FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har inte använt Paypal tidigare men hjälpte en kompis att implementera det på sin sajt och det verkar fungera fint!
En försäljning har ägt rum på sajten i fråga för cirkus 4 veckor sedan, pengarna kom in på min kompis Paypal-konto och varan skickades iväg som rekommenderat paket. Allt frid och fröjd. Min kompis har inte plockat ut summan från sitt Paypal-konto eftersom summan är så pass liten, drygt 500 kronor. Så igår fick min kompis ett mail från Paypal där följande står att läsa: Citat:
Vad är det frågan om? Jag har inte testat Paypal tidigare, så jag vet tyvärr inte mer om detta och hittar inte något direkt om detta på Paypals sajt. Exakta datum: 19 december 06: Beställning på sajten, köparens pengar (585 SEK) hamnade på min kompis Paypal-konto. 21 december 06: Min kompis skickade iväg varan som rekommenderat paket med Posten. 08 januari 07: Pengarna (585 SEK minus paypalavgift på 23 SEK) är "tillbakadragna" från kompisens Paypalkonto och kontot är nu nere på 0 SEK igen. För cirka 2 månader sedan så testade min kompis att hanlda från sin egen sajt med sitt eget VISA-kort och dessa pengar finns fortfarande kvar på kompisens Paypal-konto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns flera anledningar;
- Köparen tryckte på reverse (det går dock bara under ett rätt tidigt skede). - Köparen anmälde köpet till visa som fraudulent (om han betalade med kort via paypal). - Köparen betalade med ett hackat paypal-konto (edit-tillagd) som nu den äkta ägaren har fått tillbaka kontrollen över. - Paypal fick någon form av cp-ryck. Rekommendation: Ring paypal UK. Försök inte ens att maila. Var beredd på att ni kommer få faxa räkningar / pass för att bevisa att "din kompis är din kompis" till paypal. Edit: lade till en anledning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Accepterade han betalningen i Paypal?
Eller loggade han ut när han såg att en överföring var gjord från köparen? Din kompis måste acceptera betalningen (claim the money), annars returneras betalningen till köparens konto efter 30 dagar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Låter inte helt orimligt heller nej..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
men iaf, det går att bestrida återtagandet. Logga in på kontot, och klicka "Resolution Center". Ärendet borde ligga där. Om du klickar det så finns det en option i stil med "I have delivered and have a tracking number" (kommer intehåg den exakta formuleringen). Där kan du fylla i de uppgifter du har. Kan du bevisa att du leverat varan till den address som angetts på köparens paypalkonto så kommer paypal sätta tillbaka pengarna på ditt konto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kunden till min kompis verkar ha betalt med batalkort, dvs inte via ett paypalkonto.
Det lustiga är att min kompis inte sett någon funktion/länk för att godkänna att han tagit emot pengar från en kund via paypal. När han själv gjorde ett test genom att betala med sitt eget VISA-kort via sitt Paypal-gränssnitt, så utfördes betalningen utan problem och de pengarna ligger kvar på hans Paypalkonto utan att han har godkänt betalningen. Dessa pengar kom in för snart en och en halv månad sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man behöver bara godkänna/ta emot betalningar om man har den lägsta formen av konto. Men eftersom din kompis kan ta emot kortbetalningarb så har han ett premier-konto, Därför behöver han aldrig godkänna/ta emot en betalning. Det han ska göra är att bestrida kundens krav om återbetalning och bevisa att han skickat varan. Kunden har inte fått tillbaka pengarna, utan det är paypal som sitter på dem tills tvisten är löst. Så skicka/faxa kopia på fraktsedlar etc till paypal så borde det lösa sig. Såvida inte grejerna är skickad till en annan adress än den som är kopplad till kundens paypalkonto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ska ta och kontakta Paypal och göra som du säger.
Men grejen är den att kunden som köpte av min kompis, denna kund har inte angett någon adress vid Paypalbetalningen, utan adressen är endast angiven på min kompis sajts beställningsformulär. Min kompis har förresten inte Premier Account, utan Business Account som är det större alternativet. Dessa två kontotyper verkar dock vara väldigt snarlika varandra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Sådär funkar paypal och de flesta processorer i största allmänhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tyvärr så är paypals regler i första hand utformade för att skydda köparna, så som säljare måste man vara väldigt försiktig när nån vill betala via Paypal. Alldeles för många "hackade" konton och alldeles förmånga oärliga köpare som utnyttjar paypals kundskydd. Tyvärr så är paypal för stort för att inte använda om man säljer utanför Sverige... Inom Sverige skulle jag personligen inte använda Paypal. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|