FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Till alla er som säger att man ska spänna förhand och göra det själv. Yes, I know... jag gör det alltid själv i vanliga fall, men just när det monterades nya sommardäck på mina fälgar i somras, så var det inte jag som spände låsbultarna. Man lämnar in bilen EN GÅNG för däckbyte och då råkar man ut för det här, j*vla otur man ska ha! Har hört runt nu med olika däck-, fälg, bilfirmor och det är visst ett stort problem med att de stora däckfirmorna och märkesverkstäderna spänner låsbultarna alldeles för hårt med maskin, allt för att spara lite tid. Riktigt illa om så är fallet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Lite off-topic:
Både jag och min flickvän har blivit av med våra sommarfälgar (18" alu) vid olika tillfällen på samma parkeringsplats. Båda två med låsbultar. Jag borrade upp naven och gängade om dom åt fel håll med felvända bultar. Ingen låsning alltså. Har inte varit med om att de (banditerna) fått loss hjulen sen dess. Vem tänker på att de kan vara felvända? (jag tror heller inte att någon som ägnar sig åt att stjäla fälgar finns här på forumet) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Själv åkte jag på skroten och tog bort mina låsmuttrar. 120 spänn tog dom, och då satte dom dit nya också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Gängerna drar de inte sönder och inte heller bultarna om stålet är av bra kvalité. Möjligtvis om de använder mutterknackare men sannolikheten att de har kompressor med sig ut är inte så stor...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Faktiskt kan gängerna dras sönder om de använder fälgkors plus hävstång. Det blir en j*vla kraft då
![]() Believe me, kompisen lyckades med det på sin S80. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det värsta med att dra sönder gängerna är att du måste gänga om godset/plattan som bultarna fästes i, och ibland går inte det. Så det kan faktiskt kosta mer än det smakar, som min polare blev varse om.
Bättre är egentligen att köpa de lite dyrare låsmuttrarna som har en ring runt sig som fyller upp hela bulthålet. På detta viset så kan man inte slå på en hylsa på bulten och sen dra loss den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Glöm inte att WN hamnar högt i SERPen |
||