FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Företaget med 25 anställda kommer att flytta in i en byggnad belägen vid Hötorget / Sergels torg.
Vi har inga som helst problem med nätverket idag, förutom att det är mkt sladdar överallt <_< I nya lokalerna finns det inga sladdar dragna och kommer isf att kosta en del att dra in, jämfört med att köpa trådlöst. Så ni som har erfarenheter av detta, fungerar det bättre idag? Kommer jag bli tokig av att springa omkring till alla burkar och försöka hitta nätverk? ![]() Här finns det redan en del trådlösa nätverk. Risk för störningar? Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
personligen är jag väldigt glad för trådlöst. Att tillägga är att vi enbart har en "vanlig" dator, resten laptops.. Jag har mycket goda erfarenheter av trådlöst, aldrig stött på några problem egentligen. Nu snackar jag om dagens trådlösa inte skräpet som fanns för ett par år sedan.. Har du rätt utrustning så kommer ni nog bli mycket nöjda. Dock bör ni ha någon slags backup lösning ifall det trådlösa skulle släckas ner.. Säkerhetsbiten har jag inte personligen så stor koll på, men så länge det inte är försvarshemligheter så borde du vara lugn.. Extern brandvägg och hyfsat anvancerad kryptering borde väl funka..
I övrigt så är det ett mkt smidigt sätt att slippa sladdar och annat bråte.. Vi kör en netgear ???? som fungerar mycket bra.. Enda strulat jag stött på är när jag vill lira lite wc3, vill inte riktigt öppna de portar jag vill ![]() Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Wlan fungerar mycket bra normalt, köp dock inte det billigaste d-link skiten utan köp Cisco/Proxim om ni ska ha bra saker.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kör WLAN, men se till att köra på "invisible mode". Det innebär att ingen annan kan se ert nät genom att köra en scan i området.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Personligen tycker jag det låter som totalt vansinne att sätta upp ett trådslöst nätverk mitt inne i stan utan att vara säkerhetsexpert..
Jag har själv pillat lite med kismet och airsnort. Det är inte särskilt mycket man inte kan göra med lite tid och vilja. Och då har jag inte ens börjat leka med metasploit... Som referenser, se http://www.idg.se/2.1085/1.80347, http://metasploit.blogspot.com/. Jag är inte riktigt klar över om huruvida det går att köra metasploit mot WPA-krypterade nät utan att ha nyckeln till nätet, men om det går så skulle jag ju absolut avråda från att ha ett WLAN mitt i Stockholm ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag föredrar fasta trådar om det går. Är det stationära datorer, så dra kabel. Det kostar inte speciellt mycket att dra kablar ändå.
Trådlösa nätverk innebär en viss säkerhetsrisk - framförallt i centrala Stockholm - men det innebär också mycket strul. IT-universitetet i Kista har exempelvis ett trådlöst nät som dyker lite då och då och det är ganska vanligt. Förmodligen blir kostnaden för att sätta upp det trådlösa nätet ungefär den samma om inte kompetensen finns på företaget. Har ni många bärbara datorer och rör er mycket med dem i lokalerna kan det trådlösa givetvis vara en poäng. Till årsskiftet (då strömadaptern gick sönder) hade jag ett trådlöst nät hemma för att kunna använda min laptop om jag inte kände för att sitta vid den stationära datorn vid skrivbordet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Förutom att jag skulle avråda TOTALT för att köra 25 anställda på ett och samma trådlösa nät (skulle nån koppla in 25 personer på en 100Mbits HUB idag?) av rena prestandaskäl så är ju det hysteriskt dumt av rent säkerhetssynpunkt också.
Nej, nej, nej och återigen Nej hade mitt svar varit om någon frågade mig om det var OK att köra så. En AP med access för de med laptops hade jag kanske godkänt - med VPN-kopplingar isåfall internt på nätet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Visst finns det både risk och problem med ett trådlöst nätverk- så se därför till att prata med någon som är riktigt duktig på området för att få ett så säkert och bra nät som möjligt. Det är helt sant att det är svårt att få ett wlan helt säkert men det går att göra en hel del om man köper bra grejer och tänker till innan man sätter upp nätverket, all trafik genom krypterade VPN tunnlar, olika autentiserings möjligheter osv. som man inte ser i billigare prylar för hemmabruk som man köper till siba men som finns i bättre grejor.
Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag skulle aldrig köra den interna traffiken trådlöst. En trådlös station separerad från det interna nätet för att erbjuda t.ex. besökare i lokalen enkelt trådlöst bredband, men inget känsligt över det nätet.
Det är så sjukt lätt att sniffa trådlös traffik och sedan plocka ut nyckar ur och komma in på det helt fritt. Spelar ingen roll om man broadcastar SSID eller ej, eller om man har krypterat eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|