Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Låsbara hjulmuttrar, köpa var?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-06, 11:48 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

I know... fel forum, men det finns inget annat forum där man får så stor respons som här, sen finns det en hel del bilintresserade här på WN

Körde från Malmö till Stockholm i söndags med sommardäck (hela Skåne och Småland hade 6-9 grader varmt), men kommer upp till snö och kallt i Stockholm. Vilken galen skillnad!

Hade vinterdäcken bak i luckan som tur är och skulle byta på en däckfirma i Bandhagen igår. Däckfirman började med att dra sönder min låsbara hjulmutter vänster bak och samtidigt blev själva låsmuttern väldigt naggad i "låsmönstret".

Detta pga att firman som satte på nya sommardäck till mig i somras hade spänt låsmuttrarna med maskin till förbannelse... damn!

Fick åka ut till Intera Fälg och däck i Länna som "bankade" loss mina låsbara hjulmuttrar på alla fyra hjul. Sen skiiftade de till mina vinterhjul också.

250 spänn tog de för hjulskiftet, helt ok pris tycker jag, men de tog 800 spänn för att plocka av mina låsbara hjulmuttrar (så många minuter per fälg tog det inte). 200 spänn per hjul!!!! Är det inte lite väl saftigt?

Nu ska jag köpa nya låsbara hjulmuttrar. Hade Volvo original innan, men de är ju nu kaserade. Vad ska jag köpa? Skiljer sig kvaliteten mellan t ex Volvo Origianl, Mekonomen och Biltema?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 11:52 #2
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Tog bort låsbultar när jag hade tappat bort hylsan, här i Skellefteå gick det på 200kr

Själv så använder jag McGard, kostar väl ca 300 för en sats. Finns på Däckia.
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 11:56 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Köpte nya till min V70 efter att någon tidigare ägare nästan dragit sönder de gamla helt. Runt 600 kr kostar den varianten som BraBil i Vallentuna sålde.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 11:58 #4
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Fy fan vilken äcklig skillnad! Du fick betala 200 spänn för 4 hjul, jag fick betala samma summa PER hjul!!!!

Hur lång tid tog det för "din firma" att ta bort dina låsmuttrar? Där jag var tog det väl cirka 20 minuter... plus 10 mimuter för skiftet av hjulen.

Jag hade dock inte så mycket val, behövde sätta på vinterhjulen helt enkelt, asap.
Oläst 2007-02-06, 12:00 #5
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Runt en femhundring kostar låsmuttrar av "vanligt slag". Ner till 250-300 spänn kan man även komma... sen finns det även de som kostar 1000 spänn och lite mer... men de är av en annan modell och ska vara svårare att stjäla.
Oläst 2007-02-06, 12:04 #6
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar

Reg.datum: Jun 2005
Bara idioter drar låsmuttar/låsbultar med maskin. De ska bara dras för hand.

Domkraft 159 kr
Fälgkors 29,90 kr

Sen byter du hjul gratis resten av livet. Med fälgkors drar du inte fast låsmuttrarna så de inte går att lossa igen.
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 12:15 #7
Medlem

Medlem

Seattlegrunge: Japp, sjukt stor skillnad! Det tog väl säkert en 20 min iaf. Hade faktiskt samma problem jag med. Hade på 19" sommarhjulen och det hade kommit 10cm snö Tur att man har en Audi Quattro så det gick ju ganska bra att köra ändå...
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-06, 12:26 #8
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Citat:
Originally posted by princip@Feb 6 2007, 12:04
Bara idioter drar låsmuttar/låsbultar med maskin. De ska bara dras för hand.

Domkraft 159 kr
Fälgkors 29,90 kr

Sen byter du hjul gratis resten av livet. Med fälgkors drar du inte fast låsmuttrarna så de inte går att lossa igen.
Jag har både domkraft och fälgkors och jag byter ALLTID hjul själv och har haft lyxen med en far som haft bilfirma i trettio år, men han har sålt sin verksamhet för 3 år sen för att njuta av livet. Förlusten för mig är att t ex balansering och byte av däck kan jag inte göra själv, utan måste lämna in till däckfirma. Det fick jag alltså göra i somras när jag behövde nya sommardäck och den j*vla firman har alltså dragit muttrarna med maskin = 80 kg!!! Låsmuttrar ska dras med 12 kg, inte mer!

Nästa gång jag lämnar in bilen när sommardäcken är utslitna så kommer jag stanna kvar och titta på nötterna när de drar låsmuttrarna.

Som sagt, byter alltid hjul själv annars (gör det mesta med bilen själv, har ju en farsa till hjälp när det behövs) och det gör jag med fälgkors och så klart spänner man inte låsmuttrarna som övriga muttrar.
Oläst 2007-02-06, 12:31 #9
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Citat:
Originally posted by krille83@Feb 6 2007, 12:15
Seattlegrunge: Japp, sjukt stor skillnad! Det tog väl säkert en 20 min iaf. Hade faktiskt samma problem jag med. Hade på 19" sommarhjulen och det hade kommit 10cm snö Tur att man har en Audi Quattro så det gick ju ganska bra att köra ändå...
Jag har ju inte fyrhulsdrift på min bil, men däremot fick jag ju så klart anpassa hastigheten efter väglaget och det fungerade ju bra, bara man tänker sig för...

Det var det många som inte gjorde... flera blåste förbi på E4:an och trodde att de är Fittipaldi! Sjuka människor som utsätter andras liv genom att blåsa på i 150-160 km/h och tro att de är odödliga...!!!
Oläst 2007-02-06, 12:54 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
släng på lite 556 på gängorna + dra för hand = no more problems

ang att vissa inte har trafikvett så håller jag helt med, senast det snöade på mkt här så bev jag på den kvällen omkörd av en impreza eller nåt i den stilen, killen kör om mig i andra filen, det är typ 2 dec snö, jag ser ingenting pga snöröken, det kommer mötande, han svänger in precis framför, varken jag eller mötande ser nåt, men det är ju skitsamma för liraren med 4 hjulsdrift, han är ju typ long gone i 180 på 70 vägen. Kändes som han tycke "ur vägen sopa" typ, och jag tror det är många som tänker så i trafiken.. men man är inte lika kaxig i en gammal toyya med framhjusdrift, det kan jag lova. Det är bara, och jag menar bara korkat att utsätta andra för risk på det viset.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017