Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Resor i tjänsten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-11, 16:43 #1
lilljebjorn lilljebjorn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem

Hej!
Jag och min kompanjon har ett Handelsbolag och vi reser en del I tjänsten med privat bil, tåg, buss eller flyg, vi har alltså ingen firmabil, eller något firmafordon whatsoever.

Det handlar alltså inte om resor till och från arbetet utan resor som bedrivs i samband med att vi utför jobb, såsom att åka till en kund, eller på en fotoresa etc.
Ska man bokföra detta som kostnader för företaget eller ska man föra körjournal och spara all biljetter osv för att senare ta upp det i deklarationen?
Helt enkelt, är det skatteavdrag eller kostnader för företaget?

Jag har nyligen åkt bil och tankat för 118,12 kr, pengarna erlades av mig kontant, från mitt privata kontokort, därför använder jag mig av eget kapital ägare 2(vi är 2 ägare)

Om det är kostnader för företaget så har jag fått för mig att man bokför på följande vis

2020 Eget kapital, ägare 2 Kredit: 118,12
2640 Ingående moms Debet: 23,62
5800 Resekostnader Debet: 94,50

Men nu är ju bara bensinkostnaden bokförd, hur gör man med de övriga kronorna man får ju ta 18/mil eller vad det är?
Ska jag helt enkelt bokföra resekostnaden (18:-/mil) som ett eget övrigt uttag (lön) och sedan göra skatteavdrag i deklarationen?

Tacksam om någon kan bringa lite klarhet i frågan!
Inga gissningar bara fakta...
lilljebjorn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-11, 18:09 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag skulle använda mig av vanliga reseräkningar mot milersättning. Att företaget betalar bensinen är inte vad Skatteverket rekommenderar och då får du dessutom INTE de skattefria 18:- / mil. De inkluderar nämligen alla dina kostnader för bilresan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-11, 18:32 #3
Medlem

Medlem

Du menar alltså att du skulle räkna och föra bok över hur många mil du åker i tjänsten och sedan ta upp det i deklarationen?

Vad behöver man skriva då man för bok över resorna? Något särskilt man ska tänka på?
Oläst 2007-04-11, 19:12 #4
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Kan du anteckna i en liten bok bara.. Skriv vart och i vilket syfte...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-11, 19:30 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Föra bok? Nej inte alls. Körjournaler är i första hand till för tjänstebilar men en del använder såna även på sina privata bilar.

Jag föredrar reseräkningssystemet men det är väl en vanesak. Efter varje resa så skriver jag en reseräkning och sen är det upp till mig om jag vill föra in dem i klump eller var för sig. När jag var jobbade på ABB så skickade man in dem på en gång man kom hem från resan för då hann man få pengarna innan AmEx-räkningen kom.

Reseräkningar finns i en mängd olika varianter. Googla på reseräkning så får du en hel drös med olika varianter på blanketter. Titta och se om det är något som kan passa.
Oläst 2007-04-11, 19:48 #6
Medlem

Medlem

Alltså, är det inte skillnad när man är anställd och när man är ägare av företaget - jag menar; handelsbolag är väl lite speciella, eller har jag fått allt om bakfoten?

för att förtydliga det hela; jag och kompanjonen äger företaget tillsammans, vi är inte anställda, och ett handelsbolag är väl direkt kopplat mot ens privatekonomi?

Det jag undrar är väl egentilgen varifrån och när ska jag ta tillbaka pengarna och hur ska det bokföras?

När jag har lagt ut pengar för resor ur egen ficka - hur bokför jag och/eller dokumenterar det? bilresor, tågresor, flygresor, ja alla resor.

Hur tar jag tillbaka pengarna och hur bokför jag detta?
Oläst 2007-04-11, 21:18 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Som sagt, skriv en reseräkning för milersättningar och ev. utlägg (biljetter, parkering etc.). Några konton som kanske kan vara intressanta:
5800 Resekostnader
7331 Skattefri bilersättning
7332 Skattepliktig bilersättning
Oläst 2007-04-11, 21:39 #8
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Biljetter till flyg, tåg och buss ska firman köpa. Det är en kostnad som vilken annan och bokförs som sådan. Det är i sak ingen skillnad på hur man hanterar ett kvitto på en flygbiljett mot ett kvitto på inköp av kontorsmaterial.

När det gäller milersättning är det en annan sak, i synnerhet eftersom ni inte är anställda av handelsbolaget. Man kan boka milersättning löpande men då måste det återläggas i deklarationen för bolaget som en ej avdragsgill kostnad för att sedan tas upp av var och en av er på er egen deklaration (N3A) av firmans resultat. Vill man ta ut ersättningen löpande är det lika bra att boka den direkt som privatuttag vilket det faktiskt sätt är från bolagets synvinkel.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-12, 02:55 #9
Medlem

Medlem

Tack, det var det jag misstänkte.
Man tar alltså ut pengarna för bensin och resekostnad (i förväg) som ett eget uttag(lön) och tar upp dem på deklarationen varpå pengarna för det dras från skatten på vinsten?
Min kompanjon har redan tagit ut pengar för resersättning, så då bokför jag bara den summan som eget uttag för honom och så får han ta upp det på sin privata skattedeklaration sedan...

Om jag t ex. åkt till turkiet eller barcelona eller något annat ställe för att fota eller göra andra tjänsteärenden så tar jag upp kostnaderna på godtyckligt konto som utgifter för företaget.
(är det något speciellt man bör tänka på vad gäller moms utomlands och sådär?)

Skattefri bilersättning antar jag är allt till och med 18:-/ mil och skattepliktig antar jag är allt över, eller?
Oläst 2007-04-12, 08:57 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men skriv en körjournal. Räkna ihop vid månadens slut och betala ut 18 kr/mil skattefritt. Inga arbetsgivaravgifter eller sådant.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017