Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Distansförsäljningslagen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-25, 10:30 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Enligt konsumentverket räcker det inte. Du måste informera och kunden godkänna separat efter beställningen, för att de inte ska gnälla.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 15:05 #12
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
En liknande fråga om distansförsäljningslagen.

Jag säljer en LCD-tv via nätet, kund betalar och väljer installation. Jag levererar TV'n och köper installationstjänsten av en annan firma.

Enligt min tolkning gäller inte distansförsäljninglagen pga att jag monterat TV'n åt kund.
Har dock hört andra som påstår att det är en felaktig tolkning, vad anser ni?
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 15:36 #13
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Detta är ju lite samma sak som att sälja vip- / guld- / plus-tjänst på ett community. Så här skriver sveriges största community när det gäller Köpvillkor av denna typ av tjänst:

Citat:
Du har ångerrätt för denna produkt. Det innebär att du har rätt att meddela oss att du ångrar dig inom 14 dagar från den dagen då du erhållit produkten. Om du fått information om ångerrätt m.m. tillhanda en senare dag än köpdagen gäller 14 dagars ångerrätt från denna dag. Du har dock inte rätt att utöva din ångerrätt om vi, med ditt godkännande, börjat fullgöra tjänsten under ångerfristen. För att utöva ångerrätten, kontakta [email protected]
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 16:36 #14
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by Amos@Apr 25 2007, 15:05
En liknande fråga om distansförsäljningslagen.

Jag säljer en LCD-tv via nätet, kund betalar och väljer installation. Jag levererar TV'n och köper installationstjänsten av en annan firma.

Enligt min tolkning gäller inte distansförsäljninglagen pga att jag monterat TV'n åt kund.
Har dock hört andra som påstår att det är en felaktig tolkning, vad anser ni?
Utan att ge mig in i paragrafer så har du tre separata affärshändelser.

1. Försäljning
2. Transport
3. Montering

Sen om det är separata företag som utför alla tre eller om det är samma gör ingen skillnad för punkt ett i min tolkning; dvs distansavtalslagen gäller för punkt ett.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 17:38 #15
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Är inte ångerrätten förbrukad i samband med att kund gett sitt samtycke till att varan packas upp och monteras?

Ångerrätten gäller ju enbart om kund ej öppnar förpackningen som jag uppfattat det.
Det är ju helt omöjligt för mig att sälja något som någon annan kund packat upp.
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 19:01 #16
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Framförallt blir det jobbigt när vi säljer åtkomst till ett register. I samma sekund som kunden har tillgång till det kan ju kunden spara alla uppgifterna och sedan ångra sig.

Det är ju som om man äter på restaurang och sedan helt plötsligt ångrar sig när man ätit klart.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-25, 22:17 #17
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by fabian@Apr 25 2007, 18:01
Framförallt blir det jobbigt när vi säljer åtkomst till ett register. I samma sekund som kunden har tillgång till det kan ju kunden spara alla uppgifterna och sedan ångra sig.
Kan du inte markera första gången en användare loggar in på sitt konto/rotat i ditt register? På det sättet så kan du ju vara lite flexibel och låta de som faktiskt inte använt tjänsten få pengarna tillbaka, för att också få lite goodwill snarare än badwill.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-26, 00:25 #18
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Min tanke är också på hur mycket tid och pengar man ska lägga på det. Säljer man tv med installation och annat så är det ju helt klart värt det, tar ju inte många kunder innan man får tillbaka pengarna. Men ex för småsummor så känns det rätt segt, kostar ju mer att driva en process än att betala tillbaka. Dock så är det mycket princip, och har man börjat nyttja tjänsten/varan/produkten så är i min värld ångerrätten slut.

En annan rolig sak är att om man har butik och säljer till personer under 18år, så har dessa alltid rätt att häva köpet, även efter ångerrätten och desutom på öppnade och använda produkter/tjänster, detta då personer under 18år inte får ingå avtal. Svenska lagar är inte ofta skrivna för leverantören.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-26, 07:54 #19
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
fabian>> Ditt fall tycker jag är solklart, på samma sätt som man inte får lämna tillbaka ljudupptagningar etc kan man inte heller lämna tillbaka ett medlemskap.

Ytterligare en fråga: Om jag specialbeställer en vara åt en kund som leverantören inte tar tillbaka, måste jag då lämna ångerrätt?
Skulle kund ha rätt till och utnyttja ångerrätt blir det 30 000 i ren förlust för mig. Inte så kul när man driver sin firma på ren hobbybasis.
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-26, 10:13 #20
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
går det inte att avtala bort ångerrätten? t.ex vid beställningsvaror
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017