FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver en väldigt nischad hemsida idag med runt 150 besökare om dagen. På hemsidan finns också ett hyfsat välbesökt forum, i vilket jag har uppfattat viss efterfrågan på produkter realaterade till min hemsida, som är svåra att få tag på här i Sverige.
Detta har gjort att jag fått en idé om att starta en webshop i liten skala, där jag importerar dessa produkter och säljer vidare dem till mina besökare. Detta är mest tänkt som en sorts service till besökarna, men självklart hoppas jag kunna göra en liten vinst på verksamheten också! Eftersom jag är väldigt oerfaren på området har jag lagt upp förutsättningarna här, så att någon förhoppningsvis kan stoppa mig om detta av någon anledning låter helt uppåt väggarna. Exempelvis kasnke det blir väldigt dyrt att importera i liten skala. Sen undrar jag hur mycket jobb detta kan föra med sig? Eftersom verksamheten mest är tänkt som en service till besökarna så vill jag ju inte att den upptar alldeles för mycket tid. Kan tillägga att det är kläder, samt band-merchandise som skall säljas. Strategier och förslag på hur jag ska gå till väga mottages tacksamt! Som sagt är detta bara i planeringsfasen ännu, men det skulle vara väldigt spännande att testa på, så att säga. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ta reda på vad du kommer vara tvungen att sälja produkterna för, för att gå plus minus noll, dvs. vad de kostar att köpa och importera plus lite omkostnader för dig själv. Att frakta små volymer är inte alltid så dyrt, inte ens från Kina. Fråga dig själv varför respektive varför inte du skulle köpa produkterna till det priset.
Du behöver inte sälja produkter med taskig marginal. Är du den enda som erbjuder produkter till konsument kan du ta väldigt höga priser. Har du kunskaper nog till att sätta upp en shop? och så vidare (t.ex. hur gör man med skatt på inkomster... ) det är inget magiskt! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det jag också tänker på är vilken webbshop du ska välja. Det finns några stycken där ute, en del är gratis andra kostar. Vilket du än väljer bör du kontrollera så att din webbshop stödjer "1 vara, flera priser". Det är ganska vanligt att priserna för en vara varierar på just kläder.
Exempel: Levis 501, 160cl - 449 Sek , 32/30 - 779 Sek Sen är det alltid bra att tänka igenom betalflödet så att du har så lite pyssel som möjligt att göra. Postförskott är bra och enkelt för kunden men kanske inte så enkelt för dig, plus att kunden kanske inte löser ut paketet. Detta var lite tekniska aspekter på området webshop. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som en distansförsäljare måste du erbjuda 14 dagars returrätt samt reklamationsrätt i 3 år. Att ha nollmarginaler innebär att du måste betala ur din egen ficka varje gång någon som handlat kommer på inom 10 dagar att han/hon egentligen inte behöver din produkt eller om din produkt inte håller måttet helt och hållet. Med andra ord, fundera inte så mycket på att du vill vara snäll. Du är tillräckligt snäll genom att tillhandahålla svårhittade produkter i Sverige. Då ska du klart som fan få betalt för det. Dina 150 besökare om dagen kan lätt växa till 500 om dagen med 10 ordrar om dagen och då kan du knappast ha det som en "vill vara snäll-tjänst". Ta du och fundera vad du skulle göra om du ville leva på det, och kör därefter. Då kommer du riskera minst och svära minst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för väldigt tänkvärda svar! Jag kommer att kika igenom allt nu, från praktiska e-butikslösningar till skatte- och ekonomiska frågor, och sen göra en bedömning. Förhoppnignsvis blir det något!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En likviditetsbudget kan vara bra att göra för att se hur mycket kapital du behöver för att klara betalningsströmmarna. Har du inte nog med eget kapital så är ju alternativet att låna, ex: checkräkningskredit, och då är det bra att ta med kostnaderna för sådant redan från början.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|