FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Enligt konsumentverket räcker det inte. Du måste informera och kunden godkänna separat efter beställningen, för att de inte ska gnälla.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
En liknande fråga om distansförsäljningslagen.
Jag säljer en LCD-tv via nätet, kund betalar och väljer installation. Jag levererar TV'n och köper installationstjänsten av en annan firma. Enligt min tolkning gäller inte distansförsäljninglagen pga att jag monterat TV'n åt kund. Har dock hört andra som påstår att det är en felaktig tolkning, vad anser ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta är ju lite samma sak som att sälja vip- / guld- / plus-tjänst på ett community. Så här skriver sveriges största community när det gäller Köpvillkor av denna typ av tjänst:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
1. Försäljning 2. Transport 3. Montering Sen om det är separata företag som utför alla tre eller om det är samma gör ingen skillnad för punkt ett i min tolkning; dvs distansavtalslagen gäller för punkt ett. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Är inte ångerrätten förbrukad i samband med att kund gett sitt samtycke till att varan packas upp och monteras?
Ångerrätten gäller ju enbart om kund ej öppnar förpackningen som jag uppfattat det. Det är ju helt omöjligt för mig att sälja något som någon annan kund packat upp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Framförallt blir det jobbigt när vi säljer åtkomst till ett register. I samma sekund som kunden har tillgång till det kan ju kunden spara alla uppgifterna och sedan ångra sig.
Det är ju som om man äter på restaurang och sedan helt plötsligt ångrar sig när man ätit klart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Min tanke är också på hur mycket tid och pengar man ska lägga på det. Säljer man tv med installation och annat så är det ju helt klart värt det, tar ju inte många kunder innan man får tillbaka pengarna. Men ex för småsummor så känns det rätt segt, kostar ju mer att driva en process än att betala tillbaka. Dock så är det mycket princip, och har man börjat nyttja tjänsten/varan/produkten så är i min värld ångerrätten slut.
En annan rolig sak är att om man har butik och säljer till personer under 18år, så har dessa alltid rätt att häva köpet, även efter ångerrätten och desutom på öppnade och använda produkter/tjänster, detta då personer under 18år inte får ingå avtal. Svenska lagar är inte ofta skrivna för leverantören. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
fabian>> Ditt fall tycker jag är solklart, på samma sätt som man inte får lämna tillbaka ljudupptagningar etc kan man inte heller lämna tillbaka ett medlemskap.
Ytterligare en fråga: Om jag specialbeställer en vara åt en kund som leverantören inte tar tillbaka, måste jag då lämna ångerrätt? Skulle kund ha rätt till och utnyttja ångerrätt blir det 30 000 i ren förlust för mig. Inte så kul när man driver sin firma på ren hobbybasis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
går det inte att avtala bort ångerrätten? t.ex vid beställningsvaror
|
||