FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Försöker lösa problemet med att få samma design mellan olika webbläsare.
Jag tänkte först att man kanske kan göra en koll på serversidan vilken browser som används och göra en version för IE, en för Mozilla osv. Nu letade jag först efter information om att använda den tekniken men jag kan inte hitta något. Jag kunde bara hitta information om javascript och DOM hantering för detta. Så vad händer då för användare som stänger av javaskript? Om ni har lite info eller länkar till läsvärt så skulle jag vara mycket tacksam. MVH Andla |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det inte enklare att få till samma utseende i alla webbläsare mha. CSS än att hålla på och tillverka samt uppdatera (minst) tre olika versioner?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Exempelvis går detta att lösa med PHP på serversidan genom att kolla $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] , dock är inte den helt tillförlitlig heller.
Exempelvis: Kod:
<?php if ( false !== strpos ( $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], "Firefox" ) ) { include ( "firefoxver.php" ); } else if (false !== strpos ($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], "MSIE" ) ) { include ( "iever.php"); } elseif ( false !== strpos ( $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],"Opera" ) ) { include ( "operaver.php" ); } else { include ( "annanver.php" ); } ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
browsersniffing är soooo 90´s
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Kodning enligt standard brukar lösa de flesta problem för mig. Att få det att se likadant ut i FF, Opera, Safari är inga problem. Men som vanligt så ställer IE till problem. Det brukar dock lösa sig efter lite trixande.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller med, utvecklar man i Firefox/Opera eller liknande så behövs det oftast inte särskilt mycket arbete för att få till det i IE... Börjar man i IE så är det desto jobbigare att ett bra resultat i de moderna webbläsarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar för alla svar.
ChLa>>Super tack. Nu kommer jag nog igång snabbt. Fick tipset från en annan källa att lägga en php avkännare i index.php som sätter en variabel för vilken css fil som ska användas. Två för internet explorer version 6 och 7. En för övriga webbläsare. Anledningen till att använda javascript istället för att göra kollen på serversidan är att servern måste göra extra arbete och att man inte följer modetrenden inom webbkodning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Padding och Margin är ett stort problem, i alla fall för IE. Men det finns sätt att komma runt det fast det blir mer kod.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|