FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Satt och kollade runt efter ny lägenhet i Malmö och fann en hel del intressanta lokaler som även skulle passa för företaget. Jag vet att det inte är tillåtet för hyresvärdar att hyra ut lokaler för permanent boende; finns det något sätt att kringå detta rent lagligt eller vad är det som gäller egentligen?
Förstår inte riktigt varför staten ska lägga sig i var man bor; jag kanske jobbar dygnet runt- vad vet dom? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Staten bryr sig inte sålänge du förmånsbeskattas för värdet av att du bor gratis.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte staten som lägger sig i, det är kommunen och hyresvärden. Stadsplanen, som kommunen ansvarar för, är grunden till vad byggnader inom det området får användas till. Temporärt boende som t.ex. hotell eller tillfällig övernattning är (oftast) tillåtet i t.ex. ett industriområde men inte permanent boende. Sen är det så att om du hyr en lokal så är den anpassad efter syftet, boende kräver t.ex. fönster i en viss storlek i sovrum, brandmyndigheterna godkänner byggnader efter dess syfte och kravspec:arna är olika vilket är förståeligt. Dessutom är hyresvärdens försäkringar anpassade efter originalsyftet så inte ens de tillåter permanent boende då försäkringskostnaden med största sannolikhet skulle öka.
Det finns mer men jag är ingen byggnadsingenjör eller stadsarkitekt. Jag har bara varit i kontakt med såna i ungefär samma syfte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om det är lokal i ett område där det även bor folk så är det endast hyresvärden som lägger sig i. Om jag förstått rätt så är det som så att om han godkänner att det bor folk i en lokal han hyr ut så har hyresgästen rätt att ställa vissa krav på ventilation och massa andra liknande saker.
Med det sagt så kan jag också berätta att jag vet flera som bor på så vis, t.ex. i källarlokaler i hyreshus. Med pentry och duschmöjligheter så kan det ju vara helt ok. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns ju något som heter bokal
![]() |
|||