FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kollade precis igenom några av mina affiliates och såg att jag hade fått onaturligt många leads från www. gratisbio .se. Vad tycker ni, är det här fusk eller bara smart? För den som inte orkar titta på sidan så kan jag säga att de tjänar pengar på leads. De ger bort poäng till sina besökare om de besöker annonsören och gör det som ger gratisbio.se pengar. T ex: "Fyll i en låneansökan hos SEB och vi ger dig 300 poäng". De här poängen kan man sedan lösa in mot biocheckar hos gratisbio.se.
Alla leads som jag får från dem är så klart helt värdelösa för mig. Det är inte folk som är intresserade av mina produkter eller tjänster, utan mestadels knattar som vill ha en gratis biocheck. Nu är det inte frågan om så mycket pengar, så jag kommer inte bråka om det här. Men vad tycker ni - fusk eller smart? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inget nytt fenomen direkt. Kan du inte stänga ned den aktuella affiliaten eller kontakta dem och be dem ta bort dig bara?
Det finns jättemånga siter som kör med den här typen av system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min erfarenhet av trafik ifrån "få gratis krediter till sms/bio/godis/whatever"-siter är att besökarna är värda 0,0kr. Ingen återkommer och ingen handlar överhuvudtaget. Totalt värdelös trafik alltså!!
Verkar som fler och fler annonsörer inte godkänner den här typen av siter längre heller, med all rätt! //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har upplevt liknande. Vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det fusk, men tanken med affiliateprogram är ju att ersätta affiliatesen för nya kunder man får. Så denna typ av affiliates godkänner jag inte längre.
Min åsikt är att det är någon form av "missbruk" av affiliateprogrammet. Hade målgruppen varit sådan att det också genererat kunder så är det såklart inte fel. Tyvärr är det ju så att de som har tid att göra sånt här för att tjäna ihop till en biobiljett, gratis sms eller vad det nu kan vara, knappast har råd att handla ändå. Handlar ofta som du säger om ungdomar utan några pengar. Men det klart, kostar det en 5a i månaden kan man ju unna några kids bidrag till en biobiljett. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat från mail till mig vid första kontakt:
Våra banners brukar ha en CTR på ca 30% och nästan 80% av dessa brukar leda till leads, sen hinner ca 50% av dessa bli aktiva under en månad. Det betyder att om ni har 42000 unika besökare per månad så borde ni ha en förtjänst enligt följande: 42000 * 0,3 * 0,8 * 0,5 * 30 = 151200kr Glädjekalkyl svarade jag, men gav det en chans. Nu är det borta! Gav inget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Många av de amerikanska affiliate-nätverken har tydliga regler mot webbplatser som dessa och system för att göra webbplatsens innehåll mer tydligt och det är ytterst få annonsörer som tillåter den sorterns webbplatser.
För annonsörerna tror jag verkligen det kan vara tryggt att affiliate-nätverket sätter dessa webbplatser i en egen kategori redan från början då det inte alltid är tydligt att de använder detta system för att generera leads. Kan förstå att man använder det för att generera sales, inte riktigt 100% med leads och click, det är på gränsen till fusk om inte annonsörern har godkänt det. //Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Varnar med detta för grat isbio.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Double är absolut en seriös aktör, och jag säger inte att gratisbio.se inte är det men man kan ju ifrågasätta en sådan handling.
//Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alltså:
undvik GR ATIS BIO.SE!! Någon som fått NÅGOT därifrån? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle kalla detta för fusk. Ett krux med annonsering är ju att få målgruppen och inget annat eller så lite "annat" som möjligt. I detta fall blir det ju precis tvärtom.
Google har i sina regler att man inte får uppmana att klicka på en annons. I detta fall är det mot Googles regler och deras regler kan man väl analogt överföra till både TradeDoubler och Double. Finns inga regler, så är det upp till annonsörerna att skapa en sedvänja för hur det ska funka med internetannonser. Ett brev till Double om detta fenomen för upplysning vore ju inte helt fe. De får ju själva en massa registeringar helt i onödan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|