det kan ta lite plats. Så anten på en annan server eller på DVD skivor att föra över filerna på.
Skall man lägga dom på en separat server så kräver det att man har bandbredd till det också, iaf när det gäller uppladdningen. Gärna också någon form utav kontrollsumma på filen också.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 23:22 #4
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Den 25é april skrev jag mitt inlägg om backup. Jag hade dock inte riktigt tid att ta tag i det. Det ångrar jag nu - idag dog min hårddisk . Jag får väl skylla sig själv, men just nu känns livet ganska tungt eftersom hela mitt företag fanns på den hårddisken. Jag hade backup på det absolut viktigaste, såsom mina 100tals lösenord och bokföringen. Dock så har väldigt mycket gått förlorat, vilket i förlängningen kostar mig både tid, lidande och pengar.

Alla ni som inte har backup på era datorer - skaffa det! Gör inte mitt misstag.
Oläst 2007-05-09, 23:53 #5
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Polaren använder sig av http://mozy.com/ och är mycket nöjd. Det är ett litet program som ligger i bakgrunden och backupar det man valt. Är gratis att skaffa 2GB kontot så man kan ju alltid testa om det är något man gillar.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 03:50 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för tipset. Vet du hur många kb/s man kan överföra till mozy.com om man kör deras unlimited-lösning? Jag sitter på en 100mbit lina och har ca 60gb systemdisk att överföra. Så länge inte de har någon flaskhals så skulle det gå ganska fort att tanka upp hela disken.
Det som irriterar mig mest efter min hårddiskkrasch är att jag förlorat alla mina mail i thunderbird, alla mina bokmärken i firefox, alla min plugins och cookies till webbläsaren, en massa word-dokument osv. Alla mina inställningar som jag gjort i windows är borta, mm, mm. Jag skulle alltså vilja göra en exakt spegling av hela min hårddisk en gång i veckan. Sedan måste det naturligtvis vara lätt att läsa på mitt gamla system på en ny och tom dator.

Jag ska titta närmare på både acronis.com och mozy.com. En kombination av de båda kanske skulle funka. Där jag först gör en spegling med acronis som jag sedan överför till mozy. Sen tror jag att jag ska gå ifrån min bärbara dator och istället köpa en stationär med raid.
Oläst 2007-05-10, 07:12 #7
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Kolla också in Storegate.se De har ett program som heter autostore som sköter backupen automatiskt av de mappar man valt.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 08:03 #8
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2005
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Vad finns det för alternativ om man inte vill ha informationen på nätet utan istället vill spegla hela hddn men ha infon på en extern hdd?
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 08:47 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Symantec Ghost ska väl också fungera, gissar jag.

För onlinebackup har jag provkört Smartbackup som fungerar bra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 11:15 #10
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Jag använder också Acronis True Image och är väldigt nöjd. Den tar ett "snapshot" av hur allt såg ut vid ett visst ögonblick och skapar backupen utifrån det, vilket betyder att man kan fortsätta jobba under tiden. Har även använt den till att helt enkelt kopiera allt innehåll från en gammal hårddisk till en ny och tom. Man kan (kunde i alla fall förut) testa 30 dagar gratis om man vill.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017