FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har idag ingen backup på min bärbara dator. Min första tanke var att köpa en extern hårddisk, men det skyddar mig inte mot stöld, brand och klåfingriga vänner/kollegor.
Idag säkerhetskopierar jag mina viktigaste dokument till en server (inte en aning om vart den står rent fysisk). Vad jag skulle vilja göra är däremot att säkerhetskopiera ALLT. Då menar jag inställningar i windows, bokmärken till firefox, mitt tränade och väl dresserade skräppostfilter i thunderbird, mm, mm. Någon som har tips? Finns det någon tjänst eller någon programvara som man kan köpa för att göra en komplett spegling av hela hårddisken till någon av mina servrar? Har idag webhotell, vps och colo-server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kör själv Acronis True Image (www.acronis .com) och gör backup av hela min systemdisk.
Då gör man en image fil som man sedan kan anten ta ut en speciel fil, eller återställa allt exakt som det var (spegling). Dock får man räkna med att det kan ta lite plats. Så anten på en annan server eller på DVD skivor att föra över filerna på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Bokmärkena i Firefox kan man enkelt sköta via Foxmarks Bookmark Synchronizer
https://addons.mozilla.org/firefox/addon/2410 Utmärkt om man också vill ha sina bokmärken på flera datorer. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Den 25é april skrev jag mitt inlägg om backup. Jag hade dock inte riktigt tid att ta tag i det. Det ångrar jag nu - idag dog min hårddisk
![]() Alla ni som inte har backup på era datorer - skaffa det! Gör inte mitt misstag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Polaren använder sig av http://mozy.com/ och är mycket nöjd. Det är ett litet program som ligger i bakgrunden och backupar det man valt. Är gratis att skaffa 2GB kontot så man kan ju alltid testa om det är något man gillar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tack för tipset. Vet du hur många kb/s man kan överföra till mozy.com om man kör deras unlimited-lösning? Jag sitter på en 100mbit lina och har ca 60gb systemdisk att överföra. Så länge inte de har någon flaskhals så skulle det gå ganska fort att tanka upp hela disken.
Det som irriterar mig mest efter min hårddiskkrasch är att jag förlorat alla mina mail i thunderbird, alla mina bokmärken i firefox, alla min plugins och cookies till webbläsaren, en massa word-dokument osv. Alla mina inställningar som jag gjort i windows är borta, mm, mm. Jag skulle alltså vilja göra en exakt spegling av hela min hårddisk en gång i veckan. Sedan måste det naturligtvis vara lätt att läsa på mitt gamla system på en ny och tom dator. Jag ska titta närmare på både acronis.com och mozy.com. En kombination av de båda kanske skulle funka. Där jag först gör en spegling med acronis som jag sedan överför till mozy. Sen tror jag att jag ska gå ifrån min bärbara dator och istället köpa en stationär med raid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Guest
|
Kolla också in Storegate.se De har ett program som heter autostore som sköter backupen automatiskt av de mappar man valt.
|
||
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad finns det för alternativ om man inte vill ha informationen på nätet utan istället vill spegla hela hddn men ha infon på en extern hdd?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Symantec Ghost ska väl också fungera, gissar jag.
För onlinebackup har jag provkört Smartbackup som fungerar bra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag använder också Acronis True Image och är väldigt nöjd. Den tar ett "snapshot" av hur allt såg ut vid ett visst ögonblick och skapar backupen utifrån det, vilket betyder att man kan fortsätta jobba under tiden. Har även använt den till att helt enkelt kopiera allt innehåll från en gammal hårddisk till en ny och tom. Man kan (kunde i alla fall förut) testa 30 dagar gratis om man vill.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|