Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Eniro

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-22, 01:57 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Sitter här och har tagit på mig ett otroligt tråkigt kvällsjobb. Ett utskick av brev till företag som eventuellt befinner sig i ekonomiskt trångmål. Adresserna kommer från en lista som baseras på ärenden som gått till Kronofogden.

De flesta anmälarna är finansbolag och leverantörer i en alldeles lagom kompott. MEN - det som fångar min uppmärksamhet är att Eniro är tydligt överrepresenterat bland gäldenärerna. Det handlar om några återkommande summor. ca 1100, ca 2900, ca 4500, ca 7000 och ca 30 000. Summan för 4500 är en löjlig annons som visas för ett sökord i företagsdelen och deras löjliga vattendroppe vet jag. Övriga summor vet jag inte. 30 000 är ju mycket! Vilken form av annonsering har dessa köpt tro?

I vilket fall, det är uppenbart att många drar sig för att betala Eniros räkningar, varför de tillslut hamnar hos Kronofogden. Det framgår ju inte av mitt register om de bestrider eller så. Denna anledning måste ju vara att så många är missnöjda med vad de fått för pengarna.

Jag testade en av de där 4500 varianterna för ett år. Det gav noll och ingenting. När jag inte ville förnya så var det givetvis enligt dem "otur att det gav så lite just för ert företag".

Varför gör jag detta inlägg då?

1. Någon som varit nöjd med annonsering hos Eniro? Skulle gärna vilja veta.

2. Ni som funderar på det bör nog tänka till en extra gång för säkerhets skull.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 04:49 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Helt enkelt för Eniro är ockrare och vill ha 30.000 som inte ger någonting i avkastning. De som betalat har väl hoppats på att om de satsa 30.000 på annonsering att det skall ge pengar tillbaka. Men det har det uppenbarligen inte gjort.

Har tidigare sagt att Eniro är skit att betala för och det tycker jag fortfarande. De borde sänka sina priser till något humant så att tjänsten blir bättre genom att fler går med.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 08:09 #3
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Men vad lovar Eniro i form av trafik och antalet visningar?
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 08:17 #4
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem
mazadas avatar

Citat:
det som fångar min uppmärksamhet är att Eniro är tydligt överrepresenterat bland gäldenärerna.
Kan ju bero på att den större delen av det svenska näringslivet är Eniros kunder, så jag tycker det låter rätt naturligt?
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 08:56 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

För 30.000 få du en sida där du kan presentera företaget och dess produkter samt möjlighet att lägga in en del bilder. Även djuplänkar till olika avsnitt går bra.
Annonsen nås av kunder när de exempelvis söker på Gula sidorna samt en länk presenteras överst om man söker på webben hos Eniro.
Eniro lovar mig veterligen inget särskilt.
Nu har jag få kunder som annonserar hos Eniro där jag har fullständig insyn i trafikmängden. Men i ett fall så betalar en kund drygt 30:- per besök därifrån.
Nu säger inte det så mycket om man inte vet att via den annonseringen jag sköter åt dem via Adwords kostar i snitt 4:- per besök, inkl min arbetstidsdebitering.
Så för den kunden är det inte lönsamt att fortsätta med Eniro.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 10:05 #6
mazadas avatar
Medlem

Medlem
mazadas avatar

Och om kunden lyfter på luren och ringer direkt eller skickar ett meddelande direkt från eniro, och aldrig går in på annonsörens egen webbsida, hur har du kalkylerat in detta i lönsamheten?

Det jag menar är att det är kanske inte lönsamt att fortsätta om hans verksamhet går ut på att få klick till sin sida, men om det i allmänhet är marknadsföring man är ute efter så kan man ju inte vara så grov?
Oläst 2007-03-22, 11:19 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by mazada@Mar 22 2007, 09:17
Citat:
det som fångar min uppmärksamhet är att Eniro är tydligt överrepresenterat bland gäldenärerna.
Kan ju bero på att den större delen av det svenska näringslivet är Eniros kunder, så jag tycker det låter rätt naturligt?
Eller att de har bättre/hårdare rutiner för att driva in obetalda fakturor.

30 kr per besökare låter ändå som att det är bättre än vad de flesta får för sina pengar hos Eniro.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 11:54 #8
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Citat:
Originally posted by mazada@Mar 22 2007, 09:17
Citat:
Är det verkligen så? Jag menar, visst alla ligger ju med, men utan att betala dessa pengar.

Sen är Eniro väldigt envisa att påpeka att folk använder dem som sökmotor, men det tror jag inte på. Jag är nog benägen att hålla med om att de definitivt tar för mycket betalt. Skulle vara intressant att veta hur många kunder som förlänger sina avtal.

Det finns säker vissa branscher som det kan fungera för, men inte i den utsträckning som Eniro vill låta påskina.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 12:06 #9
mazadas avatar
Medlem

Medlem
mazadas avatar

Citat:
Är det verkligen så? Jag menar, visst alla ligger ju med, men utan att betala dessa pengar.
Eniro Sverige Online AB omsätter 1 917 927k säg att en snittkund betalar 3k då har dom runt 600k kunder så ja dom har rätt mycket kunder. Luffigt räknat men ett företag som omsätter två miljarder och har så pass *små* ordervärden har mycket företagskunder.

Citat:
et finns säker vissa branscher som det kan fungera för, men inte i den utsträckning som Eniro vill låta påskina.
Absolut
Oläst 2007-03-22, 12:42 #10
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Ringer direkt jodå. Kunden har mycket bra koll på hur de som ringer har hittat honom - Han frågar.

Men nu är det här ett inte speciellt attraktiva ord eftersom priset 4:- i Adwords inte är så högt. Dessutom låga sökvolymer. Säg istället att volymen skulle vara fem gånger högre. Då skulle, om samma förhållande gällde, varje kontakt via Eniro kosta 6:-. Och då kan mycket väl annonskostnaden via Adwords ligga på runt 9-10 kronor.
Då blir det helt annorlunda.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017