Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DI skriver om handeln med domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-18, 19:58 #21
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Vad frågan gällde var att MissDomain påstår sig vara störst på den svenska marknaden med 4k domäner - och det jag säger är att det inte är sant...
I bland blir man riktigt trött. Vi själva hävdar inte att vi är störst, som jag sa i artikeln så har vi en ganska blygsam omsättning. Vad domain8 har för omsättning vet jag inte, men som alla ekonomitidningar så är det omsättningen som man mäter bolagens storlek på, "inte antal produkter i butiken".

Citat:
Originally posted by -jokkoapa@Jan 18 2007, 18:13
Om du syftar till kvaliteten på de domännamn som ligger i respektive system, ser jag inte att det är vår sak att bedöma vad som är ett bra och kvalitativt domännamn - det överlåter vi istället till Säljare respektive Köpare.
Även om detta är en diskussion i sig så håller jag fullständigt med. Det är köparen som bestämmer "kvalitén" på ett domännamn och betalar därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Jag vill också minnas att MissDomain under IDN-ruschens glada dagar hade ett inte alltför blygsamt antal domäner som toppade förstasidan gång efter gång till flera användares irritation..
Du måste minnas helt galen, jag har och har aldrig haft några IDN-domäner till salu. De flesta IDN-domäner jag har är för att säkra upp befintlig verksamhet, och dom reggade långt innan gratisutdelningen av IDN-domäner.

Jag kan också passa på att det var jag som berättade för Hans på DI om att både domain8 och domainstream hade startat upp och att att vi välkomnade fler att starta, för till skillnad från alla andra branscher så är det trots allt så ett domännamn finns bara ett ex. av vilket gör att det viktigaste för alla säljare är att få fler som upptäcker handeln med domännamn för det gör i sin tur att värdet av samtliga domäner ökar.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-18, 20:34 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
I bland blir man riktigt trött. Vi själva hävdar inte att vi är störst, som jag sa i artikeln så har vi en ganska blygsam omsättning.
Vad domain8 har för omsättning vet jag inte, men som alla ekonomitidningar så är det omsättningen som man mäter bolagens storlek på,
"inte antal produkter i butiken".
MissDomain - Jag ber ödmjukt om ursäkt - Jag har läst texten och uppfattat den på ett sätt som det faktiskt inte står - Sorry, jag läste för fort !

Citat:
Du måste minnas helt galen, jag har och har aldrig haft några IDN-domäner till salu. De flesta IDN-domäner jag har är för att säkra upp befintlig verksamhet, och dom reggade långt innan gratisutdelningen av IDN-domäner.

Jag kan också passa på att det var jag som berättade för Hans på DI om att både domain8 och domainstream hade startat upp och att att vi välkomnade fler att starta, för till skillnad från alla andra branscher så är det trots allt så ett domännamn finns bara ett ex. av vilket gör att det viktigaste för alla säljare är att få fler som upptäcker handeln med domännamn för det gör i sin tur att värdet av samtliga domäner ökar.
MissDomain - Här missförstår du det jag skriver - Jag syftade till att "systemet" MissDomain hade ett stort antal IDN-domäner i systemet..inte du personligen och det knorrades här på wn om att många IDN-domäner hela tiden uppdaterades som "Senast inlagda". Och jag kan bara hålla med dig om att det är en positiv spiral med nya aktörer, inte minst pga av den synergieffekt säljare får genom att exponera på flera platser än en.

Tobbe - 2358 svenska IDN-domäner av totalt 11110 domäner gör drygt 21%
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-18, 20:48 #23
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Med störst skulle jag säga den sidan som flest domäner verkligen blir sålda på, inte den som flest domäner ligger ute till försäljning på. Min uppfattning är att fler blir sålda på MD än D8 än så länge.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-18, 22:37 #24
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jan 18 2007, 15:48
Lite kul iaf att läsa Danny Aerts argument för att INTE sänka priset...tramsigt, han argumenterade för en prishöjning under internetdagarna med motiveringen att våra kunder är beredda att betala 1000:- per domän/år...
Kan det finnas en koppling mellan den inställningen till domänpriset och de nya reglerna - dvs att det ska försvåra för spekulativa registreringar?

Vidare undrar jag om inte Aerts på nic-se, Lubic här i forumet och andra glömmer bort att ett domännamn inte endast är kopplat till en html-sida. Jag har några bekanta som aldrig bemödat sig om att skapa en hemsida, än mindre parkera domänen men som ändå har domännamn under .se som jag utifrån budgivningen på MD skulle gissa skulle säljas för runt 8-10 tkr, kanske mer och en annan bekant sålde sin domän under .com för strax under 100 tkr. Ingen av dessa domäner har eller hade aktiva webbsidor men samtliga har använts eller används sen 90-talet som e-postdomäner och ingenting annat. Så Lubic, för att du kommer till en supercool .se-domän utan innehåll så behöver det inte betyda att domänen inte använts. Sedan om detta har någon som helst betydelse för en eventuell ATF-tvist vet jag inte.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-18, 23:36 #25
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Fick höra idag om hur generiska domäner inte kan vinnas över genom ATF på samma vis som domäner som innehåller hela eller delar av ett företags namn. Om det stämmer så är det sådana namn som kan säljas för 100k, även om de saknat egentligt innehåll, för annars vore det billigare att få rätten till namnet via ATF?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 00:00 #26
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

autosvar, Jag menar främst inte alla "supercoola" domäner, utan det jag vill slippa är att folk sitter på hundratals, eller t.o.m tusentals domäner utan att egentligen använda någon till något annat än parkering/reklamsidor (och för eventuell försäljning). Jag för min del skulle iaf som sagt hellre se att domäner köps för att används i diverse projekt (eller till e-post konton, etc) än att användas för försäljning eller meningslösa (för oss användare) reklamsidor.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 09:58 #27
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by lubic@Jan 19 2007, 01:00
autosvar, Jag menar främst inte alla supercoola domäner, utan det jag vill slippa är att folk sitter på hundratals, eller t.o.m tusentals domäner utan att egentligen använda någon till något annat än parkering/reklamsidor (och för eventuell försäljning). Jag för min del skulle iaf som sagt hellre se att domäner köps för att används i diverse projekt (eller till e-post konton, etc) än att användas för försäljning eller meningslösa (för oss användare) reklamsidor.
Jag håller med dig och tycker känslomässigt som du, men "meningslösa (för oss användare) reklamsidor" är som spam - fanns det inte idioter som faktiskt tryckte på länkarna på sidorna skulle det finnas betydligt färre sådana. Nu uppfyller uppenbarlugen dessa parkeringssidor ett behov, likt v i a graerbjudandena i spam.

Edit: stavfel
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 10:14 #28
Medlem

Medlem

Nu kanske vi börja komma lite OT men iaf,

Självklar är det så att om färre "använde" dessa reklamsidor så skulle det förmodligen inte finnas lika många då personen bakom skulle gå back på att ha en massa parkerade domäner som bara kostar. Det är därför jag tycker man borde höja priset för att ha domänen då det skulle innebära att personen iaf skulle gå back (fast folk klickar på reklamen) och därför inte ha råd att ha lika många parkerade domäner. Det skulle ge oss fler lediga domäner och bättre "kvalitet" på domänerna som används.

Dock skulle det tyvärr innebära att färre personer kan ha egen domäner till ideela projekt och privata hemsidor.

Men jag får nog helt enkelt acceptera att det är som det är och hitta på egna ord till domänerna och satsa lite mer på marknadsföring för mina projekt. Eller ge mig in i lite domänauktioner.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 10:18 #29
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by lubic@Jan 19 2007, 00:00
autosvar, Jag menar främst inte alla supercoola domäner, utan det jag vill slippa är att folk sitter på hundratals, eller t.o.m tusentals domäner utan att egentligen använda någon till något annat än parkering/reklamsidor (och för eventuell försäljning). Jag för min del skulle iaf som sagt hellre se att domäner köps för att används i diverse projekt (eller till e-post konton, etc) än att användas för försäljning eller meningslösa (för oss användare) reklamsidor.
Det spelar ingen roll om priset höjs, du kommer inte hitta mer bra namn ändå.
Folk kommer inte låta bra namn gå ut. Men om IIs skulle höja priset så kommer vanliga Svenssons som har reggat ett namn för mail och en enkel blogg vända sig till en annan toppdomän. Det skulle IIs förlora på, premiumnamnen kommer aldrig att bli fria vad du än tror.
Oläst 2007-01-19, 10:20 #30
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by webbteknik@Jan 18 2007, 21:48
Med störst skulle jag säga den sidan som flest domäner verkligen blir sålda på
- Tycker jag också låter rimligt..

---
Autosvar - Om det var/är Aerts avsikt att värdehöja .se-domäner i och med att låta sig intervjuas i artikeln gör han ju .SE en björntjänst eftersom faktadelen i artikeln helt klart talar för ett betydligt lägre pris:
"Det kostar från cirka 100 kronor exklusive moms, att registrera en .se-domän – avgiftens storlek beror på vilket av de 200 ombud man köper den ifrån. "
---

Det även många verkar glömma är att så länge det finns stora pengar involverat i detta kommer det att fortsätta.
Som bekant är det inte bara domäninnehavarna som tjänar på PPC och vill jag ännu en gång tipsa alla om att läsa en numera gammal artikel från Washington Post från april 2006 där det hävdas att Google året innan tjänade knappt hälften av sina pengar från annonser bla annat från parkeringssidor.
Washington Post artikeln siffrorna som står i artikeln är baserade på 2005 och jag har även för knappt en månad sedan läst att en uppdaterad version av detta ämne som talar för att det numera är över hälften, men eftersom jag inte hittar den referenskällan just nu så..

Allt enligt Google's "Do No Evil"-motto
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017