FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är maximalt 50 kronor som man får ta i påminnelseavgift.
Själv tycker jag det är helt rätt att ta ut den, det är ju trots allt extra arbete för dem. Men visst, om det är en e-faktura så tycker man att första påminnelsen kan vara fri. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För att få ta ut avgiften krävs att man har avtalat om detta. Det är alltså inte korrekt att lägga på påminnelseavgift om man inte har kommit överens om detta i förväg. Att på fakturan ange att påminnelseavgift tillkommer "om vi måste skicka påminnelse" uppfyller inte villkoret om överenskommelse. Det finns inte undantag som gör att det skulle vara tillåtet för inkassobyråer att lägga på påminnelseavgift för att påminnelsen utförs av inkassobyrån. Det finns ett fåtal fordringar med särskild lagstiftning som medför att påminnelseavgiften inte behöver avtalas
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Orkar inte skriva om, så jag kopierar direkt från den tråd jag skapa.
Tradera har alltid tidigare skickat e-mail när man haft en ny faktura att betala. Nu har dom blivit så fula att dom inte ens skickar e-mail längre... Eller jo dom skickar e-mail med ämnesraden "BETALNINGSPÅMINNELSE". Så jävla larvigt, hade jag fått e-mail angående detta så hade jag betalat 20kronor i faktura direkt. Nu måste man betala 50kronor mer. Är det straffet för att man inte är en lojal användare som använder Tradera varje dag? 50kronor... Har mejlat dom angående detta. Och bett dom säga vilken dag dom skickat mejl angående faktura. (Kontrollerat min inbox. Ingen faktura sen 2006-06-22. Och den har inte heller hamnat i mappen skräppost!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, de skickar fortfarande mail när nu faktura skapats, hittade nyligen en i spam-mappen...
Fast det jag tycker är knepigast är väll att ta ut påminnelseavgift för en påminnelse per e-post... Ska de ta ut 50 kr extra så borde de åtminstonde kunna skicka iväg en påminnelse med posten så man inte riskerar problem med spam-filter... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Många missuppfattningar.
Påminnelseavgift måste vara avtalad. Dröjsmålsränta måste däremot inte vara avtalad. Påminnelseavgift på upp till 50 kr är momsfri. Du får ta ut en högre avgift, men då blir den del av avgiften som överstig 50 kr momspliktig. Inkassoavgift behöver inte vara avtalad. Jag har inte sett att det finns några formkrav på påminnelser; däremot brukar påminnelser med avgift debiterad alltid skickas per brev.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som det står, är det en e-faktura tycker jag första ska vara fri. Men känns självklart att ta ut om man skickar brev.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|