Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Paypal reversal - pengar tillbakadragna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-11, 04:22 #11
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jao, nu kanske ni börja förstå varför denna sida finns -> http://www.paypalsucks.com/ PR6 dessutom

God bless am..ehm, paypal!

EDIT: jag har själv blivit av med ~1000kr tack vare paypal.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-11, 19:56 #12
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Har skrivit ett mail för min kompis räkning till PayPal nu och frågat varför de har tagit bort summan från kontot! Efter att ha läst på www.paypalsucks.com så blev man ju lite skrajsen och min ton i mailet var på grund av det väldigt bestämd och ganska hård. Inte för att jag tror att det hjälper, men man blir ju riktigt förbannad med all den feedback man fått om PayPal nu.

Enligt forumet på sajten nämnd ovan så är det inte helt lätt att ha kontakt med PayPal, så vi får se vad de säger, om de ens hör av sig tillbaka.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-15, 14:27 #13
gusgorman gusgorman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling

Jag skulle passa mig för att använda PayPal. De är skurkar och banditer och tar dina pengar utan anledning. De låser konton också på obegränsad tid och låter dig faxa in papper på det ena och det andra så att du ska tröttna på dem och eventuellt strunta i pengarna. Under tiden tjänar de ränta på dina pengar och ger du tillslut upp har de tjänat ett par kronor till.

Jag fick mitt Paypal konto (för firman) låst och först efter 1 år när jag skickade ärendet till Financial Ombudsman i England, svarade de att de skulle betala ut mina pengar. Innan jag anmälde dem till FO skrev de att jag måste faxa in det ena pappret efter det andra pga olika anledningar. Allt för att du skall tröttna och ge up.

Varning för Paypal, eBay och Tradera. Samma skrot bolag!
gusgorman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-15, 15:04 #14
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Verkar ärligt talat att de är lite av bovar efter allt man läst av dem.

Vad gäller detta ärendet så har de varit väldigt snabba att svara på de två första mailen, redan inom några timmar. De ursäktar sig så mycket och har skickat ärendet vidare till granskning. Där har jag inte hört nåt från ännu.

Dock så har det mest stått i mailen nåt i stil med:

"Vi ursäktar så mycket för omständigheterna och vi kan tyvärr egentligen inte göra så mycket eftersom inbetalningen uppmärksammade oss på att det troligen rör sig om lurendrejeri."

SUCK! Vilka svin egentligen!

Jag har bett om vad de baserar lurendrejeriet på. Kunden har fått sina varor, vi hade pengarna (dock låsta) på Paypalkontot och nu är de försvunna, enligt Paypal står det att pengarna är återinsatta på betalkortsägarens konto, alltså hos köparens konto. Får inte tag på kunden, har ett mobilnummer till denna, men på eniro/hitta finns FYRA andra mobilnummer till just den kunden, verkar suspekt!
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-15, 16:41 #15
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Troligen så betalades det med ett hackat konto. Tyvärr är paypal extremt dåliga på att informera om anledningarna till varför de gör som de gör (man brukar kunna få lite mera information om man ringer som sagt...).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-17, 15:45 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Jan 15 2007, 16:04
Verkar ärligt talat att de är lite av bovar efter allt man läst av dem.
Vad gäller detta ärendet så har de varit väldigt snabba att svara på de två första mailen, redan inom några timmar. De ursäktar sig så mycket och har skickat ärendet vidare till granskning. Där har jag inte hört nåt från ännu.
Dock så har det mest stått i mailen nåt i stil med:
Vi ursäktar så mycket för omständigheterna och vi kan tyvärr egentligen inte göra så mycket eftersom inbetalningen uppmärksammade oss på att det troligen rör sig om lurendrejeri.
SUCK Vilka svin egentligen
Jag har bett om vad de baserar lurendrejeriet på. Kunden har fått sina varor, vi hade pengarna (dock låsta) på Paypalkontot och nu är de försvunna, enligt Paypal står det att pengarna är återinsatta på betalkortsägarens konto, alltså hos köparens konto. Får inte tag på kunden, har ett mobilnummer till denna, men på eniro/hitta finns FYRA andra mobilnummer till just den kunden, verkar suspekt

Om du inte får upprättelse, gå till Financial Ombudsmans websida, skriv ut dokumentet som du skall fylla i och skicka sedan iväg det till dem. Du kommer aldrig att få rätt på egen hand även fast du visar trackingnummer på försändelsen och bevis att personen har hämtat ut varan. Detta för att PayPal inte bryr sig om dig.
gusgorman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-25, 12:56 #17
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

PayPal garanterar inte betalning vid bedrägerier, som jag förstått det. De gör det om du är belägen i USA och köparen är i USA, och att köparen uppfyller vissa guidelines - då listas han eller hon som "Seller Protection Policy Eligible" på PayPals administrationsinterface. Då kan du förse dem med trackingnummer och så, och då får du pengarna i alla fall - det är en slags försäkring.

Mer info om detta här:
https://www.paypal.com/row/cgi-bin/w.../ua/policy_spp

De försäkrar dock inte köp i sverige. Om nån blåser dig är det kört. Om köparen gjort en reversal trots att de bevisligen (du bör ha kvitton på alltihop om du skickade rek) fått varorna bör det dock inte vara några problem.

Om du vill vara på den säkra sidan med internetbetalningar finns det bara ett sätt, ta kontokort via 3DSecure, och ta bara emot VISA och 3DSecure-enablade MasterCard. Det skyddar dig mot bedrägeri.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-25, 13:04 #18
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by M. Johansson@Jan 25 2007, 13:56

Om du vill vara på den säkra sidan med internetbetalningar finns det bara ett sätt, ta kontokort via 3DSecure, och ta bara emot VISA och 3DSecure-enablade MasterCard. Det skyddar dig mot bedrägeri.
Amerikanerna har väl inte 3D-Secure än? Inte enligt samport iaf.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-26, 10:54 #19
Medlem

Medlem

Vad jag förstår så skyddar VISA dig ändå för samtliga kort utom icke-europeeiska företagskort. Detta är ett incentiv för att få korthandlare att skaffa tekniken. MasterCard skyddar dig dock bara för anslutna kort, vilket innebär allt UTOM kort utgivna i

• Nordamerika (USA, Canada)
• Sydamerika
• Australien

Alltså, som jag förstått det, vill man ha komplett bedrägeriskydd så tar man bara emot 3DSecure-aktiverade kort, vilket innebär hela världen för VISA exkl. företagskort utanför europa, och allt utom Nordamerika, Sydmamerika och Australien för MasterCard.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-08, 07:53 #20
misterbister misterbister är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
misterbister misterbister är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Har själv mycket dåliga erfarenheter av Paypal som företag betraktat, och det tar ett tag innan man inser att man talar med tusentals olika lägre, snabbutbildade tjänstemän som bara trycker på knappar för standardfraser. För att du skall kunna bevisa att en leverans skett, krävs att Paypal skall kunna läsa av mottagarens personliga signatur on-line. Detta gör att vanliga rek och paketförsändelser inte räcker. Du kan naturligtvis faxa in alla papper man begär, det kan vara precis allting från din HSB förenings elräkning (utility bill) till pass och körkort, leverantörsfakturor och allt möjligt, och det kommer inte att hjälpa i alla fall. Vad man frågar efter verkar hänga på vilka knappar som satt närmast. En enda sak som 'hjälper' är att du känner kunden och att han eller hon verkligen vill betala. Då fungerar Paypal lika bra som vad som helst. Den 'minitest' du skall kolla upp först och främst är att kontot är verifierat, alltså har en bekräftad kontokortsadress, och så bara leverera till denna adress som du får via Paypals betalningsbekräftelse. Detta ger en hygglig säkerhet åtminstone från utlandet där det oftast krävs en betydlig inkomst och en fast adress för att få ett 'VISA' kort, medan man i Sverige bara kan gå in på sin bank och beställa ett. Annars är allt negativt som sagts här om Paypal i stort sett korrekt. Läser du affärsvillkoren erbjuder man inget skydd alls för säljaren medan köparen bara behöver trycka på några knappar så har han underkänt sin egen betalning (och får tillbaka sina pengar) samtidigt som han kan ha anmält dig för internet bedrägeri och kanske låst ditt paypal konto i månader eller för alltid, tillsammans med att han gjort din email adress/domän och kontouppgifter obrukbara i all framtid. Det som är bra med Paypal är enkelheten och deras IPN system som när det väl är integrerat med din webshop verkligen underlättar. Nyckeln är egentligen att inte ha jobbiga kunder. Tekniken är jättebra.

PS Tack för tipset om 3Dsecure
misterbister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017