Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Resor i tjänsten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-11, 16:43 #1
lilljebjorn lilljebjorn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
lilljebjorn lilljebjorn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Hej!
Jag och min kompanjon har ett Handelsbolag och vi reser en del I tjänsten med privat bil, tåg, buss eller flyg, vi har alltså ingen firmabil, eller något firmafordon whatsoever.

Det handlar alltså inte om resor till och från arbetet utan resor som bedrivs i samband med att vi utför jobb, såsom att åka till en kund, eller på en fotoresa etc.
Ska man bokföra detta som kostnader för företaget eller ska man föra körjournal och spara all biljetter osv för att senare ta upp det i deklarationen?
Helt enkelt, är det skatteavdrag eller kostnader för företaget?

Jag har nyligen åkt bil och tankat för 118,12 kr, pengarna erlades av mig kontant, från mitt privata kontokort, därför använder jag mig av eget kapital ägare 2(vi är 2 ägare)

Om det är kostnader för företaget så har jag fått för mig att man bokför på följande vis

2020 Eget kapital, ägare 2 Kredit: 118,12
2640 Ingående moms Debet: 23,62
5800 Resekostnader Debet: 94,50

Men nu är ju bara bensinkostnaden bokförd, hur gör man med de övriga kronorna man får ju ta 18/mil eller vad det är?
Ska jag helt enkelt bokföra resekostnaden (18:-/mil) som ett eget övrigt uttag (lön) och sedan göra skatteavdrag i deklarationen?

Tacksam om någon kan bringa lite klarhet i frågan!
Inga gissningar bara fakta...
lilljebjorn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017