Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trådlöst nätverk på företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-03, 16:54 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Normalt så använder man inte mycket trafik och då fungerar det bra med en del burkar på det trådlösa.

Säkerheteten för normala företag behöver inte vara hur extrem då det oftast inte är så viktigt eller värdefull information.

Behövs det säkerhets så är det bara låta burkarna snacka IPSEC mellan varandra som både finns om standard i windows.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 17:24 #12
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by brokep@Jan 3 2007, 17:04
Förutom att jag skulle avråda TOTALT för att köra 25 anställda på ett och samma trådlösa nät (skulle nån koppla in 25 personer på en 100Mbits HUB idag?) av rena prestandaskäl så är ju det hysteriskt dumt av rent säkerhetssynpunkt också.
Nej, nej, nej och återigen Nej hade mitt svar varit om någon frågade mig om det var OK att köra så.
En AP med access för de med laptops hade jag kanske godkänt - med VPN-kopplingar isåfall internt på nätet.
25 är absolut inga problem att köra...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 17:48 #13
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-Eye
Citat:
Ursprungligen postat av brokep
Förutom att jag skulle avråda TOTALT för att köra 25 anställda på ett och samma trådlösa nät (skulle nån koppla in 25 personer på en 100Mbits HUB idag?) av rena prestandaskäl så är ju det hysteriskt dumt av rent säkerhetssynpunkt också.
Nej, nej, nej och återigen Nej hade mitt svar varit om någon frågade mig om det var OK att köra så.
En AP med access för de med laptops hade jag kanske godkänt - med VPN-kopplingar isåfall internt på nätet.
25 är absolut inga problem att köra...
Och vad händer när en person bestämmer sig för att streama en Xvid från nätet? Nähdu. Hemma hos mig kan jag inte ens streama en DVD från mitt nät utan att resten dör. Och när man ska köra IP-telefoni etc så blir det problem med QoS etc, det är absolut inget att bygga ett seriöst nät på - som sagt, jämför med en hubb. En 54mbits hubb som i realiteten ger 30mbit. Dvs, runt 1mbit per anställd. Wieh!
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 19:14 #14
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Det finns många lösningar att klara prestandan förmånga användare i WLAN, det du däremot måste fråga dig är hur kritisk är driften. Ett WALN på de fria frekvensbanden kan mycket enkelt bli störda när andra sätter upp egna nät i närheten, du kan i praktiken bara ha 3-4 nät inom samma radiotäckning om du använder 2.4GHz utrustning vilket är det vanligaste. Minska risken med störning genom att välja utrustning som använder 5GHz men risken finns kvar.

Vill du vara säker på att i innerstan har bra tillgängligen med minsta möjliga risk för driftstörning (jag syftar inte på säkerhet med intrång) så stasa definitivt på trådnät och använd WLAN som ett komplement.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 21:08 #15
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Fördelen med wlan är som sagt att ni slipper dra kablar, men å andra sidan är så är det minst lika skitigt i era stationära datorer och det ska petar in pci-wlan-kort, vilket jag själv föredrar. Kostnadsmässigt så bör ni ju inte installera de billigaste noderna på marknaden utan bör välja något lite kändare märke och sedan är det plånboken som får styra lite. Linksys/cisco-famijen är alltid trevliga att umgås med och jobbar bra ihop tycker jag, lätt att få ihop ett nätverkspaket som passar era behov. Har ni sedan inte kompetensen i huset för att konfigurera dom samt eventuellt avskärma så att ni inte strålar nätverk till grannar och gata så springer det ju iväg i pris. Ni bör också köra minst 2st noder, både för att dela trafiken för att minska belastningen på respektive, samt om en går ner så har ni minst en kvar att jobba vidare på.

Så beroende på kompetens och säkerhetsaspekten, så kanske det är billigare att dra kablar och sedan bygga små fina subnätverk med småswitchar om ni arbetar i "grupper" så slipper ni dra nya kablar till varje maskin. Däremot anser jag att alla servers och maskiner som delar ut mycket mot nätverket ska ligga på tråd.

Summan blir alltså, trådlöst är smidigt med inte billigt om det ska läggas på riktigt, lämpar sig mest för laptops och annan rörlig verksamhet ni har på kontoret, där ni för övrigt kan begränsa tillgången från wlan-lan via separata brandväggar. Tråd till allt som alltid ska stå där och rulla "stabilt" Tänk själv att göra nätverksbacup, med 5mbit, evighet.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-03, 23:04 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag skulle dra ett kabelnät för som sagt, den hastigheten får man inte i något WLAN. Däremot så ser jag inget problem i att lägga till ett avskiljt WLAN som enbart kan komma åt internet och finns utanför kontorets firewall. Sitter man i möte med någon så vill man inte behöva trassla med kablar för att t.ex. kunna visa en sajt eller snabbsöka info. Behöver man komma åt det interna nätet så går det ju att lösa via VPN vilket väl borde bli en tämligen säker och flexibel lösning.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 04:19 #17
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Vi har 130 kvadrat i ena lokalen och 160 i andra, båda två projekterades för Wlan från början men vi fick snabbt inse att det inte alltid var en bra lösning och ibland behövdes kabelbaserade kopplingen.
Höll så sent som igårkväll på med att lägga på kabelnät i andre lokalen där vi hittils bara haft WLAN men endel kompatiblitetsproblem ställde till det då endel bärbara datorer inte fick en bra koppling medan andra fick en superb koppling, då provade vi med både Dlinks större modeller och även netgears mer avancerade AP´s.
Min Acer Ferarri kan koppla upp sig smärtfritt, medan kompanjonens Acer Travelmate inte kan surfa, inte heller PDA;er eller mobiler Wlan har funkat något vidare, koppling fås o.s.v. men bryts ofta och allmänt krångel (provat Nokia E61 och HTC).

Så mitt råd är att dra iallafall en stamkabel ifrån "core" ut i lokalen, om då behov uppstår är det enkelt att haka på utrustning, t.ex. en 5p miniswitch vid ett bord, beror lite på hur ni sitter också.

Upplevde samma problem hos en lokal kund som vi installerade nät åt, tog inte många veckor innan vi fick åka dit och dra fast nät också.

Wlan är jättesmidigt... hemma
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 10:21 #18
Krickos avatar
Kricko Kricko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Kricko Kricko är inte uppkopplad
Medlem
Krickos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Känner att jag har fått ett hum om det här nu
Det känns som att trådlöst inte är tillräckligt säkert för att vi ska kunna använda det. Vi behandlar många viktiga dokument, så det känns ju som en ren inbjudan om någon vill åt information.
Att linan kan brytas och drabbas av störningar är ett stort problem, då folk är helt beroende av nätverket.
Jag kör nog på ett säkert kort och drar sladd. Skulle vara tråkigt om det visar sig att trådlöst inte fungerar efter att man har köpt dyr utrustning.
Som några har föreslagit så sätter jag nog upp ett avskiljt wlan tillgängligt för besökare. Får läsa på mig om kryptering osv.

Jag som hade önskat slippa dra alla dessa kablar -_-

Tack för alla svar!
Kricko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 13:49 #19
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Lycka till med kabeldragningen! Drog kabel till 60 arbetsplatser i en lokal med 7 meters takhöjd en gång. Det var en gammal fabrikslokal, och alla kablarna gick i taket, och ned til arbetsplatserna genom snablar som hängde från taket. Det var sjukt jobbigt, men jag fick ett väldigt bra flyt på att klippa och klämma kablar
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 14:00 #20

Har aldrig haft problem med bra utrusstning, kör med Orinoco saker och aldrig haft något problem med det.

Men billig skit som D-link strular alltid och klarar ingen högre "uptime".

Behöver man bra täckning så kan man köpa flera AP samt extra antenner, eller ännu vettigare utrusstning som breezecom som använder frekvenshopning vilket hindrar störningar mer samt många idioter klarar inte avlyssna det lika lätt.

Breezecom heter numera Alvarion.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017