FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Driver en bostadssajt där man betalar en avgift för att i 6 veckor ha fri tillgång till kontaktuppgifterna till dem som hyr ut.
Har fått in en kund som efter några dagar som medlem vill ångra sitt köp och makulera sitt konto och fakturan som han inte har betalt. Problemet är ju att han sedan han aktiverade fakturan har haft tillgång till vår databas med kontaktuppgifter, och därför anser jag att han har förbrukat det han köpt. Vad gäller egenltigen? Det handlar ju bara om 300 kronor, så för att köpa lite goodwill så är det ju bara att makulera fakturan och stå för dom kronorna som kreditor tagit ut själv, men vad är det egentligen som gäller? Hur hanterar ni liknande situationer? Hade man haft en butik så hade det varit solklart. Köper du en CD som är plomberad och ångrar dig så kan du byta den, har du brutit plomberingen så kan du inte byta den. På samma sätt är ju plomberingen bruten så fort kunden har skapat en faktura... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tror faktiskt inte han kan nyttja distanshandel här.. han har fått varan och använt den
det hade varit skillnad om han inte använt tjänsten på något sätt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast om han har gjort det eller ej är ju svårt att veta. Han kanske bara sakapade kontot och ångrade sig.
Eller så har han kopierat ALLA kontaktuppgifter på sajten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ångerrätten gäller inte om han tillgodogjort sig av "varan".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Distansavtalslagen:
Citat:
På företagande.se finns det en juridiksektion där du kan ställa sådana här frågor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för utförligt svar!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du bör meddela kunden varaktigt att leverans påbörjas och att ångerrätten inte gäller - kanske med ett mail som kunden måste svara på.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Antar att det rör sig om en privat-kund då distansavtalslagen inte gäller för företag. Då det gäller svaret på frågan så har du fått svar ovan, men för att följande inte ska kunna hända igen så kan du lägga till en ruta på beställningen där kund godkänner att påbörja använda tjänst innan dessa 14dagar har gått ut, alt. skriva med i allmänna villkor att så snart kund har loggat in första gången (även innan dessa 14 dagar har löpt ut) så har de medverkat till att binda sig till avtalet, då de enligt distansavtalslagen har nyttjat tjänsten innan ångerperioden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
bredbandsbolaget skriver t.ex. så här:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag får helt enkelt göra som så att jag skriver med det i avtalet, att ångerrätten inte längre gäller från den dag kontot är skapat.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|